برگزیده ها

مازندمجلس: معاون رئیس‌جمهوری عراق تأکید کرد که همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق به پایان رسیده است و بغداد و اربیل باید فورا مذاکره را شروع کنند.

مازندمجلس:
نوری مالکی، معاون رئیس‌جمهور عراق در مصاحبه با شبکه رووداو گفت: کردها طرف اصلی در مقابله با چالش‌هایی بودند که از زمان سقوط نظام تاکنون عراق با آن مواجه بوده است. آینده عراق نیاز به روابط مستحکم و داشتن این احساس دارد که همگی شهروند مساوی هستیم.
وی درباره همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق گفت: همه‌پرسی با حکم دادگاه فدرال به پایان رسید و اکنون باید صفحه جدیدی بگشاییم. من از اربیل و بغداد می‌خواهم در چارچوب قانون اساسی به مذاکره بپردازند. هیچ دلیلی برای به تأخیر انداختن مذاکرات میان اربیل و بغداد به بعد از انتخابات وجود ندارد.
وی گفت: دولت مرکزی قادر است به اقلیم کردستان برای مقابله با چالش‌ها کمک کند. اقلیم باید براساس قانون اساسی به دولت مرکزی روی بیاورد و با آن همکاری کند. دولت مرکزی باید اکنون فورا مذاکره را شروع کند چراکه به تأخیر انداختن مذاکره به تمامی عراق آسیب می‌زند.
مالکی تأکید کرد: اقلیم کردستان بخشی از عراق و مردم کردستان بخشی از مردم عراق هستند. ما باید از آنچه اتفاق افتاده برای تضمین آشتی‌های واقعی در کشور استفاده کنیم. ما می‌خواهیم انتخابات در زمان خود برگزار شود چراکه به تأخیر انداختن نتایج ویرانگری برای روند سیاسی خواهد شد. عدم برگزاری انتخابات ما را در تنگنایی قرار خواهد داد که جز با مداخله سازمان ملل نمی‌توانیم از آن بیرون بیاییم.
وی درباره نقش کردها در روند سیاسی گفت: کردها در طول تاریخ قربانی زیادی داده‌اند و قانون اساسی مبتنی بر تقسیم منابع براساس تعداد ساکنان است. سهم کردستان از مجموع درآمدها ۱۷ درصد است و در مقابل اقلیم باید تولیدات نفتی را وارد بودجه کشور کند چه ۱۰۰ بشکه باشد چه یک میلیون بشکه.
مالکی تأکید کرد: مجازات مردم کردستان به خاطر دستیابی به آرای بیشتر در انتخابات یک منطق نادرست و از نظر اخلاقی و شرعی جایز نیست. مجازات این مردم اقدامی نادرست است چراکه فعالیت واقعی سیاسی باید با توجه به اراده، عقل و قلب مردم باشد.
کردستان اقلیم انتخابات مالکی مذاکره اساسی تأخیر مرکزی سیاسی چراکه انداختن قانون درباره همه‌پرسی اربیل بغداد کردها نادرست مجازات واقعی براساس مقابله مذاکرات اکنون تأکید