برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر کشور درباره حواشی زلزله تهران گفت: کارشناسان زمین شناسی در مصاحبه هایشان مصلحت و سیاست اجتماعی کشور را درنظر نمی گرفتند و بی پرده صحبت می کردند.

مازندمجلس: عبدالرضا رحمانی فضلی در استودیوی نگاه یک شبکه یک سیما افزود: اولین نگرانی هایی که پس از وقوع یک زمین لرزه پدیدار می شود ترکیدن لوله های گاز و شعله ور شدن آنها و برق گرفتگی است که در زلزله های اخیر کرمانشاه، کرمان و تهران دغدغه خاطر ما شده بود.
رحمانی فضلی با اشاره به ابعاد وسیع زمین لرزه کرمانشاه گفت: با وجود اینکه هفت شهر با حدود ۱۹۰۰ روستا آسیب جدی دیده بودند، نهاد هایی همچون ارتش، سپاه، هلال احمر و مدیریت بحران کمتر از ۳۰ دقیقه پس از وقوع حادثه در حالت آماده باش درآمدند و صبح روز بعد از اولین زمین لرزه، حدود ۵۴ هواپیما برای امدادرسانی از سوی سازمان هواپیمایی کشور در فرودگاه آماده بودند.
او افزود: با همه اقدامات امدادرسانی که برای زلزله کرمانشاه صورت گرفت ظرف پنج ساعت نخست حضور نیروهای امدادی حوالی ظهر حدود ۲۷۰۰ گمشده از زیر آوار بیرون آورده شد که این حجم از اقدام در ابعاد وسیع حادثه، عملکرد بسیار چشمگیری محسوب می شود.
رحمانی فضلی ادامه داد: در حادثه کرمانشاه ۳۶ بالگرد برای اعزام مصدومین به شهرهای اطراف در حال تردد هوایی بودند. اعزام ۹۰ هزار تخته چادر تا پایان روز اول امدادرسانی از دیگر اقدامات صورت گرفته برای حادثه زمین لرزه کرمانشاه بود.
وزیر کشور حجم چادرهای توزیع شده در کرمانشاه را سه برابر نیاز برآورد شده آن منطقه اعلام کرد و تصریح کرد: وجود مدیریت واحد و هماهنگی دقیق میان دستگاه هاو نهادهای یاری رسان در کرمانشاه از دیگر موارد قابل ملاحظه است و عده ای نمی توانند بگویند چرا سپاه در شهرهای اصلی استان کرمانشاه حضور نداشته است زیرا بر اساس تقسیم وظایف امدادرسانی، ارتش در شهرها و سپاه در روستاها استقرار داشت.
او با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل فعلی مردم حادثه دیده کرمانشاه، اسکان موقت است افزود: پیش بینی شده بین ۱۰ تا ۱۲ هزار واحد اسکان موقت یا کانکس باید در محل استقرار یابد، طبق توافق انجام شده با دستگاه های متولی قرار است ظرف ۴۵ روز پس از وقوع زلزله،کانکس های مورد نیاز تحویل داده شود.
رحمانی فضلی گفت: در حال حاضر با گذشت ۲۵ روز از وقوع حادثه،روزانه ۴۰۰ کانکس تحویل داده شده، ما حتی برای دام های مردم حادثه دیده هم برنامه های جامعی را درنظر گرفته و بودجه لازم را تخصیص داده ایم.
وزیر کشور گفت: در حال حاضر مشکل کلی در بحث آب، برق و گاز نداریم اما ممکن است برخی مناطق به علت نبود تیر برق و یا ترکیدگی لوله های آب هنوز از آب و برق برخوردار نباشند در مورد نوسازی منازل هم هنوز مدت معین دقیقی از سوی پیمانکاران به ما اعلام نشده است اما قطعاً ظرف مدت یکسال آینده مشکل بازسازی و نوسازی منازل حادثه دیدگان هم خواهد شد.
او در مورد زلزله هفته گذشته تهران هم گفت: حضور صدا و سیما به عنوان ادستگاه اطلاع رسان، بسیار به موقع بود اما در پخش برخی مصاحبه های زنده کمی غیرحرفه ای عمل کرد چون کارشناسان زمین شناسی در مصاحبه هایشان مصلحت و سیاست اجتماعی کشور را درنظر نمی گرفتند و بی پرده صحبت می کردند از سوی دیگر عموم مردم هم نمی فهمند که فعال شدن گسل های تهران چه معنی می دهد در اینجا بهتر بود صدا و سیما نگاه حرفه ای تری به گزارش هایش می داشت.
وزیر کشور گفت: ۷۰۰ نوع مواد مخدر صنعتی در کشور وجود دارد.
