برگزیده ها

مازندمجلس: معاون اول رییس جمهور اجرای طرح های معدنی در منطقه خواف را نماد تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: برای تحقق این سیاست ها باید همه همصدا و همگام با یکدیگر شوند.

مازندمجلس: اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در مراسم افتتاح کارخانه گندله سازی پارسیان سنگان گفت: حل مسائل اقتصادی و توسعه کشور نیازمند تفاهم و راهکار مشترک است. خوشبختانه سیاست های اقتصاد مقاومتی از این ویژگی برخوردار بود که همه نیروها و قوای کشور بر درستی آن برای برون رفت از چالش ها و دستیابی به توسعه تفاهم داشتند.
جهانگیری با اشاره به اینکه امروز همه باید از خود بپرسیم که برای اقتصاد مقاومتی چه کرده ایم گفت: من به عنوان مسئول پیگیری این سیاست‌ها تلاش کرده ام تا در دو سال اخیر پرچم آن برافراشته بماند، به همین منظور ستادهایی در استان ها برای پیگیری طرح های اقتصاد مقاومتی دایر کردیم.
وی با بیان اینکه استانداران و فرمانداران و مدیران دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی گام های خوبی برداشته اند، بخش معدن را یکی از مهمترین نمادهای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: با وجود انتقادهای مطرح شده مبنی بر اینکه ما در بخش معدن کم کار کرده ایم، گام های بلندی در این حوزه برداشته شده و معادن بزرگ کشور به خوبی فعال شده اند. امروز معدن سنگان در شهرستان خواف در شرق کشور یکی از بزرگترین معادن در جهان است و برنامه های خوبی در این منطقه در حال اجرا است.
جهانگیری ادامه داد: وقتی از بالا به منطقه نگاه می‌کردم در هر گوشه تلاش و فعالیت مشاهده می شد، فعال شدن معادن و صنعت در این منطقه شاید در سال های پیش یک رویا بود اما امروز رونق در این منطقه ایجاد شده و به همین دلیل باید خدا را شاکر باشیم.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: سال‌ها پیش که در کسوت وزیر صنعت به منطقه آمدم هیچ زیرساختی در منطقه نبود با خود فکر می کردیم که چگونه می توان این گوشه از کشور را توسعه داد. امروز با اطمینان به مردم ایران و شهرستان خواف می گویم اینجا یکی از قطب های مهم معدن در حال شکل گیری است.
وی کار معدن را کاری دشوار و سخت توصیف کرد و گفت: کسی که در معدن کار نکرده باشد نمی تواند دشواری این کار را بفهمد، من خود، نان معدن خورده ام و فرزند معدن کار بوده ام و می دانم که این کار چه دشواری هایی دارد.
جهانگیری با بیان اینکه به همت وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری بخش خصوصی معدن به یک رشته صنعتی مهم تبدیل شده است، گفت: همه معادنی که مرتبط با صنعت هستند توسعه یافته اند ما دیگر سنگ آهن خام صادر نمی کنیم و فولاد کشور از واردات سنگ آهن بی نیاز شده است.
معاون اول رییس جمهور گفت: هم در موضوع اکتشافات و هم در موضوع راه اندازی معادن برنامه وجود دارد، معادن نماد تحقق اقتصاد مقاومتی است زیرا در گوشه و کنار کشور پراکنده هستند. بخش خصوصی در آنجا فعالیت می کند و نیروی انسانی و توانمندی داخلی در توسعه آن نقش دارد.
وی با بیان اینکه امروز خواف در توسعه استان بزرگ خراسان رضوی تاثیر گذار است، گفت: اصفهان وقتی صنعتی شد که در دهه چهل کارخانه ذوب آهن در آن شهر راه اندازی شد و همچون لوکوموتیو بخش صنعت را در آن استان به تحرک واداشت. امروز طرح های معدنی این شهرستان می تواند موجب توسعه استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی شود.
