برگزیده ها

مازندمجلس: نائب رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با تاکید بر اینکه کنگره این کشور از زمان آغاز به کار دولت دونالد ترامپ، در مسائل مربوط به سیاست خارجی«فعال‌تر»شده است، گفت: «آمریکا نباید یکجانبه از برجام خارج شود».

مازندمجلس: «بن کاردین» سناتور دموکرات ایالت مریلند و نائب رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در یک مصاحبه به مسائلی از قبیل توافق کنگره این کشور درباره مواردی از قبیل تحریم‌ها علیه روسیه، کره شمالی، ایران و همچنین «اجرای دقیق برجام» و خارج نشدن یکجانبه واشنگتن از آن پرداخته است.
به گزارش نامه نیوز او به پولیتیکو گفت: «در موضوعات سیاست خارجی، اختلاف کمی بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان کمیته روابط خارجی سنا وجود دارد».
قانونگذار ارشد آمریکایی در این مصاحبه به لیستی از موضوعاتی اشاره کرده که «حالا»، اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره آنها توافق دارند.
کاردین، اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه را که علی رغم مخالفت‌های کاخ سفید با 98 رای مثبت و دو رای منفی تصویب شد، به عنوان یکی از این موارد مورد اتفاق جمهوریخواهان و دموکرات‌های سنا خوانده است.
از نظر این عضو ارشد کنگره آمریکا، تلاش برای حصول راه حل مسالمت آمیز در موضوع برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی، یکی دیگر از موارد اتفاق نظر سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه آمریکایی است.
نائب رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره مواضع قانونگذاران این کشور در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هم سخن گفت.
کاردین گفت: «روشن است که کنگره نقشی قوی‌تر(درباره موضوعات سیاست خارجی) اتخاذ کرده است. شما این موضوع را در لایحه تحریم‌ها علیه روسیه و همچنین کره شمالی و ایران دیدید. این اختیار به طور نرمال و عادی از کنگره گرفته شده و به رئیس‌جمهور داده شده و کنگره در نقش بازوی سیاستگذاری دولت قرار دارد. تجویزهای ما درباره مسئولیت‌های رئیس‌جمهور در حوزه سیاست خارجی، بیشتر شده است و این، امتیاز ویژه کنگره است و ما این کار را در دوره رئیس‌جمهور ترامپ کرده‌ایم و ما در حال اتخاذ نقشی فعال‌تر هستیم».
او در بخش دیگری از اظهاراتش، به مواضع کنگره آمریکا در قبال کره شمالی و ایران اشاره کرد.
این قانونگذار آمریکایی گفت: «از نظر ما، بهترین مسیر برای مهار برنامه هسته‌ای کره شمالی از طریق دیپلماسی است و ما با ادبیات و زبانی که رئیس‌جمهور از آن استفاده کرده، مخالف هستیم چرا که چنین زبانی، تاثیرگذاری دیپلماسی را سخت‌تر کرده است».
نائب رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا افزود: «از نظر ما(دموکرات‌ها و جمهوریخواهان کمیته روابط خارجی سنا) در رابطه با توافق هسته‌ای ایران، ما باید به صورت دقیق آن را اجرا کنیم و آمریکا نباید یکجانبه از توافق خارج شود».
تاکید بر خارج نشدن یکجانبه آمریکا از برجام در حالی است که دونالد ترامپ 21 مهرماه در گزارشی به کنگره درباره برجام مدعی شد که ایران به این توافق پایبند نبوده است.
او گفته بود: «ما نمی‌توانیم پایبندی ایران را تأیید کنیم و چنین هم نخواهیم کرد. من به دولتم و کنگره دستور داده‌ام با همکاری نزدیک کنگره و متحدانمان، نقائص جدی برجام را رفع کنند».
با تمام شدن مهلت قانونی کنگره آمریکا درباره اقدام عملی درباره برجام و به دلیل اختلاف‌های قانونگذاران برای ارائه مصوبه تازه درباره توافق هسته‌ای ایران، نهایتا قانونگذاران بار دیگر تعیین تکلیف درباره برجام را به کاخ سفید برگرداندند.
کنگره درباره آمریکا خارجی توافق برجام کمیته روابط شمالی هسته‌ای یکجانبه رئیس‌جمهور دموکرات آمریکایی قانونگذاران جمهوریخواهان سیاست روسیه کاردین اتخاذ مصاحبه مواضع ترامپ زبانی دیپلماسی هستیم تحریم‌ها موضوع همچنین دموکرات‌ها نباید قانونگذار اشاره موضوعات اتفاق موارد برنامه