برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس مرکز پایگاه داده های سوانح ریلی اتحادیه جهانی راه آهن ها گفت: بیشترین سوانح ریلی اروپا، تصادف قطار با عابر است، اما در ایران میزان تصادف قطار با موتورسیکلت بسیار بالاست.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، بسیاری از کارشناسان و متخصصان صنعت حمل و نقل و حتی مردم، ایمن ترین مود حمل و نقل را  حمل و نقل ریلی می دانند با این حال تعداد سوانح ریلی در دنیا کم نیست؛ در ایران نیز اگرچه تعداد سوانح کلان در حمل و نقل ریلی نسبت به سوانح جاده ای بسیار کمتر است اما بر اساس اعلام مرکز آمار شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تعداد سوانح خُرد ریلی مانند برخورد قطار با موتورسیکلت یا عابر پیاده بسیار زیاد است.

پُرکاربردترین روش برای رفع سوانح ریلی بزرگ مانند برخورد شاخ به شاخ قطارها در دنیا، استفاده از سیستم های مدیریت هوشمند (ای تی سی) است که اگرچه در ایران در تعدادی از خطوط استفاده می شود، اما به دلیل ضعف در پیاده سازی، نتوانست مانع از تصادف دو قطار در آذرماه سال ۹۵ در منطقه شاهرود شود.

با این حال به دلیل سکونت عده ای از مردم و روستاییان به خصوص در مناطق شمالی کشور و استان های مازندران و گلستان در حاشیه ریل، متأسفانه آمار برخورد نیسان، موتورسیکلت و عابر با قطار در این مناطق بالاست.

به همین دلیل توجه به ایمنی حمل و نقل ریلی در کنار توسعه زیرساخت های آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون فنی راه آهن: بیشترین سوانح ریلی در تهران و استان های شمالی رخ می دهد

مازیار یزدانی، معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن در گفت وگوی چندی پیش خود با خبرنگار مهر درباره برخورد قطار با خودرو و عابر اظهار کرد: ما در دو مسیر تهران و شمال بیشترین سوانح برخورد قطار با عابر و خودرو را داریم. چون در کنار این خطوط، مردم خانه ساخته اند که همه آنها بعد از اینکه خط آهن از این مسیرها کشیده شد، خانه های خود را به اطراف ریل ها منتقل کردند.

وی با بیان اینکه مردم به دلیل ناآگاهی از طولانی بودن خط ترمز قطار و همچنین قدرت پرتاب کنندگی باد قطارِ در حال حرکت، دچار سانحه می شوند، گفت: آنها به راحتی بر روی ریل ها حتی در زمان حرکت قطار تردد می کنند که سبب بروز سوانح برای آنها می شود.

وی درباره عبور با خودرو از روی ریل نیز گفت: این مسأله در تقاطع های همسطح و تقاطع های غیر همسطح ریل با جاده دیده می شود. برخی از شهروندان با خودرو از روی ریل رد می شوند که به دلیل تفاوت ارتفاع ریل با جاده، کف خودرو به سنگ های اطراف ریل گیر کرده و متوقف می شود؛ برخی از رانندگان و سرنشینان خودرو وقتی با چنین وضعی روبه رو می شوند و قطار نیز در حال نزدیک شدن است، خودرو را ترک می کنند اما مواردی هم بوده که راننده، خودرو را ترک نکرده و برای سرنشینان آن در هنگام عبور قطار، سوانح مرگبار پیش آمده است.

رئیس پایگاه داده ایمنی اتحادیه جهانی راه آهن ها: سطح ایمنی راه آهن ایران مطلوب است

جورج الیور، رئیس بخش پایگاه داده ایمنی اتحادیه راه آهن های جهان (UIC) در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره سوانح ریلی در ایران و جهان اظهار داشت: پایگاه داده ایمنی متشکل از ۲۲ کشور عضو فعال، تمامی تصادفات ریلی مهم را از ۱۰ سال پیش تاکنون ثبت و داده های قابل قیاس، تعاریف و پارامترهای یکسان را برای تمامی شرکت های راه آهن دنیا تدوین کرده است. ضمن اینکه این مرکز اقدامات لازم را نیز به کشورهای عضو اتحادیه توصیه و تأثیر این قدامات را بررسی می‌کند. ارزیابی بین المللی و تهیه گزارش سالانه برای اعضا از جمله دست آوردهای SDB (مرکز پایگاه داده تصادفات اتحادیه جهانی راه آهن ها) است.

وی با بیان اینکه بر اساس داده های ارائه شده SDB، سال ۲۰۱۶ به دلیل بروز چند سانحه بزرگ ریلی، سال خوبی نبوده ادامه داد: با این وجود، تصادفات راه آهن ایران از حد انتظار ما پایین تر بود و موجب خرسندی است که بگویم، نتایج راه آهن ایران در قیاس با راه آهن اروپا در این زمینه بهتر بوده است.

الیور عامل وقوع بسیاری از تصادفات در راه آهن ایران را عامل انسانی عنوان و تصریح کرد: تصادفات در تقاطع همسطح ریل و جاده ۲۵ درصد سوانح ریلی اروپا را شامل می شود، حال آنکه این رقم در ایران تنها ۳ درصد است که این آمار باعث تعجب من شد، زیرا علی رغم این میزان اندک از تصادف در تقاطع هم سطح، میزان تصادف موتورسیکلت با قطار در ایران بسیار بالاست که این امر در اروپا شایع نیست.

سوانح خودرو برخورد اتحادیه ایمنی تصادفات پایگاه تصادف تقاطع اینکه موتورسیکلت اروپا جهانی خبرنگار همسطح تعداد بالاست درباره بسیار سانحه اطراف تمامی میزان الیور سرنشینان استان مانند پیاده اگرچه بسیاری گزارش استفاده مناطق تهران بیشترین معاون شمالی اظهار