برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: زلزله ۴.۲ ریشتری دیشب، پس‌لرزه زلزله ۵.۲ ریشتری هفته گذشته تهران و البرز و نشان دهنده فعال شدن گسل غرب تهران است.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی درباره جزئیات زلزله ۵۵ دقیقه بامداد ۶ دی‌ماه که تهران و البرز را لرزاند، با تاکید بر این مطلب که زلزله فوق پس‌لرزه زلزله ۵.۲ ریشتری ۲۹ آذرماه بوده است گفت: رخداد پس لرزه ۴.۲ شب گذشته، پس‌لرزه، زلزله ۵.۲ محسوب می‌شود.

بیت‌اللهی در تشریح صحبت‌های خود، افزود: در پس‌لرزه‌هایی که بعد از زلزله ای که اصلی است رخ می‌دهد بر اساس منطق و علم زلزله‌شناسی باید پس‌لرزه‌ای با نیم تا یک ریشتر از زلزله اصلی رخ دهد و به این ترتیب انرژی آزادشده زمین تخلیه شود که در زلزله ۵.۲ ریشتری تهران و البرز این مورد را شاهد نبودیم و عموما پس‌لرزه‌های با فاصله ۲ تا ۳ ریشتر ثبت شده بود که پس‌لرزه شب گذشته تا حد قابل‌توجهی نگرانی ما را برطرف کرد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین خاطرنشان کرد: پس لرزه شب گذشته با بزرگای ۴.۲ دقیقا بر روی موقعیت زلزله ۵.۲ ریشتری رخداد و اینکه زلزله۴.۲ ریشتری شب گذشته پس لرزه، زلزله ۵.۲ ریشتری است را تقویت کرد.

وی ادامه داد: زلزله ۴.۲ بامداد ۶ دیماه دقیقا بر روی زلزله ۵.۲، ۲۹ آذرماه منطبق می‌شود و نیروی همان زون است و در همان بازه زمانی قرار می‌گیرد بنابراین قطع به یقین، پس‌لرزه است.

تاکید بر خطر بالقوه زلزله و دائمی بودن آن در اقصی نقاط کشور

بیت‌اللهی تصریح کرد: اینکه پیش‌بینی کنیم که این پس‌لرزه، آغاز فعالیت گسل شمال تهران است و ممکن است زلزله بزرگ‌تری اتفاق بیفتد، سخنی بر مبنای مشاهدات علمی نخواهد بود و از طرفی اینکه گفته شود با وقوع این زلزله، زلزله‌ای با بزرگای بیش از ۴ و ۵ نیز قابل تصور نیست، صحیح نبوده و موردتایید نیست.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات در ادامه گفت: آنچه ما اعلام می‌کنیم این است که همه متوجه شدند خطر بالقوه زلزله در اقصی نقاط کشور امری دائمی و مستمر است.

وی یادآور شد: احتمال خطر را همه می‌دانیم و بر اساس آن نیز باید برنامه‌های ساخت و ساز و توسعه ای را در دستور کار قرار دهیم. همچنین، مسئولان باید با مشاهده چنین زلزله‌های خفیفی که در واقع مانور زلزله محسوب می‌شود رویکردهای صحیح و اجرایی اتخاذ کرده و در اینکار سرمایه‌گذاری کنند  تا خطرات را به حداقل برسانند.

بیت‌اللهی بار دیگر تاکید کرد: زلزله ۵.۲ ریشتری که منشا اصلی آن گسل ماهدشت بوده، فعالیت گسل زلزله غرب تهران را نشان می‌دهد و بر آمادگی داشتن برای خطرات احتمالی زلزله توسط مسئولان و مردم تاکید دارد.

زلزله ریشتری پس‌لرزه تهران تاکید گذشته اینکه بیت‌اللهی دقیقا بزرگای همچنین تحقیقات ادامه بالقوه خطرات مسئولان فعالیت دائمی ریشتر زلزله‌شناسی تخلیه انرژی البرز بامداد برطرف آذرماه می‌دهد محسوب نگرانی رخداد شهرسازی