جهانگیری ادامه داد: اطمینان دارم تحصیلکرده ها و فرزندان باهوش این منطقه پس از کسب تجربه در این صنایع خود کارآفرین شده و برای دیگران اشتغال ایجاد خواهند کرد.
معاون اول رییس جمهور افزود: هنگامی که طرف های خارجی حاضرین در این طرح ها به بهانه تحریم کشور کنار کشیدند با کمک مهندسان کار ساخت تجهیزات و راه اندازی این مجتمع عظیم انجام شد و این نشان می دهد که در مهندسان ایرانی توان و خلاقیت بزرگی شکل گرفته است. نیروی انسانی که بتواند کارخانه بزرگی چون گندله سازی را طراحی و اجرا کند می تواند در صنایع دیگر هم کارهای بزرگی انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه روزگاری این فناوری ها تنها در اختیار چند کشور بود از به میدان آمدن بخش خصوصی قدردانی کرد و گفت: در این طرح ها میلیاردها تومان بخش خصوصی سرمایه گذاری کرده که قابل ستایش است و مصداق تحقق اقتصاد مقاومتی است. قطعا دولت با وضعیت کنونی بودجه نمی توانست چنین طرح های عظیمی را به تنهایی راه اندازی کند.
جهانگیری با بیان اینکه راه اندازی کارخانه کنستانتره ۲ میلیون تنی در ۳۰ ماه شگفت آور است گفت: در این وضعیت که عده ای خود را به آب و آتش می زنند تا گره ای از کار کشور باز کرده، توسعه ایجاد و به ملت خدمت کنند، عده ای به دنبال مایوس کردن مردم و فعالان و چوب لای چرخ توسعه کشور گذاشتن هستند.معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: ما همه در برابر ایران و نظام جمهوری اسلامی که خون هزاران شهید در پای آن ریخته شده متعهدیم و باید به مردم خدمت کنیم.وی با بیان اینکه ما فشار مسائل اقتصادی بر دوش مردم را درک می کنیم گفت: برای کم کردن این فشار ایجاد اشتغال و توسعه باید همه با هم همصدا شویم. خوشبختانه در منطقه خواف ۱۰ هزار میلیارد تومان طرح در حال اجراست و مردم این گوشه از کشور خواهند دید که شهرستانشان به کانون اصلی توسعه تبدیل خواهد شد.
جهانگیری همسایگی با کشور افغانستان را موضوعی پراهمیت برای این منطقه و طرح ها ارزیابی کرد و گفت: ما می خواهیم با کشور دوست و برادر افغانستان همکاری داشته باشیم و باید تلاش کنیم راه آهن خواف به هرات هر چه سریعتر احداث شود. ما می توانیم نیازهای افغانستان را برای توسعه فراهم کنیم.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه محدودیت آب تنها مختص به این منطقه نیست بلکه کل ایران با آن دست و پنجه نرم می کنند اظهار داشت: باید با کمک هم برای این محدودیت راهکار پیدا کنیم، هیچ مشکلی نیست که با درایت مرتفع نشود، ما نخواهیم گذاشت کم آبی مانع توسعه کشور شود.
وی در این مراسم مردم شهرستان خواف را نماد همبستگی و هم زیستی ملی دانست و اظهار امیدواری کرد دولت بتواند حقوق همه اقلیت های قومی و مذهبی و ایرانیان در سرتا سر کشور را برآورده کند زیرا این نظام متعلق به همه ایرانیان است و دولت خود را موظف به خدمت به آنها می داند.
توسعه منطقه اینکه مقاومتی معاون جهانگیری اقتصاد جمهور امروز معادن اندازی شهرستان خصوصی کارخانه ایجاد استان افغانستان بزرگی خراسان تواند ادامه صنایع اشتغال خواهند گندله انسانی موضوع سنگان نیروی مهندسان مراسم محدودیت اظهار ایرانیان گذاشت وضعیت بتواند تومان تبدیل صنعتی خوشبختانه برنامه راهکار اشاره دانست کردیم برداشته نخواهیم فعالیت دشواری همکاری مسائل اقتصادی اطمینان تفاهم باشیم پیگیری