برگزیده ها
عراق از گردنه بحران‌های امنیتی عبور کرده/ ایجاد وفاق سیاسی از ضروریات عراق

مازندمجلس: رئیس مجلس گفت: موضوع ایجاد وفاق سیاسی یکی از ضروریات و مسائل مهم در کشور عراق است تا به این وسیله از ماجراجویی دیگر کشورها جلوگیری شود.

مازندمجلس:، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (پنجشنبه، 7 دی ماه) با عبدالحسین عبدالرضا عبطان وزیر ورزش و جوانان عراق دیدار و گفت وگو کرد.

لاریجانی در این دیدار با اشاره به روابط گسترده و دیرینه ایران و عراق گفت: روابط دولت های دو کشور همواره متاثر از روابط ملت های ایران و عراق بوده، از طرفی دیگر در شرایط کنونی همکاری های مثبتی وجود دارد اما این تعاملات نباید تنها در حوزه سیاسی و امنیتی باشد بلکه توسعه همکاری های اجتماعی و اقتصادی نیز اهمیت دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت گسترش همکاری های اجتماعی و ورزشی میان دو کشور ایران و عراق افزود: پیشرفت‌های عراق در حوزه ورزشی در چند سال اخیر بسیار مطلوب بوده و تعدادی از ورزشکاران عراقی نیز در ایران مشغول به فعالیت هستند از این رو گسترش تعاملات ورزشی میان دو کشور بسیار مثبت و قابل توجه است.

وی ادامه داد: خوشبختانه ملت عراق با قدرت به پیروزی های راهبردی در مقابله با داعش دست یافت که در این حوزه نقش نیروهای مسلح این کشور به ویژه نیروهای حشد الشعبی بسیار مهم بوده است.

لاریجانی با بیان اینکه کشور عراق امروز در حوزه مسائل امنیتی از گردنه عبور کرده است، گفت: موضوع ایجاد وفاق سیاسی یکی از ضروریات و مسائل مهم در کشور عراق است تا به این وسیله از ماجراجویی دیگر کشورها جلوگیری شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی و بانکی میان دو کشور ایران و عراق تاکید کرد و گفت: قطعا توسعه این حوزه ها به نفع دو کشور است و باید به آن توجه شود از طرفی دیگر تحقق مسائلی همچون لغو روادید، لایروبی اروند و اجرای پروژه راه آهن بصره- شلمچه به افزایش سطح روابط اقتصادی میان ایران و عراق می انجامد.

*رویکرد مثبت ایران در حمایت از عراق زمینه ساز پیروزی بر گروه تروریستی داعش شد

در ادامه این دیدار عبدالحسین عبدالرضا عبطان وزیر ورزش و جوانان عراق با تقدیر از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از ملت و دولت عراق گفت: رویکرد مثبت ایران در حمایت از عراق زمینه ساز پیروزی بر گروه تروریستی داعش شد.

وی گفت: یکی از ظرفیت های میان دو کشور برای توسعه سطح روابط و تعاملات، مسئله ورزش است که دولت های ایران و عراق باید به آن توجه بیشتری کنند زیرا امروز ورزش یکی از بهترین ابزارها برای مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و ناهنجاری های اجتماعی است.

وزیر ورزش و جوانان عراق با اشاره به پیشرفت های این کشور در حوزه ورزش در سطح منطقه گفت: خوشبختانه سرمایه گذاری خوبی در حوزه توسعه زیرساخت های ورزشی صورت گرفته و در این حوزه دولت عراق خواهان توسعه روابط با دولت جمهوری اسلامی است.

روابط توسعه اسلامی لاریجانی ورزشی جوانان دیدار حمایت همکاری پیروزی اشاره اقتصادی اجتماعی بسیار تعاملات امنیتی سیاسی شورای امروز نیروهای مسائل رویکرد زمینه جمهوری تروریستی گردنه ایجاد ضروریات عبدالحسین عبدالرضا ضرورت گسترش ادامه عبطان خوشبختانه