برگزیده ها

مازندمجلس: نمایندگان استان های آذربایجان غربی و شرقی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه، به بیان راه حل هایی برای نجات این دریاچه مهم و استراتژیک پرداختند.

مازندمجلس: این روزها دریاچه ارومیه به عنوان بزرگ ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا حال و روز خوبی ندارد و به نوعی دریاچه در حال احتضار است.
با روی کار آمدن دولت یازدهم، دستگاه محیط زیست برای احیای دریاچه ارومیه نسخه های متعددی را تجویز کرد، از بستن چاه های کشاورزی منطفه گرفته تا اصلاح الگوی کشت، مدیریت مصرف آب، هدایت اشتغال از بخش کشاورزی به صنعت و خدمات، ورود فاضلاب به دریاچه.
اما با وجود اقدامات بسیار و صرف اعتبارات از حوزه های مختلف، دریاچه ارومیه نه تنها احیا نشده بلکه در شرایط کنونی وضعیت بدتری نسبت به گذشته دارد که بسیاری از کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس علت بروز این مسئله را عملکرد ضعیف ستاد احیای دریاچه ارومیه می دانند.
حال تعدادی از نمایندگان دو استان آذربایجان غربی و شرقی به تشریح آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و کارنامه دستگاه ها در نجات این نگین ارزشمند پرداخته اند.
دریاچه ارومیه در یک قدمی نابودی کامل/ طرح احیای دریاچه ارومیه از روی کاغذ فراتر نرفته است
همایون هاشمی با اشاره به اقداماتی که تاکنون برای احیای دریاچه ارومیه انجام شده است، گفت: مجموعه اقداماتی که برای احیای دریاچه ارومیه پیش از این وعده داده شده بود، از سطح نگارش طرح روی کاغذ عبور نکرده، هرچند اقداماتی نیز همچون انتقال آب از رودخانه زاب در حال انجام است.
هاشمی ادامه داد: یکسری اقداماتی هم برای کاهش مصرف در بخش کشاورزی قرار بوده به صورت آبیاری تحت فشار انجام شود که عمدتا به سرانجام نرسیده است، کمااینکه در روزهای اخیر آقای دکتر لاریجانی نیز در این مورد تذکر داده بود، که باید وزارت جهاد کشاورزی تحقق این مهم را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.
وی با یادآوری اینکه دریاچه ارومیه در شرایط کنونی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و در این مورد نگرانی جدی وجود دارد، تصریح کرد: هم‌اکنون به سمت تخریب و نابودی کامل دریاچه پیش می‌رویم، بنابراین وضعیت این دریاچه نه تنها بهتر نشده، بلکه بدتر هم شده است، به همین دلیل بارها از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرده‌ایم که با قید فوریت یک نشستی را برگزار کند، تا اعضای مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی بتوانند مشکلات خود را در این حوزه مطرح کنند.
هاشمی با بیان اینکه امسال کاهش بارندگی نیز نسبت به مقطع زمانی سال گذشته روی پیشرفت شرایط بحرانی دریاچه ارومیه اثرگذار بوده است که خود محل نگرانی است، یادآورشد: در نشستی که با مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه داشتم، از عدم‌تخصیص به موقع بودجه برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های متعددی که دارند، گلایه داشتند، بنابراین می‌توان گفت، تاکنون هیچ اقدام اثرگذاری در جهت احیای دریاچه ارومیه انجام نشده است.
نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه دریاچه دارای یک حوزه آبریز است خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که مردم مناطق اطراف ارومیه را متضرر ساخته، مربوط به اقدامات سختگیرانه‌ای است که در فاصله ششصد کیلومتری از دریاچه ارومیه در شهر تکاب در جهت مسدود کردن چاه های کشاورزی با عمق کم و عمر بیش از پنجاه سال صورت گرفته است، و این در حالی است که، این قبیل اقدامات هیچ تاثیری در احیای این دریاچه نداشته و تنها آب سطحی که کشاورزان برای گذران زندگی خود از آن استفاده می‌کنند را محدود می‌کند، اما با کشت گیاهانی در اطراف دریاچه که نیاز به آب زیادی دارند، یا ایجاد ویلاهایی که دارای استخر هستند، برخورد نمی‌کنند.
رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اعمال این نوع سیاست باعث تشدید نارضایتی بین مردم شده و انجام این قبیل اقدامات کاملا غیرکارشناسانه، شائبه‌دار، فرمایشی و تبعیض‌آمیز است که عمدتا جنبه تبلیغاتی دارد.
دریاچه ارومیه به حال خود رها شده است/برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه جزیره‌ای و فاقد پیوست اجتماعی است
احمد علیرضا بیگی با بیان اینکه تاکنون اقدامات موثری در جهت احیای دریاچه ارومیه صورت نگرفته و وضعیت این دریاچه نسبت به سال‌های قبل بحرانی‌تر شده است، گفت: اغلب اقداماتی که در جهت احیای دریاچه ارومیه انجام شده، جزیره‌ای بوده و فاقد پیوست‌های اجتماعی است، در حالی که باید برای تامین معیشت افرادی که ساکن حاشیه این دریاچه هستند نیز باید نسخه‌ای تجویز شود که این برنامه در شرایط کنونی موجود نیست.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تا زمانی که پیوست اجتماعی و برنامه‌ای برای تامین معیشت مردم حاشیه دریاچه ارومیه تدوین نشده، طبیعی است که اقداماتی که در جهت احیای دریاچه انجام شود، موثر نخواهد بود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه در لایحه بودجه ۹۷ اعتباراتی برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته نشده است تصریح کرد: بر اساس اعتبارات تخصیص‌یافته‌ای نیز که در گذشته رئیس جمهور از آن خبر می‌داد، طرحی برای احیای دریاچه ارومیه بسته نشده و نتیجه‌ای به دست نیامده است.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هم‌اکنون نیازمند تدوین برنامه‌ای جامع در جهت احیای دریاچه ارومیه هستیم که مهم‌تر از همه پیش‌بینی برنامه‌ای در جهت بهبود وضعیت زندگی مردم این مناطق است، چراکه وقتی فرصت کشاورزی را از آنها می‌گیریم یا محدودیت‌هایی را در این زمینه بر آنها تحمیل می‌کنیم، لازم است که اقداماتی نیز برای تامین معیشت آنها انجام دهیم، نه اینکه با تنگ کردن معیشتشان آنها را به امان خدا رها کنیم که ناچار جهت انجام مشاغل کاذب به سایر شهرها مهاجرت کنند.
