برگزیده ها
شاخص های ۹ گانه ارزیابی محیط زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد

مازندمجلس: شاخص های ۹ گانه ارزیابی محیط زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی تعیین و به سازمان های جهاد کشاورزی استان ها، معاونت های اجرایی و موسسه های ذی ربط ابلاغ شد.

مازندمجلس: شاخص های ۹ گانه ارزیابی محیط زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی تعیین و به سازمان های جهاد کشاورزی استان ها، معاونت های اجرایی و موسسه های ذی ربط ابلاغ شد.

به گزارش ایلنا، سعید سعادت مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی امروز سه شنبه در کارگاه آموزشی آشنایی با مولفه های تعهد و مسوولیت اجتماعی سلامت با اعلام این خبر گفت: هدف از ارایه این شاخص ها، ارزیابی و تحلیل وضعیت محیط زیست و سلامت غذا در کل مجموعه های وزارت جهادکشاورزی است.

سعادت افزود: تاکنون اثرات فعالیت های کشاورزی اعم از زراعی، باغی، دام، شیلات و توسعه آبیاری تحت فشار بر محیط زیست و سلامت غذا تحلیل نشده و یکی از اهداف ما در تدوین این شاخص ها، ارزیابی این گونه فعالیت ها و اثرات شان بر محیط زیست و سلامت غذا می باشد.

وی ادامه داد: با ارزیابی و تحلیل آثار فعالیت های مختلف کشاورزی بر محیط زیست و سلامت غذا از طریق شاخص ها می توانیم مشخص کنیم که جهت گیری این فعالیت ها تا چه حد همسو با توسعه پایدار است.

سعادت با بیان این که شاخص های تعیین شده در سال نخست به صورت آزمون مورد استفاده قرار می گیرد، اذعان داشت: این شاخص ها نیاز به بازنگری خواهد داشت و ممکن است به مرور برخی از آنها تغییر و یا بهبود یابد.

وی گفت: شاخص های ارزیابی محیط زیست و سلامت غذا در این دفتر با مشارکت بخش های مختلف در قالب ۹ محور اصلی تدوین شده که دارای ۱۷ معیار است و در کل ۱۴۸ شامل شاخص برای ارزیابی وضعیت محیط زیست و سلامت غذا و فعالیت های مجموعه های وزارت جهادکشاورزی می شود.

مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: فعالیت های امور تنوع زیستی و زیست بوم های حساس،نظام پایش و مدیریت آلاینده ها، پسماندها و پساب ها در بخش کشاوزی، برنامه های راهبردی محیط زیست و توسعه پایدار، اجرای الگوی زیست محیطی و مدیریت سبز در زیر بخش های مختلف از محورهای اصلی این شاخص ها هستند.

وی شناسایی اثرات منطقه ای ناشی از تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و مدیریت سازگاری و انطباق در بخش کشاورزی، نظارت بر رعایت استانداردهای مرتبط با توسعه محصولات کشاورزی گواهی شده و ارگانیک، میزان اعمال استانداردهای ملی و بین المللی، نظارت بر مصرف نهاده ها در بخش های زراعت، باغبانی، دام و شیلات و نیازهای پژوهشی، مطالعاتی، آموزشی و ترویجی را از دیگر محورهای اصلی شاخص ها عنوان کرد.

در این کارگاه آموزشی، عضو هیات علمی و معاون مرکز تحقیقات بهداشت کار دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با بیان این که در پیشرفته ترین نظام های سلامت در دنیا ۲۵ درصد تأمین سلامت مردم در اختیار نظام سلامت است، گفت: مطالعات جدید نشان می دهد ۷۵ درصد دیگر تأمین سلامت مردم در دست سایر دستگاه ها و وزارتخانه ها مانند وزارت نیرو، وزارت راه، خودروسازها، وزارتخانه های نفت و کشاورزی است.

مسعود مطلبی افزود: تمام دستگاه ها بر سلامت محیط زیست و سلامت غذا تاثیر می گذارند و از این رو ما برای نخستین بار جشنواره تعهد و مسوولیت اجتماعی و مجمع ملی سلامت را در سال گذشته برگزار کردیم و با دستور رییس جمهوری امسال این جشنواره در سطح استانی نیز با مشارکت وزارت بهداشت و وزارت کشور برگزار خواهد شد.

وی هدف از برگزاری جشنواره تعهد و مسوولیت اجتماعی و مجمع ملی سلامت را فرهنگ سازی و تشویق نهادهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای حضور موثرتر در حوزه ارتقای سلامت جامعه عنوان کرد.

مطلبی افزود: توسعه مسئولیت های اقتصادی سازمان ها و نهادها برای سلامت، توسعه مسوولیت های قانونی و التزام اجتماعی به سلامت، توسعه ابعاد اخلاقی مسوولیت های اجتماعی و توسعه عمومی و ملی مسوولیت اجتماعی نهادها و سازمان ها برای سلامت از دیگر اهداف مجمع ملی سلامت و جشنواره تعهد و مسوولیت اجتماعی است.

 

سلامت کشاورزی وزارت اجتماعی توسعه مسوولیت ارزیابی فعالیت جشنواره اثرات مدیریت مختلف افزود سعادت تحلیل آموزشی بهداشت عنوان مطلبی استانداردهای نهادها تأمین اقتصادی وزارتخانه برگزار دستگاه نظارت تدوین مجموعه وضعیت ابلاغ کارگاه جهادکشاورزی شیلات مشارکت پایدار تعیین اهداف محورهای