برگزیده ها
اصفهان و چهارمحال بختیاری نباید بیشتر از مازاد سهمیه شورایعالی آب استفاده کنند

مازندمجلس: استان‌های اصفهان و چهارمحال بختیاری باید از مازاد سهمیه خود که شورایعالی آب آن را تعیین کرده استفاده کنند و نباید بیشتر از آن استفاده داشته باشند.

مازندمجلس: به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه شنبه، 5 دی ماه) با اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

نگاه ملی به مسأله آب ضروری است/ سند جامع آب تدوین شود

لاریجانی در این دیدار با جهانی دانستن مسأله آب گفت: باید این واقعیت را بدانیم و از مردم نیز بخواهیم که از منابع به بهترین شکل استفاده کنند همچنین باید به موضوع آب نگاه ملی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تدوین سند جامع آب را ضروری دانست و افزود: در این زمینه باید با همکاری مجلس از دولت بخواهیم هرچه سریع تر این سند را تدوین کند.

اصفهان و چهارمحال بختیاری از مازاد سهمیه تعیین شده توسط شورایعالی آب استفاده بهینه کنند

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که شورایعالی آب را سهمیه بندی کرده و دوستان اصفهانی و چهارمحالی نیز آن را قبول دارند باید هر یک در حوزه سهمیه خود کار کنند، در جلسه با نمایندگان چهارمحال نیز حرفی از اضافه شدن سهمیه آنها نزدم بلکه آنها مطرح کردند که وزارت نیرو اجازه استفاده از سهمیه خودشان را نمی دهد از این رو بیان کردیم که این موضوع بررسی شود.

لاریجانی همچنین اضافه کرد: معتقدیم هر یک از استان‌های اصفهان و چهارمحال بختیاری باید از مازاد سهمیه خود که شورایعالی آب آن را تعیین کرده استفاده کنند و نباید بیشتر از آن استفاده داشته باشند.

لوله‌گذاری برای رفع هدررفت آب و یونیزاسیون مورد مطالعه قرار گیرد

رئیس قوه مقننه افزود: لازم است برای برخی پیشنهادهایی که برای حل مشکل آب دارید با مرکز پژوهش ها و وزارت نیرو گفت و گو کنید برای مثال برای مسأله یونیزاسیون اگر این طرح در کشورهای دیگر مفید بوده، باید مطالعاتی صورت گیرد چرا که در گذشته تجربه آن را داشتیم اما چندان نتیجه بخش نبوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه موضوع لوله گذاری در مناطق که هدررفت آب وجود دارد نیز باید مورد مطالعه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: برای تبدیل کولرهای آبی به گازی در مناطق گرمسیر باید مطالعه صورت گیرد که به چه میزان ظرفیت برق داریم چرا که در حال حاضر مشکل برق در فصل تابستان در برخی نقاط مشاهده می شود.

لزوم یافتن راهکارهایی برای کاهش مصرف آب صنایع آب‌بر اصفهان

لاریجانی همچنین درباره پیشنهاد برخی نمایندگان درباره استفاده از برق خورشیدی افزود: مسئولان نیروگاه های برق خورشیدی می گویند برق تولیدی شان با قیمت بالا خریداری شود و نیروگاه ها برقی که نیاز دارند را با قیمت پایین در اختیار آنها بگذارد اما این کار زمانی به صرفه خواهد بود که برق خودشان را تولید کنند و برق از دولت نخواهند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه علاج برخی سدها را ضروری دانست و اضافه کرد: انتقال آب اصفهان به کرمان باید بررسی شود؛ البته برخی صنایع استان اصفهان آب بر است که اگر از ابتدا آمایش صورت گرفته بود نباید ایجاد می شد اما اکنون باید راهکارهایی برای کاهش مصرف آب پیدا کرد.

به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی رسیدگی می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: درباره وضعیت صندوق های بازنشستگی نیز باید بدهی آنها تأمین شود تا سر پا بایستند و نمی توان صرفا با در اختیار قرار دادن بودجه کاری کرد که وضعیت صندوق بازنشستگی فولاد نیز از همین طریق قابل حل است.

به گزارش خانه ملت، در این جلسه اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان نیز به بیان برخی مسائل و مشکلات مناطق خود پرداختند.

سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان درباره خشکسالی زاینده رود گفت: هر کدام از شهرستان های اصفهان به نوعی با این مشکل درگیر هستند و در چنین شرایطی 100 میلیارد تومان برای طرح بن-بروجن گذاشته شده که بعد از مصوبه شورایعالی آب صورت گرفته و خلاف قانون است.

سیدمحمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر نیز با بیان اینکه مسأله آب از نان شب واجب تر است، گفت: مشکلات ذوب آهن به آتشی زیر خاکستر تبدیل شده که باید فکری به حال آن کرد.

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد نیز با تأکید بر اینکه برای حل مشکل آب باید کمیته راهبری تشکیل می شد که تا کنون صورت نگرفته، عنوان کرد: زمین های زاینده رود نشست کرده و خطر در کمین اصفهان است.

زهرا سعیدی مبارکه نماینده مبارکه نیز درباره مشکلات آب گفت: طرحی به اجرا درآمده که از کارون آب به اصفهان می کشند بعد همان آب را با لوله کشی به همان منطقه باز می گردانند که غیرمنطقی به نظر می رسد.

سمیه محمودی نماینده شهرضا نیز در ادامه این جلسه از انتقال آب کشاورزی به استان های دیگر انتقاد کرد و افزود: انتقال آب کشاورزی از حوزه ای به حوزه دیگر غیرقانونی است همچنین باید جلو انتقال آب از اصفهان به رفسنجان گرفته شود.

اصغر سلیمی نماینده سمیرم با اعلام وضعیت نابهنجار کشاورزی در این منطقه به دلیل خشک شدن چاه ها اظهار داشت: 90 درصد مردم سمیرم کشاورز هستند که 70 هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که انتقال آب به رفسنجان وضعیت را برای کشاورزان بغرنج می کند.

سیدجواد ساداتی نژاد نماینده کاشان در ادامه جلسه با بیان اینکه ترکیه از طریق یونیزاسیون باران و برف تولید کرده و در سنگاپور بازچرخانی آب برای 60 مرتبه صورت می گیرد، گفت: لازم است سیستم سرمایش در مناطق بیابانی از کولر آبی به کولر گازی تغییر کند و مدیریت آب نیز از استانی باید به آبخیزی بازگردد.

سیدمهدی طباطبایی نژاد نماینده اردستان نیز با انتقاد از کاهش سهمیه آب کشاورزی عنوان کرد: سرمایه کشاورزان آب است که رفته رفته کاهش می یابد لذا مدیریت آب افاقه نمی کند همچنین تولید برق از انرژی خورشید در اردستان امکان پذیر است و سرمایه گذار خارجی نیز تمایل دارد که نیازمند تسهیل امور هستیم.

محسن کوهکن نماینده لنجان نیز با تأکید بر اینکه باید اعتبارات از حوزه استانی به شهرستانی انتقال یابد، اذعان داشت: اگر مردم بدانند فقط آب کم شده و سدها خالی است و باران نمی بارد راحت تر تحمل می کنند تا اینکه در توزیع آب بی عدالتی به وجود بیاید و آنها عصبانی شوند و بحران ایجاد شود.

عباسعلی پوربافرانی نماینده نایین نیز در ادامه این جلسه با اشاره به یکی از مشکلات آب اصفهان عنوان کرد: تخصیص آب اصفهان تحت پوشش استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته و هرگاه آنها بخواهند آب در اختیار اصفهان قرار می دهند.

احمد سالک نماینده اصفهان نیز خواستار بازنگری در پروژه بن-بروجن شد که تنها 6 کیلومتر مانده تا به زاینده رود رسیده و از آب اصفهان برداشت کنند و گفت: لوله کشی آب سمیرم به کرمان نیز مسأله ای است که ممکن است به بحران امنیتی تبدیل شود و در کل عدم حل شدن مشکلات آب باعث مهاجرت روستایی می شود که از آسیب های جدی است.

اصفهان نماینده سهمیه استفاده ادامه انتقال اینکه استان مشکلات نمایندگان مسأله وضعیت چهارمحال همچنین کشاورزی شورایعالی درباره مناطق گرفته لاریجانی بختیاری افزود تبدیل مطالعه یونیزاسیون اختیار بازنشستگی دیدار زاینده تولید عنوان نباید سمیرم اسلامی موضوع ضروری تدوین شورای اضافه مازاد اردستان بحران بروجن سرمایه استانی منطقه کشاورزان رفسنجان باران مدیریت انتقاد مبارکه تأکید راهکارهایی تعیین دارند وزارت دانست بخواهیم بیشتر گزارش اعضای خودشان بررسی نیروگاه کرمان ایجاد خورشیدی صنایع هدررفت خاطرنشان صندوق