برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که کمک موشکی ایران به یمن دروغ است؛ موشک امروز یمنی‌ها برای زمان ریاست جمهوری علی عبدالله صالح است.

مازندمجلس: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با «ویچسلاو والودین» رئیس مجلس دومای روسیه که در حاشیه کنفرانس بررسی راه‌های مبارزه با تروریسم انجام شد، به ملاقات‌هایی که در سال جاری با هم داشته‌اند، اشاره کرد و گفت: یکی از محورهای این ملاقات‌ها، همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور بوده که در جمهوری اسلامی ایران دنبال شده است، از این رو گروهی تشکیل داده شده تا بین دو پارلمان همکاری‌های اقتصادی را پیگیری کند و فکر می‌کنیم حرکت مناسبی آغاز شده است.
رئیس مجلس افزود: در زمینه واگن‌سازی نیز بین ایران و روسیه و وزرای مربوطه مذاکرات خوبی انجام گرفته که به نظر می‌رسد به توافقاتی نیز رسیده‌اند.
وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری روسیه در ایران فراهم شده، لذا بعد از سفر مسکو، با تجار ایرانی برای همکاری تجاری بین دو کشور گفت‌وگوهایی صورت گرفته، به‌خصوص همکاری بانکی این زمینه را ایجاد کرده است.
لاریجانی یادآور شد: همچنین با وزیر نفت دولت جمهوری اسلامی ایران، برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های روسیه در کشورمان صحبت‌هایی شده و چند پیشنهاد شرکت‌های روسی نیز در حال مطالعه و تحقیق است. به نظر می‌رسد زمینه همکاری اقتصادی توسط رؤسای مجالس ایران و روسیه باید به دولت‌مردان مورد تأکید قرار گیرد تا در این مسیر فعالیت بیشتری داشته باشند.
رئیس مجلس، همکاری در زمینه‌های امنیتی و کارهای مشترک در مورد سوریه را نیز مؤثر دانست و گفت: بعد از اجلاس سوچی، گفت‌وگوها صریح‌تر شده و هر چند کشورهای اتحادیه اروپا علاقه‌مندند این مسیر به سمت ژنو حرکت کند، اما بعید می‌دانم از درون ژنو حادثه‌ای موفقیت‌آمیز بیرون آید، زیرا بیشتر جنبه خفه‌کننده تحرکات سیاسی را داشته است.
وی، مسیر آستانه را مناسب‌تر دانست و گفت: برنامه‌های سیاسی ایران و روسیه باید بیشتر شود، البته حضور آمریکایی‌ها در شمال رقه نقش مخربی داشته که مسئله سوریه را در آینده با دشواری روبه‌رو خواهد کرد.
رئیس مجلس، رایزنی‌های دوجانبه در این زمینه را ضروری دانست و تأکید کرد: مسئله جدید آمریکا در منطقه نیز قابل بررسی است، هر چند از موضع روسیه درباره انتقال سفارت ایالات متحده به بیت‌المقدس خرسندیم و تشکر می‌کنیم؛ در واقع آمریکایی‌ها به دنبال ماجرای جدید در منطقه هستند تا با خلق و نمایش آن، مسئله‌ای تازه ایجاد کنند؛ از سوی دیگر نمایش تعدادی آهن‌پاره توسط مسئولان آمریکایی و تأکید آنها بر کمک موشکی ایران به یمن دروغ است.
لاریجانی تأکید کرد: روسیه دوست ماست و لذا به شما مطلب را روشن و حقیقی می‌گوییم؛ ایران هیچ موشکی به یمن نداده است، آن موشک‌ها از زمان علی عبدالله صالح بوده که تعدادی اسقاطی است و به ما ربطی ندارد، آمریکا تنها به دنبال ماجراجویی جدید است.
وی، سیاست‌های جدید اعلام شده ترامپ را نشان از دنباله‌روی برای مسئله‌سازی تازه دانست و تصریح کرد: تحلیل روسیه نیز از سیاست‌های آمریکا بهتر است در این دیدار مطرح شود، زیرا شما آنها را می‌شناسید و ارتباط بیشتری با آنها دارید.
رئیس مجلس، پس از اظهارات رئیس مجلس دومای روسیه نیز یادآور شد: ترامپ اخیراً نشان داد که دیگر رغبتی به دموکراسی نیز ندارد، جمله وی در مورد اینکه منافع خود را در منطقه دنبال می‌کنیم، نیز باید به صورت واقع‌بینانه بررسی شود، دوستان شما نیز در منطقه که با دیکتاتورها بیشتر ارتباط دارند، باید این کارها را بررسی کنند تا در عرصه‌های دیگر ارتباط داشته باشیم.
لاریجانی، این اقدامات را به ضرر آمریکایی‌ها دانست و گفت: شأن آنها با این اقدامات کاهش پیدا خواهد کرد، زیرا آنها روسیه را از نظر نقش‌آفرینی در منطقه نیز تحت فشار قرار خواهند داد؛ از این رو استراتژی جدید باید اتخاذ کرد تا مسیر همکاری افزایش یابد، هر چند تاکنون مسیر همکاری در منطقه مفید بوده است.
وی تأکید کرد: خوشحالیم که با هیئت عالی‌رتبه‌ای به ایران بیایید تا در این فاصله نیز بتوانیم نتایج معقولی را پیش‌رو داشته باشیم، البته کنفرانس اتحادیه بین‌المجالس نیز در 16 ژانویه در تهران برگزار خواهد شد که از شما به عنوان مهمان ویژه برای مراسم افتتاحیه دعوت به عمل خواهیم آورد، زیرا حضور شما قطعاً معنادار خواهد بود، لذا نقش روسیه در منطقه مفید بوده است، بنابراین امیدواریم شما را در تهران ببینیم.
روسیه منطقه تأکید همکاری زمینه دانست لاریجانی دنبال بررسی می‌رسد آمریکا اقتصادی بیشتر اسلامی ارتباط آمریکایی‌ها مسئله نمایش ندارد باشیم اقدامات تهران ترامپ سیاست‌های موشکی البته تعدادی شرکت‌های جمهوری می‌کنیم همکاری‌های کنفرانس دیدار دومای گرفته سرمایه‌گذاری سوریه اتحادیه بیشتری یادآور ایجاد سیاسی