برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر خارجه ژاپن در دیدار با همتای اردنی‌اش تاکید کرد، توکیو هرگز سفارت خود را به قدس منتقل نخواهد کرد و قدس را از جمله موضوعاتی می‌داند که سرنوشت آن باید از طریق مذاکرات مستقیم مشخص شود.

مازندمجلس:
به گزارش خبرگزاری پترا، تارو کونو، وزیر خارجه ژاپن در کنفرانسی مطبوعاتی پس از دیدار با ایمن الصفدی، همتای اردنی‌اش در امان ضمن تقدیر از نقش اردن در میزبانی از پناهجویان سوری و کمک به آنها، بر لزوم حمایت از راه حل تشکیل دو کشوری و آغاز اقداماتی در راستای تحقق آن تاکید کرد.
وزیر خارجه ژاپن گفت: در این دیدار تحولات منطقه به ویژه تحولات مربوط به مساله فلسطین، بحران سوریه و مبارزه با تروریسم و نیز روابط دوجانبه توکیو و امان و راه‌های تقویت و گسترش این روابط را بررسی کردیم.
وزرای خارجه اردن و ژاپن در ادامه بر موفقیت راهکارهای سازمانی که کشورها برای تقویت روابط و همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری در پیش گرفته‌اند، تاکید کردند.
همچنین دو طرف در این دیدار پیامدهای تصمیم اخیر دولت آمریکا درباره قدس و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس را بررسی کردند.
الصفدی تاکید کرد، موضعگیری اردن که تصمیم اخیر واشنگتن را ناقض قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی می‌داند، تاکید دارد که قدس شرقی منطقه‌ای اشغال شده است و قدس یکی از مسایلی است که تصمیم نهایی در مورد آن باید در مذاکرات مستقیم طبق قطعنامه‌های بین‌المللی مربوطه اتخاذ شود.
وزیر خارجه اردن در ادامه همتای ژاپنی خود را در جریان تلاش‌هایی قرار داد که کشورش برای حمایت از مقدسات اسلامی و مسیحی موجود در قدس و حفاظت از وضعیت قانونی و تاریخی فعلی آن انجام داده است.
الصفدی در ادامه بر اهمیت همسوسازی اقدامات بین‌المللی برای آغاز تلاش‌هایی جدی و سازنده جهت حال درگیری‌ها بر اساس راه‌حل تشکیل دو کشور و نیز لزوم به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس شرقی از سوی جامعه جهانی تاکید کرد.
وی افزود: اردن از تلاش‌های ژاپن برای کمک به حل مسایل منطقه و حمایت از تلاش‌های مثبت مستمر برای تحقق توسعه و صلح استقبال کرد.
وزیر امور خارجه ژاپن تصریح کرد که شینزو آبه، نخست وزیر این کشور به منظور احیای روند سازش بین طرفین فلسطینی و صهیونیستی پیشنهاد برگزاری نشست سه جانبه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و جارد کوشنر، مشاور رئیس جمهور آمریکا در توکیو را ارائه داده است.
این پیشنهاد در چارچوب تمایل توکیو برای پیشبرد پروژه ۱۰ ساله "گذرگاه صلح" که یک پروژه اقتصادی مشترک اسرائیلی، فلسطینی، اردنی و ژاپنی است که سال ۲۰۰۷ توکیو آن را ارائه داده بود، مطرح شد.
وزیر امور خارجه ژاپن قبلا نیز گفته بود که کشورش برای ایجاد اعتماد میان طرفین فلسطینی و صهیونیستی به منظور بازگشت آن‌ها به میز مذاکره تلاش خواهد کرد.
یک منبع به پایگاه خبری صهیونیستی "مکان" گفته است که نتانیاهو موافقت اولیه خود را با مشارکت در این نشست سه جانبه در توکیو اعلام کرده است.
لازم به ذکر است که وزیر امور خارجه ژاپن و هیئت همراه وی روز دوشنبه با محمود عباس در مقر تشکیلات خودگردان در رام‌الله دیدار کرد.
خارجه توکیو تاکید دیدار صهیونیستی روابط ادامه فلسطینی بین‌المللی فلسطین تصمیم حمایت الصفدی پیشنهاد واشنگتن طرفین گزارش جانبه تشکیلات ارائه پروژه نتانیاهو خودگردان منظور محمود کشورش بررسی تقویت تشکیل تحولات اقتصادی همتای منطقه تلاش‌هایی ژاپنی آمریکا تلاش‌های