برگزیده ها
خوب است هر 11 فیلم مستند در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شوند

مازندمجلس: یک کارگردان مستند حاضر در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر پیشنهاد داد هر 11 فیلم برگزیده هیات انتخاب مستند این جشنواره به شکل غیر رقابتی در این جشنواره نمایش داده شوند.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ؛ الله کرم رضایی زاده تهیه کننده و کارگردان فیلم مستند بلند «ملوانان تنها به دریا نمی روند» که جز 11 مستند برگزیده سی و ششمین جشنواره فیلم فجر است، در گفت و گو با پانا درباره کیفیت حضور آثار مستند در این رویداد بیان کرد: قرار است از میان 11 مستند برگزیده 2 فیلم در جشنواره نمایش داده شوند و جوایز مستندها با جوایز سایر فیلم های مسابقه برابری دارد اما این تصمیم ها همچنان قطعی نیست و این مسئولان و مدیران جشنواره هستند که تصمیم می گیرند چه تعدادی از فیلم ها نمایش داده شوند.

وی با اشاره به تجربه خوب سال گذشته مبنی بر نمایش 11 فیلم مستند در جشنواره گفت: سال گذشته استقبال خوبی از نمایش فیلم های مستند در جشنواره شد اما امسال نمایش ها برداشته شده است؛ مگر این که دقیقه نود مسئولان جشنواره تصمیم به نمایش غیر رقابتی آثار داشته باشند یا این که طبق آنچه عنوان شده تعداد فیلم ها به سه یا چهار مستند در جشنواره افزایش یابد.

این کارگردان مستند با بیان این که افزایش جوایز مستند در جشنواره نشانگر ارزش گذاری به این نوع سینماست، ادامه داد: قرار گرفتن فیلم های مستند در رقابت با فیلم های داستانی نشان از اهمیت قائل شدن برای مستند است. خوشحالم که تعداد جوایز مستند افزایشی نسبت به گذشته داشته و این شیوه حضور فیلم های مستند برای اولین بار دارد تجربه می شود و باید صبر کرد و منتظر نتیجه آن ماند.

وی با اشاره به یکسانی جوایز فیلم های مستند و داستانی در بخش های کارگردانی، صدابرداری، موسیقی، تدوین و... عنوان کرد: ممکن است جوایز بخش هایی شامل نورپردازی یا طراحی صحنه در مقایسه با آثار داستانی به فیلم های مستند تعلق نگیرد.

رضایی زاده در پاسخ به این که آیا جشنواره فیلم فجر بستر مناسبی برای توجه به سینمای مستند است یا نه، عنوان کرد: با توجه به این که تعداد روزهای برگزاری و نمایش در جشنواره فیلم فجر 11 روز و مخاطبان آن از قشرهای مختلف هستند، فجر جشنواره مهمی است اما در سینمای مستند جشنواره سینماحقیقت به دلیل مخاطبان خاص اش، ارزشمندی ویژه ای دارد. در سینمای مستند تکلیف روشن است و مخاطب می داند قرار است فیلم مستند ببیند اما جشنواره فیلم فجر، نوعی نظرسنجی نسبت به میزان استقبال از سینمای مستند هم محسوب می شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: به نظرم امسال باید صبر کنیم و استقبال و واکنش مردم نسبت به سینمای مستند را در جشنواره ارزیابی کنیم. پیشنهاد من این است که هر 11 فیلم مستند منتخب به شکل غیر رقابتی در جشنواره نمایش داده شوند تا نظر مخاطبان را نسبت به آثار بدانیم.

این سینماگر درباره فیلم «ملوانان تنها به دریا نمی روند» توضیح داد: تحقیقات این فیلم سال 90 شروع شد و دو سال به طول انجامید. مراحل تولید نیز با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سال 92 تا 96 زمان برد. این مستند درباره هواداران تیم فوتبال «ملوان بندرانزلی» و نقش آن ها در پیشرفت یا پسرفت تیم است. این که چطور حمایت آن ها باعث پیشرفت تیم شده است. چراکه هیچ تیمی بدون هوادار معنی ندارد. مردم انزلی نیز به فوتبال علاقه دارند و همواره تیم خود را مورد حمایت قرار می دهند. نگاه این مستند به جریان هواداری امیدوارانه است.
مستند جشنواره نمایش سینمای جوایز داستانی تعداد تصمیم استقبال گذشته درباره حمایت عنوان مخاطبان پیشرفت افزایش فوتبال تجربه ملوانان کارگردان رضایی برگزیده مسئولان امسال پیشنهاد اشاره رقابتی