برگزیده ها
انجام اقدام جدی و عملی در زمینه اشتغال و زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان لازم است

مازندمجلس: نماینده زابل در مجلس با اشاره به گستردگی استان سیستان و بلوچستان گفت: در زمینه اشتغال و زیرساخت‌های استان و منطقه آزاد سیستان، یک اقدام جدی و عملی لازم است.

مازندمجلس: به نقل از خانه ملت، حبیب دهمرده در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 5 دی‌ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک میلاد حضرت مسیح(ع)، رمز پیروزی را وحدت کلمه دانست و گفت: نباید در این فضا ایجاد تفرقه کنیم چراکه یأس و ناامیدی سم مهلکی است.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و هامون در مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات اخیر ترامپ و رژیم صهیونیستی ادامه داد: آنها باید از تاریخ درس عبرت بگیرند تا زمانی که سه عنصر رهبری منحصربه‌فرد مقام معظم رهبری، حضور در صحنه مردم و توکل به خدای بزرگ در میان باشد، استکبار هیچ غلطی نمی‌توان بکند.

وی افزود: یکی از خصلت‌های نیکو و پسندیده ایرانیان این است که وقتی پای دشمن بیگانه به میان می‌آید تمام مشکلات داخلی خود را کنار گذاشته و با ید واحده علیه آن متحد می‌شوند که این را بارها استکبار تجربه کرده لذا باید دست از لجاجت بردارند همچنین بر ما است که با وحدت کلمه از تمام ظرفیت‌های خدادادی استفاده کرده و کشورمان را به فضل الهی آن طور که در شأن نظام مقدس و مردم شریف است بسازیم.

دهمرده در ادامه ضمن تشکر از رئیس‌جمهور به خاطر اولین سفر به استان سیستان و بلوچستان گفت: این استان دارای استعداد و ظرفیت‌های فراوان است اما علیرغم همه کارهای بسیار خوب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که بر هیچ منصفی پوشیده نیست ولی دارای انباشتگی و عقب‌ماندگی تاریخی شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه در زمینه اشتغال و زیرساخت‌های استان و منطقه آزاد سیستان، یک اقدام جدی و عملی لازم است، اظهار داشت: استان بسیار گسترده است و فاصله دو شهر زابل و چابهار بیش از 900 کیلومتر است ازاین‌رو تقسیم استان سیستان و بلوچستان یک ضرورت و فرصت محسوب می‌شود.

وی خطاب به آخوندی بیان داشت: درباره راه‌آهن چابهار-زاهدان-زابل-بیرجند باید اقدام عملی شود و راه‌های روستایی نیز از میانگین کشوری بسیار پایین‌تر بوده و پیوسته مورد سؤال مردم است همچنین باید مشکلات فرودگاه زابل و حاشیه‌نشینی نیز حل شود.

دهمرده همچنین خطاب به وزیر امور خارجه ابراز کرد: حق آبه رودخانه هیرمند و دریاچه هامون هیچ اقدام عملی نشده و دیپلماسی وزارت خارجه تاکنون به‌اندازه یک مترمکعب آب برای مردم صبور منطقه ثمر نداشته است.

نماینده مردم زابل در مجلس در ادامه خطاب به وزیر کشور اذعان داشت: تصویب گذرهای مرزی را شاهد بودیم اما نشیب و فرازهایی دارد همچنین مسائل شهرداری‌های استان به خصوص شهر زابل که گرفتاری‌های فراوان دارد علیرغم دستوران ویژه هنوز اقدام ملموسی صورت نگرفته است و اقدام عملی می‌طلبد.

وی در ادامه خطاب به وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: خوشبختانه قضیه بودجه طرح 40 هزار هکتاری تأمین و در لایحه بودجه 97 نیز دیده شده اما از برنامه زمان‌بندی عقب هستیم به خصوص درباره لایروبی انهار و بیمه دستور جدی می‌طلبد همچنین تنها کارخانه آرد منطقه متأسفانه همکاران وزارت کشاورزی کمال کم‌لطفی را دارند.

دهمرده ادامه داد: میراث فرهنگی و گردشگری سیستان به اعتقاد باستان شناسان جهان به بهشت باستان شناسان در شرق لقب گرفته اما به خاطر عدم توجه به زیرساخت‌ها اکثر بناها از بین رفته و در حال تخریب است که باید برای استفاده از این ظرفیت اقدام عملی کرد.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس در ادامه خطاب به وزیر نیرو اظهار داشت: در رابطه با تعرفه برق گرمسیری یک، تبخیر، رسوب‌گذاری آب‌های ژرف، انرژی بادی و انتقال دریا و مدیریت کاهش مصرف آب چه اقدام عملی انجام شده است همچنین باید پایه امور کارها کارشناسی باشد اما برای برخی پروژه‌ها به خصوص انتقال آب کار غیر کارشناسی صورت می‌گیرد.

نماینده مردم زابل، زهک، هامون و هیرمند در مجلس شورای اسلامی همچنین خطاب به وزیر نفت درباره گازرسانی به سیستان تأکید کرد و افزود: درباره قطر لوله جلساتی برگزار شد که نتیجه‌بخش نبوده است همچنین باید محیط‌زیست به موضوع ریزگردها توجه کند که زندگی مردم سیستان را غیرممکن کرده است و بر اساس گزارش‌ها، زابل جزء چند شهر آلوده جهان است و دریاچه هامون که روزی فرصت بود امروز به تهدید تبدیل شده است.

اقدام همچنین ادامه سیستان استان دهمرده درباره نماینده اسلامی هامون بلوچستان منطقه بسیار شورای هیرمند خارجه کارشناسی اظهار دریاچه چابهار بودجه شناسان باستان کشاورزی می‌طلبد وزارت انتقال ظرفیت‌های دستور رهبری امروز زیرساخت‌های اشتغال استکبار افزود دارای فراوان استفاده زمینه مشکلات علیرغم