عبدالرضا رحمانی فضلی در برنامه زنده نگاه یک شبکه یک سیما با بیان اینکه ظرفیت درمان معتادان متجاهر­در تهران در ابتدای دولت یازدهم زیر ۵۰۰ نفر بود افزود: اکنون شش هزار و معتاد متهاجر تحت درمان هستند و ظرفیت نگهداری و درمان ۱۲ هزار معتاد متهاجر را در تهران داریم.
وی گفت: تصمیم گرفته ایم همه معتادان متهاجر را جمع آوری کنیم.
رحمانی فضلی با بیان اینکه سالی ۱۵ درصد کشف مواد مخدر افزایش می یابد افزود: در سال ۹۴ در مقایسه با سال ۹۰ تعداد معتادان یک میلیون نفر کاهش یافته است.
وزیر کشور گفت: با همکاری صدا و سیما ۶۰ هزار برنامه در استان ها درباره مسئله اعتیاد، پخش شده و آموزش و پرورش برای نخستین بار این مسئله را در کتاب های درسی آورده است.
رحمانی فضلی افزود: در حالی که میزان شیوع اعتیاد در جهان ۵،۶ دهم درصد است اما این میزان در کشور ما بسیار کمتر است.
وی گفت: امسال ۹ هزار تن مواد مخدر در افغانستان تولید شده است که از ابتدای دولت یازدهم دو هزار و ۲۰۰ عملیات ضد مواد مخدر انجام و بیش از ۵۰۰ تن از این مواد کشف شده است.
وزیر کشور افزود: در دنیا گردش مالی مواد مخدر، ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار است.
وی گفت: از زمان روی کار آمدن من ۸۰ درصد مصرف شیشه در کشور کاهش یافته است و مصرف این ماده مخدر از رتبه دو به رتبه چهار کاهش یافته است.
رحمانی فضلی افزود: دو هزار و ۷۰۰ آزمایشگاه تولید مواد مخدر صنعتی را منهدم کرده ایم.
وی گفت: سالانه ۷۰۰ هزار معتاد را درمان می کنیم اما پس از بازگشت این افراد به جامعه فقط ۲۰ درصد آنها پاک می مانند زیرا فرهنگ جامعه و خانواده ها این افراد را نمی پذیرد.
رحمانی فضلی با بیان اینکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار معتاد داریم افزود: راهبرد اصلی ما در برخورد با اعتیاد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر است.
وی گفت: صدا و سیما در حد اعلا در استان ها در این زمینه با ما همکاری می کند و با دو هزار سازمان مردم نهاد نیز در مقابله با اعتیاد کار می کند.
وزیر کشور درباره برنامه های وزارت کشور برای مقابله با زلزله و حوادث طبیعی در کشور نیز افزود: تلاش می کنیم همه مناطق زلزله خیز کشور شناسنامه دار و سالی ۱۰ درصد از روستاها به چادر و بسته های امدادی تجهیز شوند.
رحمانی فضلی گفت: با برنامه ریزی های انجام شده در پنج سال آینده ۵۰ درصد از روستاهای کشور به میزان کافی برای شرایط اضطراری، چادر و بسته های امدادی در اختیار خواهند داشت.
وی افزود: به دلیل تصمیمات نادرست در دهه های گذشته مهاجرت های بسیاری به کلانشهرها انجام شده است و باید برای این افراد که در حاشیه شهرها و بافت های فرسوده زندگی می کنند خانه ساخت.
وزیر کشور گفت: همه ما وارث بافت های فرسوده و مناطق حاشیه شهرها هستیم و باید با مطالبه گری، مشکلات این مناطق را حل کنیم.
وی افزود: مدیریت بحران شهر تهران بر عهده شهرداری این شهر است اما اگر زلزله ای بیش از شش و نیم ریشتر در تهران اتفاق بیفتد همه کشور باید وارد عمل شوند.
وزیر کشور گفت: ۲۰ استان مسئول شرایط ویژه در تهران شده اند که در زمان حادثه، هر استان در یک منطقه تهران فعال خواهد شد.
وی افزود: در گذشته حدود ۱۶۰ سوله با امکانات اولیه برای شرایط خاص در تهران ساخته شد اما اکنون در نزدیکی حرم حضرت امام (ره) ۱۵ هکتار زمین برای ساخت انبارهای بزرگ تجهیزات استان ها برای شرایط خاص شهر تهران در نظر گرفته شده است و این انبارها در حال ساخت است.
وزیر کشور با بیان اینکه کمیته اطلاع رسانی ما و مسئول آموزش های همگانی، صدا و سیماست گفت: صلاح نبود پس از زلزله اخیر تهران خیابان ها شلوغ نشان داده شود زیرا این مسئله استرس شهروندان را افزایش داد تا آنهایی که در خانه نیز بودند وارد خیابان ها شوند.
