برگزیده ها

مازندمجلس: برخی منابع آگاه در عراق می‌گویند، نخست‌وزیر این کشور در معرض فشارهای داخلی و خارجی برای به تأخیر انداختن انتخابات پارلمانی است.

مازندمجلس:
به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، منابع عراقی اعلام کردند: گروه‌های سیاسی مهم مثل ائتلاف دولت قانون و اتحاد گروه‌های سنی و دو حزب کرد اصلی از به تأخیر افتادن انتخابات دستکم برای شش ماه به دلایل مورد نظر خود، حمایت می‌کنند.
این منابع اعلام کردند که دو حزب اصلی کرد خواهان ورود به انتخابات نیستند.
براساس اطلاعات رسیده از اقلیم کردستان، برخی جریان‌های کرد اخیرا در صحنه سیاسی این منطقه ظاهر شده‌اند که محبوبیت مردمی زیادی کسب کرده‌اند که احتمالا بر نتایج انتخابات تأثیر خواهد گذاشت. از جمله این احزاب، حزب "نسل جدید" با رهبری شاسوار عبدالواحد است که درحال حاضر به اتهام حمایت از تظاهرات اخیر اقلیم بازداشت است.
در مورد احزاب سنی عرب نیز گفته می‌شود، طیف گسترده‌ای از احزاب سنی معتقدند که زمان برای برگزاری انتخابات مناسب نیست. این احزاب معتقدند شهرهای سنی نشین همچنان از ویرانی و آوارگی مردم رنج می‌برند و زمان زیادی برای بازسازی آنها قبل از برگزاری انتخابات لازم است.
به رغم اینکه دلایل گروه‌های سنی توجیه‌شدنی است اما طرف‌های سنی دیگری مثل "خمیس الخنجر"، از چهره‌های تاثیر گذار در جبهه عرب‌های سنی از برگزاری انتخابات در زمان مقرر و طبق زمانبندی حمایت می‌کند.
همین مسئله درباره گروه‌های شیعی نیز صدق می‌کند که معتقدند حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق که از سوی جریان مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق و عمار الحکیم، رئیس جریان "الحکمه" حمایت می‌شود به موعد انتخابات پایبند است چراکه می‌خواهد از پیروزی نظامی علیه داعش در انتخابات بهره‌برداری کند. برخی گروه‌های حشد شعبی نیز که قصد شرکت در انتخابات را دارند، به این مسئله امیدوارند اما گروه‌های دیگر مثل ائتلاف دولت قانون و مجلس اعلا به زمان بیشتری نیاز دارند.
العبادی دو روز پیش اعلام کرده بود که انتخابات در موعد مقرر برگزار خواهد شد.
به گفته منابع مذکور، ایران و برخی کشورهای اروپایی و ترکیه نیز خواهان به تأخیر انداختن انتخابات هستند اما موضع سازمان ملل هنوز مشخص نیست.
با اینکه موعد نهایی انتخابات عراق همچنان احتمالی است اما بغداد و استان‌های مختلف شاهد فعالیت سیاسی واضحی طی هفته‌های گذشته بوده‌اند طوری که احزاب مختلف کنفرانس‌هایی را برگزار کرده و سیاستمداران دیدارهای خود با رهبران قبایل و روحانیون را برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی آغاز کرده‌اند.
انتخابات گروه‌های احزاب حمایت برگزاری جریان العبادی سیاسی اعلام تأخیر منابع معتقدند همچنان اینکه دارند مختلف برگزار مسئله می‌کند خواهان ائتلاف گزارش انداختن قانون دلایل زیادی اقلیم کرده‌اند