برگزیده ها

مازندمجلس: معاون رئیس جمهوری عراق فاش کرد، فواد معصوم در خصوص آغاز گفت‌وگو میان بغداد و اربیل سه نامه برای نخست وزیر عراق و نخست وزیر دولت اقلیم کردستان و نیز دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده است.

مازندمجلس:
به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، شیروان الوائلی، مشاور فؤاد معصوم، رئیس جمهوری عراق اظهار داشت: رئیس جمهوری سه نامه برای حیدر العبادی نخست وزیر عراق، نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای حمایت فنی و نه نظارت در خصوص مذاکره بین بغداد و اربیل ارسال کرده است.
الوائلی افزود: تا این لحظه هیچ یک از سه طرف پاسخ رسمی به این نامه‌ها نداده‌اند، اما انتظار می‌رود که گفت‌وگو بلافاصله در ابتدای سال آتی آغاز شود.
مشاور رئیس جمهوری عراق با اشاره به اینکه طرح فؤاد معصوم در دعوت دو طرف به گفت‌وگو پس از همه‌پرسی انجام شد،‌ گفت: اکنون شرایط به گونه‌ای است که گفت‌وگو میان اربیل و بغداد باید با حمایت فنی و نه نظارت از سوی سازمان ملل انجام شود.
الوائلی اظهار داشت، معصوم پیشنهاد کمیته امور اداری را به نمایندگی از طرف دفتر نخست وزیر عراق، ریاست‌جمهوری، ریاست‌ پارلمان، ریاست اقلیم کردستان داده که کمیته‌ مذاکره‌ای برای اداره مذاکره است.
وی درباره پرونده‌هایی که در جریان مذاکره بین بغداد و اربیل روی آن بحث خواهد شد، اظهار داشت: از جمله این پرونده‌ها که به قطع روابط بین دو طرف منجر شده پرونده بودجه است، به ویژه که بودجه یک اصل در مذاکره برای حل کردن مسائل دیگر نظیر حقوق معوقه است.
مشاور معصوم افزود: پرونده‌های مناطق مورد مناقشه، نفت، لزوم تحویل آن، مساله کرکوک، تاخیر در انتخاب استاندار آن از مهمترین مسائل بدون حل بین دو طرف است.
مذاکره معصوم اربیل بغداد جمهوری گفت‌وگو اظهار مشاور الوائلی بودجه مسائل افزود نظارت اقلیم کردستان حمایت