برگزیده ها
دولت مکلف به ایجاد فرصت‌های شغلی برای معلولان شد

مازندمجلس: نمایندگان مجلس، دولت را مکلف به ایجاد فرصتهای شغلی برای افراد دارای معلولیت کردند.

مازندمجلس:به گزارش  خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست امروز خود در چارچوب لایحه حمایت از حقوق معلولان، دولت را مکلف کردند که جهت ایجاد فرصتهای شغلی برای افراد دارای معلولیت تسهیلات زیر را فراهم کنند:

الف- پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی خدماتی عمرانی صنفی و کارگاه های تولیدی حمایتی در قبال افراد دارای معلولیت در میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می شود.

 ب - پرداخت هزینه تسهیلات اعتباری خود اشتغالی (وجوه اداره شده ) به افراد دارای معلولیت به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می‌شود.

پ - پرداخت تسهیلات اعتباری جهت احداث واحدهای تولید و خدماتی اشتغالزا به شرکت و موسساتی که بیش از 60 درصد سهام و سرمایه آنها متعلق به افرادی دارای معلولیت است.

ت - اختصاص حداقل 60 درصد از پست‌های سازمانی (تلفنچی اپراتور تلفن) دستگاه‌ها، شرکتها دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و افراد داری معلولیت جسمی حرکتی

ث - اختصاص حداقل 60 درصد از پست‌های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه‌ها، شرکت‌ها و نهادهای عمومی به افراد دارا ی معلولیت جسمی حرکتی

تبصره- کلیه وزراتخانه‌ها، سازمانها و موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی مجاز هستند در سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود، افراد نابینا و ناشنوا و دارای آسیب نخاعی واجد شرایط را راسا به صورت موردی و بدون برگزاری آزمون استخدامی به کار گیرند.

مجلس همچنین با تصویب ماده 13 این لایحه مقرر کرد که کارفرمایانی که در مراکز کسب و کار خود افراد دارای معلولیت جویای کار را در اجرای ماده 11 این قانون استخدام کنند، از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی در قبال افراد دارای معلولیت جذب شده، معاف خواهند بود.

به علاوه افراد دارای معلولیت که به صورت خود اشتغالی و یا در کارگاه‌های اشتغال خانگی یا از طریق مراکز پشتیبانی شغلی مشغول به کار می باشند، حسب مورد از پرداخت حق بیمه کارفرما یا خویش فرما معاف می‌شوند و حق بیمه کارفرمایی یا خویش فرمایی این گونه افراد توسط دولت تامین و پرداخت خواهد شد.

براساس تبصره ماده 13، از لایحه حقوق افراد دارای معلولیت، آیین نامه اجرایی ماده،  توسط سازمان بهزیستی و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و حداکثر سه ماه پس ابلاغ این قانون برای تصویب به هیئت وزیران ارسال می شود.

افراد معلولیت دارای پرداخت تسهیلات اعتباری نهادهای بودجه عمومی سالانه لایحه حرکتی نابینا ایجاد معلولان تبصره استخدامی قانون مراکز تصویب دولتی کارفرمایی سازمانی قوانین میزانی خدماتی تولیدی نمایندگان اشتغالی واحدهای پست‌های حداقل اختصاص دستگاه‌ها