برگزیده ها
افزایش قیمت حامل‌های انرژی ضد بودجه است/تنها ۷و نیم درصد بودجه سال جاری عمرانی بوده است

مازندمجلس: سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، گفت: دولت در لایحه بودجه ۹۷ از محل‌ افزایش حامل‌های انرژی به‌دنبال کسب درآمد است، افزایش قیمت حامل‌های انرژی که حدودا ۱۲ هزار میلیارد درآمد را همراه دارد و ضد بوجه عمل می‌کند.

مازندمجلسعلی اصغر یوسف نژاد درخصوص لایحه بودجه سال آینده، اظهار داشت: بودجه دارای یک جدول است که یک‌طرف آن درآمد و طرف دیگر آن هزینه، هر بودجه مشخصاتی دارد که اگر این مشخصات رعایت نشود بودجه نویسی فاقد روال و منطق خاص خود می‌شود.

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های بودجه واقع بینانه بودن است تا به کسری بودجه منجر نشود، گفت: بعد از سال‌ها بودجه نوشتن باید در این مسئله به‌یکسری از چالش‌ها و واقعیت‌های موجود بپردازیم، بودجه چهار عدد کلیدی دارد که این اعداد بودجه را مشخص می‌کنند، یکی میزان فروش نفت روزانه، قیمت جهانی نفت، قیمت ارز است؛ این ارقام میزان منابع نفتی کشور را مشخص می‌کنند که در سال جاری این رقم معادل  105هزار میلیارد تومان بود.

هزینه‌ها از درآمدهای غیرواقعی محقق نمی‌شوند

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ردیف‌های مهم موجود در لایحه بودجه، بحث مالیات‌ها است که حدود 115هزار میلیارد تومان تعین شده، ادامه داد: اینکه چه میزان از این چهار عدد محقق و باید برای این موارد هزینه مشخص شود اهمیت زیادی دارد، سابقه نشان داده است که بسیاری از این اعداد و ارقام با واقعیات تطبیق ندارد و زمانی که درآمدها بیش از میزان واقعی باشد هزینه‌ها محقق نمی‌شوند.

وی، ادامه داد: به صورت مثال در 6 ماهه نخست سال جاری مقرر شده بود حدودا 30 هزار میلیارد تومان تملک دارایی داشته باشیم اما میزانی که محقق شد 7 هزار و 800میلیارد تومان بوده است، این مسئله نشان می‌دهد با هدف تعیین شده در سال جاری فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

تنها 7و نیم درصد بودجه سال جاری عمرانی بوده است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هزینه‌ها دو دسته هستند یک نوع آن هزینه‌های جاری یا چسبنده و نوع دیگر تملک و دارایی‌ها است، زمانی که درآمدها صورت نمی‌گیرد نمی‌توان از هزینه‌های جاری کسر کرد پس مجبور به کسر بودجه عمرانی هستیم، عنوان کرد: حدودا 90درصد بودجه سال جاری و احتمالا سال آینده مربوط به هزینه‌های جاری است، به ‌صورت نمونه در 6 ماهه نخست سال جاری 108 هزار میلیارد تومان پرداختی‌ جاری و7 هزار و 800میلیارد تومان هزینه‌های جاری بوده که اگر بخواهیم تناسب آن را داشته باشیم 92 و نیم درصد بودجه جاری و 7 و نیم درصد آن عمرانی بوده.

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور مجلس ادامه داد: در بودجه چالش‌های اساسی و اصلی داریم که یکی از آنها در خصوص مطالبات بخش خصوص از دولت است که با توجه به حجم بالای آنها باید تصمیم‌گیری کنیم، حدود 77 صندوق بازنشستگی در کشور داریم که عمده آنها صندوق تامین اجتماعی است که باید درخصوص آن تصمیم‌گیری شود.

تعدد تبصره و احکام با ماهیت بودجه سازوگار نیست

وی با اشاره به اینکه ردیف‌های متفرقه معنا و مفهومی ندارند، عنوان کرد: بودجه باید سایه برنامه ششم را در خود احساس و برشی از آن باشد و بودجه نباید انحرافی را از برنامه ششم و سیاست‌های کلی داشته باشد زیرا این مسئله بسیار اهمیت دارد،احکام غیر ضروری، غیر بودجه‌ای، تورم‌زا را باید از بودجه حذف کنیم، بودجه یک جدول است که یک سمت آن درآمد و سمت دیگر آن هزینه قراردارد، بودجه ای تعداد تبصره و احکام زیادی دارد با ماهیت بودجه نویسی سازوگارنیست.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی ضد بودجه است

یوسف‌نژاد با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه 97 از محل‌ افزایش حامل‌های انرژی به‌دنبال کسب درآمد است، افزایش قیمت حامل‌های انرژی که حدودا 12 هزار میلیارد درآمد را همراه دارد ضد بوجه عمل می‌کند زیرا بنزین و حامل‌های انرژی از جمله شاخص‎هایی هستند که برهمه چیز اثرگذار هستند، گفت: بودجه 97 در مقایسه با لایحه بودجه‌های گذشته دارای شاخصه‌های بهتری است اما نواقصی دارد که باید در فرآیند تصمیم‌گیری در مجلس برطرف شوند.

بودجه از برنامه ششم توسعه دور شده است

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 درپایان، خاطرنشان کرد: بودجه نسبت به مطالبات افراد و بخش خصوصی از دولت، نسبت به صندوق‌ها، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و هدفمندی یارانه‌ها تا حدود زیادی از برنامه ششم توسعه دور شده است، امیدواریم در کمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس شورای اسلامی برطرف شود./

 

افزایش قیمت حامل‌های انرژی ضد بودجه است/تنها ۷و نیم درصد بودجه سال جاری عمرانی بوده است یوسف نژاد