برگزیده ها
اصلاح سیاست ها مستلزم استفاده از آمار دقیق

اختصاصی مازندمجلس: سازمان ثبت احوال که وظیفه‌ی جمع آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن را دارد باید بکوشد کیفیت آمار‌ها را افزایش و موازین قانونی در تولید آمارها را هرچه بیشتررعایت کند.

اختصاصی مازندمجلس: امروزه جغرافیای اقتصادی، اجتماعی و جمعتی جهان تحولات شگرفی را تجربه می کند. در این میان تحولات جمعیتی در بین تمام موضوعات انسانی، فنی و علمی به عنوان یک عامل مشترک اهمیت بسزایی دارد. جمعیت و تحولات آن در طراحی برنامه‌های توسعه متغیری کلیدی و مهم است. اثرات متغیر‌های جمعیتی در سایر متغیر‌های اقتصادی و اجتماعی از جمله رشد اقتصادی، امنیت، محیط زیست و ... اهمیت توجه به این گونه متغیرها را دو چندان می کند. در بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها و برنامه ریزی های جمعیتی مهم‌‌ترین متغیری که به عنوان مبنای محاسبات در نظر گرفته می‌شود، جمعیت و دگرگونی‌های آن در گذشته، حال و آینده است.

عدم توجه به شاخص های جمعیتی یا در دسترس نبودن آمار انسانی در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های منطقه ای، موجب می گردد که توان منطقه و سرزمین با جمعیت آن تناسب نداشته و مشکلات بسیاری را جهت دستیابی به توسعه متوازن در سطح ملی بوجود آورد.

 سازمان ثبت احوال که وظیفه‌ی جمع آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن را دارد باید بکوشد کیفیت آمار‌ها را افزایش و موازین قانونی در تولید آمارها را هرچه بیشتررعایت کند.

سازمان ثبت احوال کشور به دلیل دراختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می شود. ارائه خدمات عمومی به آحاد مردم و اطلاعات ویژه جمعیتی به ارکان حکومت از ویژگی های اختصاصی و انحصاری این سازمان است.

استاندار مازندران در جلسه شورای هماهنگی ثبت احوال استان که روز گذشته برگزار شد به ارزش اطلاعات درست و دقیق و بهنگام اشاره کردند و به اهمیت آن در اصلاح سیاست ها، مقررات، جهت گیری‌ها و نحوه ی مدیریت و شیوه‌نامه‌هایی که برای پیشبرد کشور تاکید کردند.

شاید ما آنچنان به اهمیت آمار و اطلاعات پی نبردیم چرا که در روز ثبت احوال کمتر رسانه ای به این موضوع پرداخته است و هیچ پیشنهاد یا نقدی از این سازمان در رسانه ها منتشر نشد.  توسعه بدون برنامه ریزی و برنامه ریزی بدون آمار و اطلاعات قابل تحقق نیست و این سه ملزوم و لازم یکدیگرند. لذا وقتی مدیران ارشد استان به توسعه می‌اندیشند باید توجه داشته باشند که هیچ توسعه‌ای و سیاست‌گذاری بدون در نظر گرفتن شاخص‌های جمعیتی امکانپذیر نیست.

علاوه بر سیاسیون و مدیران، جامعه شناسان ما نیز نیاز به اطلاعات جمعیتی دارند تا معضلات جمعیتی از جمله کاهش یا افزایش جمعیت را آسیب شناسی و برنامه ریزی کنند.

 گزارش از شبنم لشگری

ثبت احوال توسعه ایران مدیریت آمار سیاست استان مازندران اسلامی استاندار اصلاح سیاست ها مستلزم استفاده از آمار دقیق