برگزیده ها

مازندمجلس: در حالی که دولت میانمار در پی فشارهای بین‌المللی توافقی را با بنگلادش مبنی بر بازگشت مسلمانان روهینجا امضا کرده است اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر اجازه بازگشت مسلمانان روهینجا به میانمار وجود ندارد.

مازندمجلس:
به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، با وجود اینکه چندی پیش، بنگلادش و میانمار بر تعهد خود به منظور آغاز روند بازگشت آوارگان روهینجا به میانمار از ماه ژانویه به رغم نگرانی نسبت به ایمنی بازگشت آنها تاکید کردند، اما ارتش این کشور اعلام کرده است که نباید انتظار داشت تعداد بسیاری از پناهجویان بازگردند.
وزرای خارجه بنگلادش و میانمار در دیداری در شهر داکا توافق ۲۳ نوامبر برای بازگشت داوطلبانه حدود سه چهارم از یک میلیون آواره روهینجایی ساکن کمپ‌های آوارگان در مرز دو کشور را نهایی کردند.
کریس لوا، یک کارشناس امور روهینجا اعلام کرد: دولت میانمار برای آغاز روند بازگشت پناهجویان به کشور هیچ مقدمات و آمادگی‌ انجام نداده است.
در حالی که دولت میانمار اعلام می‌کند که مسلمانان روهینجا اجازه دارند به خانه‌های خود بازگردند تعدادی کمی از این خانه‌ها در درگیری‌های چند ماه پیش در این منطقه سالم باقی مانده‌اند.
برخی مقامات اعلام کردند که پناهجویان به کمپ‌هایی در ایالت راخین منتقل می‌شوند.
در همین راستا وزارت اطلاع‌رسانی میانمار اعلام کرد: در حال حاضر دو اتاقک موقتی نزدیک ایستگاه پلیس در ایالت راخین برای پذیرش پناهجویانی که به کشور بازگشته‌اند، ساخته شده است.
براساس اعلام این وزارتخانه، به نظر می‌رسد که پناهجویان تنها به صورت موقت می‌توانند در این کمپ‌ها بمانند.
در همین راستا عارف الله، یک مسلمان 34 ساله روهینجا که در کمپی در بنگلادش ساکن است با ابراز نگرانی نسبت به بازگشت به میانمار گفت: اگر دولت میانمار واقعا می‌خواهد که ما به کشور بازگردیم باید حقوقمان را بدهند. آنها می‌توانند خانه‌هایی را در خاکی که پیشتر خانه‌های ما را سوزانده‌اند، بسازند، اما آنها نمی‌خواهند چنین کاری انجام دهند.
میانمار بازگشت اعلام روهینجا پناهجویان بنگلادش راخین راستا می‌توانند ایالت بازگردند نگرانی مسلمانان آوارگان خانه‌های