برگزیده ها

مازندمجلس: پس از حمله اخیر گروه تروریستی به مرکز فرهنگی-اجتماعی «تبیان» در افغانستان بار دیگر بحث مبارزه با داعش بالا گرفته و برخی از کارشناسان و نمایندگان مردم، دولت افغانستان را به سهل‌انگاری و نیروهای خارجی را به حمایت از این گروه تروریستی متهم می‌کنند.

مازندمجلس:
حمله اخیر داعش در کابل که بیش از 50 شهید و 90 زخمی برجا گذاشت بار دیگر بحث اینکه چگونه این گروه تروریستی توانسته است یک مرکز فرهنگی را در قلب کابل هدف قرار دهد بیش از گذشته مطرح می‌شود.
با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان و حتی نمایندگان پارلمان افغانستان انجام حملات هدفمند توسط داعش در شهر کابل را پرسش برانگیز می‌دانند اما این بار نیز مقامات امنیتی افغان هیچ پاسخی درباره چگونگی وقوع این حمله ندارند.
احتمالا این حمله نیز پس از مدتی مانند گذشته که توسط گروه تروریستی داعش صورت گرفته است به فراموشی سپرده خواهد شد و دولتمردان افغانستان نیز بار دیگر به صدور محکومیت بسنده خواهند کرد.
در گذشته نیز هر بار پس از حملات خونینی که از سوی داعش رقم خورده است، مردم پاسخی جز محکومیت حملات از سوی مسئولان دریافت نکرده‌اند و هرگز عوامل و پشت پرده این حملات دستگیر نشده‌اند.
با این وجود، «نجیب دانش»، سخنگوی وزارت کشور افغانستان برای پاسخ به افکار عمومی مدعی ایجاد تغییرات جدی در بخش‌های اطلاعاتی این وزارت شده است.
«احمدضیا مسعود» نماینده سابق اشرف غنی در امور حکومتداری خوب نیز با اشاره به این حمله اظهار داشت این حملات از سوی افراد با نفوذ در دولت افغانستان سازماندهی می‌شود.
«جاوید کوهستانی» ژنرال سابق و کارشناس نظامی افغان نیز با اشاره به افزایش فعالیت داعش در افغانستان به خبرنگار تسنیم گفت: ارگ ریاست جمهوری افغانستان و تیم اشرف غنی کمتر بحث وجود داعش را در این کشور پذیرفته‌اند.
وی گفت اتهاماتی وجود دارند که «فضل‌هادی مسلمیار» رئیس سنای افغانستان و برخی مقامات دولت کابل با گروه تروریستی داعش ارتباط دارند.
این کارشناس افغان تاکید کرد بخشی از کمک‌ها حتی از طریق اعضای شورای امنیت افغانستان به گروه تروریستی داعش صورت می‌گیرد.
کوهستانی با اشاره به اظهارات اشرف غنی مبنی بر اینکه داعش در افغانستان در حال نابودی است نیز تاکید کرد که دولت افغانستان به جای اینکه به افزایش فعالیت داعش اعتراف کند به دروغ آن را رد می‌کند.
کارشناس افغان با اشاره به درگیری‌های داعش و طالبان در شرق این کشور اظهار داشت: دولت افغانستان در این درگیری به طور مستقیم از داعش حمایت کرده است که دروغ حکومت وحدت ملی را در مبارزه با داعش آشکار می‌کند.
وی ادامه داد: اینکه گروه داعش تحت حمایت نیروهای خارجی و دولت افغانستان قرار دارد، موضوعی است که بارها از سوی مقامات محلی، بزرگان اقوام و حتی نمایندگان افغان در پارلمان مطرح شده است.
از سوی دیگر، مقامات افغان به ویژه وزارت دفاع افغانستان همواره از حملات نیروهای امنیتی افغان به مواضع گروه داعش در شرق و شمال این کشور خبر می‌دهند و روزانه آمار تعداد داعشی‌های کشته شده را اعلام می‌کنند.
اما با این وجود ما شاهد گسترش فعالیت این گروه تروریستی به ویژه از دو شهرستان ننگرهار به چندین شهرستان این ولایت و حتی سایر ولایت‌های همجوار آن هستیم.
برخی از کارشناسان معتقدند که دولت افغانستان نخست باید مراکز امن داعش را در مناطق دور افتاده هدف قرار دهد و سپس مراکز سازماندهی حملات و حامیان آنها را در شهرهای بزرگ نابود کند تا این گروه تروریستی توان راه اندازی حملات هدفمند در شهرهای افغانستان را نداشته باشد.
این در حالی است که نمایندگان پارلمان افغانستان نیز روز گذشته در واکنش به این موضوع اعلام کردند که نهادهای امنیتی افغان مسئول این حملات هستند و ظاهرا دست‌های پنهانی در دولت افغانستان از داعش حمایت می‌کند.
افغانستان حملات افغان تروریستی اینکه اشاره مقامات گذشته می‌کند حمایت فعالیت کارشناس وزارت پارلمان امنیتی نمایندگان نیروهای مبارزه کارشناسان اعلام شهرستان شهرهای مراکز تاکید دارند سازماندهی اظهار کوهستانی محکومیت پاسخی افزایش هدفمند