وی افزود: باید خیابان های خلوت نشان داده می شد تا مردم آرام شوند.
رحمانی فضلی اضافه کرد: مرکز ملی بحران که بتواند تسلط مستقیم و جامع بر مناطق بحران خیز کشور داشته باشد در حال ساخت است.
وی گفت: این مرکز با استفاده از تجربه و مشاوره کشورهای روسیه، آذربایجان و چین و مطالعات کارشناسان کشورمان ساخته می شود.
وزیر کشور افزود: اکنون وقوع زلزله شش ریشتری در کشور با خرابی های معناداری روبرو نخواهد شد در حالی که در گذشته زلزله چهار و نیم ریشتری نیز خرابی های زیادی داشت.
وی گفت: تاکنون امکان پیش بینی وقوع زلزله وجود ندارد اما دستگاه های زلزله سنج در مناطق مختلف کشور نصب است و هر لحظه لرزش ها را اندازه گیری می کند.
رحمانی فضلی درباره منشور حقوق شهروندی و وضع حقوق شهروندی نیز افزود: این منشور موضوعی اعتقادی و قانونی است و مسئولان باید پاسخ سؤال مردم را بدهند.
وی گفت: تأمین امنیت انتظامی و عمومی در جامعه از وظایف وزارت کشور در منشور حقوق شهروندی است.
وزیر کشور افزود: اکنون در حوزه امنیت داخلی با تلاش همه مسئولان از ضریب بالایی برخورداریم.
وی گفت: بزرگترین حق مردم مشارکت در حق سرنوشت خودشان است و در چهار سال گذشته یک حزب پشت در وزارت کشور برای مجوز نمانده است.
رحمانی فضلی افزود: خانه احزاب که در گذشته فعالیتی نداشت اکنون فعال است و در ۳۴۰ شهر شاخه های احزاب تشکیل شده اند.
وزیر کشور گفت: در این مدت روزنامه ای بسته و هیچ سخنرانی ای بجز شیراز و لرستان با مشکل، روبرو نشده است.
وی افزود: در ۱۶ آذر امسال در چهار روز هزار سخنرانی بدون حتی یک مورد درگیری برگزار شد.
وزیر کشور گفت: سال گذشته تعداد سخنرانی های روز ۱۶ آذر ۵۰۰ سخنرانی بود.
وی افزود: چهار انتخابات را در دو مقطع با بالاترین مشارکت و سالم ترین روند و امنیت کامل برگزار کرده ایم.
رحمانی فضلی گفت: سازمان های مردم نهاد سه برابر شده اند و اکنون دو هزار و ۳۴۰ دهیار خانم داریم.
وی افزود: در هر شهری که غالب جمعیت آن اهل تسنن هستند بیشتر مسئولان آن شهر نیز از اهل تسنن انتخاب شده اند.
وزیر کشور گفت: حق مردم بر ما این است که آنان از نظر اجتماعی، امنیت داشته باشند.
وی افزود: در این دولت مطالعه جامع و کاملی بوسیله دستگاه های اجرایی و استادان دانشگاه درباره امنیت اجتماعی انجام شد.
رحمانی فضلی گفت: تاکنون در این زمینه پنج جلسه با رهبر معظم انقلاب داشته ایم و سازمان کار برای این موضوع نوشته و آیین نامه های آن تصویب و اولویت ها مشخص و تقسیم کار انجام شده است.
وی درباره تأمین بودجه موضوع امنیت اجتماعی نیز افزود: بودجه مهم نیست بلکه اراده مهم است و اگر اراده باشد بودجه نیز تمام می شود.
افزود رحمانی تهران زلزله کرمانشاه حادثه گذشته اکنون اینکه مناطق امنیت استان برنامه بحران اجتماعی درباره گرفته متهاجر اعتیاد معتادان درمان دستگاه شرایط سخنرانی بودجه مدیریت امدادرسانی معتاد افراد میزان وزارت کانکس شهرها وزارت کشور امدادی داریم مسئله جامعه مسئولان بسیار یافته منشور شهروندی خیابان آموزش همکاری امسال تولید فرسوده تأمین تاکنون اراده مشارکت موضوع احزاب روبرو خرابی حاشیه مقابله برگزار مسئول ریشتری ساخته زمینه اطلاع شهرهای اعزام آورده برابر منطقه تقسیم اعلام اقدامات آماده عبدالرضا شهرداری تصمیم اولین گزارش ابعاد اشاره وظایف روستاها ظرفیت صنعتی کارشناسان ابتدای یازدهم تعداد افزایش مصاحبه آینده اسکان بزرگترین استقرار تحویل درنظر منازل نوسازی میلیون