انتقال آّب از دریاچه وان ترکیه راه نجات دریاچه ارومیه/ هجوم طوفان نمک به شهرهای تهران، قزوین، زنجان و اردبیل
روح الله حضرت پور گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه مبالغی که به این ستاد اختصاص داده شده، بدون هیچ کار کارشناسی هزینه می‌کند، گفت: هم اکنون ششصد هکتار کنار دریاچه ارومیه گونه‌ای از گیاهان را کاشته‌اند که نیاز به مصرف آب زیادی دارد و چاه‌های غیر قانونی در این مناطق ایجاد کرده‌اند که میزان آب برداشتی آنها برابر با مصرف آب مورد نیاز صد روستا است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه مرده است، ادامه داد: رئیس جمهور در سال ۹۲ وعده‌هایی در راستای احیای دریاچه داده و در همان سال‌ها اعتباراتی را نیز به این مهم اختصاص داد، اما در لایحه بودجه ۹۷ هیچ ردیف بودجه‌ای را برای تحقق این مهم درنظر نگرفته است، مبالغی نیز که پیش از این بای احیای این دریاچه تخصیص داده شده بود، بخشی از آن توسط آقای کلانتری در ماده ۱۰ و توسعه صندوق ملی آورده و بخش دیگر آن را نیز در سایر حوزه‌ها تقسیم کرده است، بنابراین مشخص نیست بودجه‌هایی که به احیای این دریاچه تخصیص یافته بود در کجا هزینه شده، که لازم است در گام اول در این مورد برای مردم شفاف‌سازی شود.
وی با یادآوری اینکه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از وضعیت دریاچه ارومیه بازدید کردند و مشکلات را از نزدیک بررسی کردند، خاطرنشان کرد: تاکنون برای لایه‌روبی دریاچه ارومیه هیچ بودجه‌ای تخصیص داده نشده است، که بی توجهی به این امر باعث می‌شود با یک بارش اندک نیز در این مناطق سیل به راه بیفتد، کمااینکه پیش از این نیز این اتفاق افتاده بود.
حضرت پور یادآورشد: اگر این موضوع از قبل مدیریت شده و رودخانه‌ها لایه‌روبی شده بودند، همان میزان آبی که جاری شده بود به دریاچه ارومیه می‌ریخت، ولی به دلیل عدم‌توجه به این مهم، میزان آب جاری شده، در زمین‌های کشاورزی و روستاها جمع شد که در پی آن حدود صدمیلیارد تومان خسارت به محصولات کشاورزی وارد شد، از سوی دیگر خسارت زیادی به مسکن روستاییان وارد آمد، بنابراین رفع این مشکل نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق است.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه هم‌اکنون برای تامین آب مورد نیاز دریاچه ارومیه در حال کانال‌کشی از رودخانه زاب هستند، اما چهار سال آینده این میزان آب وارد شده به دریاچه نمی‌تواند راهگشا باشد، تاکید کرد: بهترین راه برای احیای دریاچه ارومیه انتقال آب از دریاچه وان ترکیه است که به دلیل افزایش آب به محصولات کشاورزی این کشور آسیب می‌رساند، و تحقق این مهم نیز نیازمند رایزنی مسئولان این دو کشور یعنی ایران و ترکیه است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر دریاچه ارومیه خشک شود از قزوین، زنجان، اردبیل تا تهران در پی وزش طوفان نمک با مشکلات زیست محیطی بسیاری مواجه می‌شوند، بنابراین دولت باید بودجه‌ای برای احیای این دریاچه اختصاص دهد و با استفاده از کارشناسان و متخصصان بین‌المللی این معضل مهم را برطرف سازد.
دریاچه ارومیه احیای کشاورزی اینکه اقداماتی وضعیت نماینده اقدامات شورای اسلامی بنابراین تامین نمایندگان تصریح میزان مناطق تاکنون شرایط ترکیه یادآوری نیازمند معیشت برنامه‌ای بودجه مشکلات تاکید جمهور هم‌اکنون اجتماعی اختصاص ادامه گذشته کنونی زیادی بودجه‌ای آذربایجان انتقال گرفته هاشمی تخصیص سیاست جزیره‌ای نگرفته حاشیه پیوست طوفان هزینه مبالغی لایه‌روبی خسارت محصولات زنجان قزوین لایحه اعتباراتی کمیسیون تهران تدوین یادآورشد کارشناسان بسیاری استان نابودی عمدتا رودخانه اعتبارات مدیریت داخلی دومین دستگاه متعددی تجویز کمااینکه برنامه‌های اطراف خاطرنشان زندگی استفاده می‌کند دارای دارند نشستی نگرانی اعضای زمانی مسئولان ایجاد