برگزیده ها

مازندمجلس: عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار با بیان این‌که صندوق‌های بازنشستگی برخلاف انتظار به خودکفایی نرسیده‌اند، بر لزوم تامین منابع مالی برای بازنشستگی زودتر از موعد کارکنان تاکید کرد و گفت: توجه نکردیم که حقوق بازنشستگی زودتر از موعد را از کجا تامین کنیم.

مازندمجلس:
محمدرضا تابش با اشاره وضعیت بحرانی صندوق‌های بازنشستگی و لزوم حل این مشکلات تاکید کرد: راه‌حل خروج صندوق‌های بازنشستگی از وضعیت بحرانی کنونی، ابتنا به علم و تخصص است.
قرار بود صندوق‌های بازنشستگی خودکفا باشند
 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: قرار بود صندوق‌های بازنشستگی خودکفا باشند و این درحالی است که هر ماه و هر سال مبالغی از حقوق کارکنان در طول دوران خدمت‌شان کاسته شده و قرار بود این مبالغ با انباشت در صندوق‌های بازنشستگی، به‌عنوان سرمایه مورد بهره‌برداری قرار گیرد اما امروز با مشکلاتی اساسی روبرو شده است.
وی یادآور شد: به بیان دیگر این صندوق‌ها باید به گونه‌ای عمل می‌کردند که با استفاده از سرمایه قابل‌توجهی که از محل حق بیمه و بازنشستگی کارکنان طی سال‌ها در اختیار داشتند، به سوددهی رسیده و ارزش افزوده تولید می‌کردند.
نایب رییس فراکسیون امید مجلس دهم همچنین گفت:‌ متاسفانه در این سال‌ها برای سودآوری صندوق‌های بازنشستگی تصمیماتی در دولت و مجلس اتخاذ شد که بار مالی سنگینی به این صندوق‌ها تحمیل کرده و این میزان بار مالی تامین نشده است.
شعار حمایت از کارکنان معادلات صندوق‌های بازنشستگی را برهم زد
عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: بعضاً در این سال‌ها برای آن‌که شعار حمایت از کارکنان و شهروندان داده باشیم، به سمت بازنشستگی پیش از موعد رفته و نسبت به بازنشستگی زودرس برخی کارکنان اقدام کردیم که این رویکرد برخی معادله‌های صندوق‌های بازنشستگی را برهم زده است.
توجه نکردیم که حقوق بازنشستگی زودتر از موعد را از کجا تامین کنیم
وی افزود: در این راستا بعضاً یک کارمند ۴۵ تا ۵۰ ساله که حداقل ۱۰ سال دیگر قادر به فعالیت و کار در سیستم بود را بازنشست کردیم اما عملاً قادر به پرداخت حق و حقوق این فرد نبودیم. این درحالی است که زمانی تکلیف می‌کردیم کسانی که ۲۰ ساله بازنشست شده‌اند، به اندازه ۳۰ روز حقوق بگیرند اما توجهی نمی‌شد که این حقوق بازنشستگی اضافه، باید از کدام محل و منبع تامین شود.
لزوم تامین منابع مالی برای بازنشستگی زودتر از موعد کارکنان
نماینده اصلاح‌طلب مردم اردکان در مجلس در پاسخ به این سوال که راه‌حل خروج این صندوق‌های بازنشستگی از وضعیت بحران چیست، تاکید کرد: ابتنا به روش‌های علمی و تصمیم‌گیری‌های صحیح در این راستا راهگشا خواهد بود و همچنین باید توجه شود که اگر دولت یا مجلس در بخشی خاص قصد دارد نسبت به بازنشستگی زودتر از موعد کارکنان اقدام کند، ابتدا باید منابع مالی موردنیاز را تامین کند.
وی با اشاره به روش‌هایی که باید برای جلوگیری از بحرانی‌تر شدن اوضاع صندوق‌های بازنشستگی مدنظر قرار گیرد، به برخی اقدامات برای رفع مشکلات فعلی نیز اشاره کرد و گفت: دولت باید ضمن تامین منابع، مانع از ادامه روند موجود باشد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: درواقع دولت باید آن‌چنان که درمورد بحث بخشودگی مطالبات تامین اجتماعی عمل کرد، اقدام کند و همان‌طور که در این راستا این مطالبات و بدهی‌ها را تا یک مقطع خاص زمانی بخشید، تلاش کرد از انباشت بیشتر این بدهی‌ها جلوگیری کند. همچنین در بحث جرائم بانکی نیز دولت تا یک مقطع مشخص را می‌بخشد اما تاکید دارد که اوضاع از آن مقطع به بعد، مدیریت شود.
او با بیان این‌که لازم است ابتدا دولت، مجلس و دیگر بخش‌ها بروز بحران در این حوزه را بپذیرند، تاکید کرد: باید از اقداماتی که منجر به گستردگی بیشتر این چالش شود، جلوگیری کنیم.
استفاده از راه‌حل عاجل و اثربخش برای حل بحران صندوق‌های بازنشستگی
تابش در پایان تصریح کرد: متاسفانه آنقدر اوضاع صندوق‌های بازنشستگی بغرنج است که همه به این نتیجه رسیده‌اند که باید به‌دنبال راه‌حلی عاجل و اثربخش برای حل بحران باشند و با این حساب لازم است همه دست به دست هم بدهیم و نسبت به حل این بحران اقدام کنیم.
بازنشستگی صندوق‌های تامین کارکنان بحران اوضاع تاکید اقدام زودتر منابع همچنین راستا جلوگیری راه‌حل وضعیت اشاره سال‌ها بعضاً متاسفانه اثربخش حمایت بیشتر بدهی‌ها ابتدا زمانی بازنشست مطالبات کردیم انباشت خودکفا کمیسیون برنامه ابتنا مشکلات بغرنج بحرانی بودجه افزود صندوق‌ها می‌کردند یادآور سرمایه باشند درحالی استفاده