برگزیده ها
کاهش آلودگی واحدهای صنعتی قم نیازمند به روز رسانی تجهیزات است

مازندمجلس: مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قم؛ کاهش آلایندگی واحدهای صنعتی را نیازمند حمایت های مالی برای تجهیزات و تعویض خط تولید قدیمی آنان عنوان کرد.

مازندمجلس: مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قم؛ کاهش آلایندگی واحدهای صنعتی را نیازمند حمایت های مالی برای تجهیزات و تعویض خط تولید قدیمی آنان عنوان کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی قم؛ امیر طیبی نژاد در گفت و گو با خبرنگاران با اعلام این مطلب اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود، بیشتر واحدهای صنعتی به دلیل نداشتن سرمایه درگردش و منابع مالی ارزان قیمت امکان تغییرخط تولید و به روز رسانی آن را ندارند.

وی گفت: یکی از راههای کمک به صنایع برای مجهز شدن به ماشین آلات جدید، استفاده از ظرفیت صندوق ملی محیط زیست است که با ارائه تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای صنعتی امکان به روز رسانی خط تولید و کاهش محسوس آلودگی صنعتی را نسبت به گذشته ایجاد می کند.

طیبی نژاد گفت: شرکت شهرک های صنعتی قم نیز طی سال های اخیر در صورت مشاهده هرگونه مشکل آلایندگی و زیست محیطی نخست نسبت به تذکرهای لازم، نشست های مشترک برای رفع مشکل و پیدا کردن راه حل اقدام کرده است چرا که معتقدیم تعطیلی واحد صنعتی آخرین راه است و در این مدت باید تمام تلاش مسولان بر رفع مشکل و استاندارد سازی باشد.

وی افزود: در صورت به نتیجه نرسیدن این راهکارها، در نهایت از روش های قانونی که جریمه نیز در آن لحاظ شده اقدام و در صورت عدم همکاری واحد صنعتی اقدام به تعطیلی آن می شود.

وی در ادامه با اشاره به آلودگی ایجاد شده توسط برخی از واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی سلفچگان، افزود: طی سال های گذشته و حتی زمانی که قم دارای شرکت شهرک های صنعتی نبود به دلیل بیرون بودن منطقه سلفچگان از شعاع 120 کیلومتری تهران برخی از واحدهای تصفیه دوم روغن و ایزوگام به این منطقه منتقل گردیده است.

طیبی نژاد درادامه با اشاره به این که در حال حاضر شهرک صنعتی سلفچگان از میزان آلایندگی کمتری برخوردار می باشد، بیان کرد: بیشتر صنایع آلاینده فعال در این شهرک صنعتی از قبیل تغلیظ قیر و ایزوگام بخاطر گران شدن حامل های انرژی واستفاده از تکنولوژی پایین قادر به رقابت در بازار نبوده تعطیل شده اند و از 9 واحد تولید کننده تصفیه دوم روغن فقط 2 واحد صنعتی در حال کار می باشد.

وی ادامه داد: استقرار کلیه واحد های صنعتی در شهرک صنعتی سلفچگان پس از استعلام سازمان صنعت ومعدن وتجارت از اداره کل محیط زیست استان صورت می گیرد و شرکت شهرکهای صنعتی پس از صدور مجوز تاسیس توسط سازمان صنعت ومعدن وتجارت اقدام به واگذاری زمین می نماید، لذا شرکت شهرک ها بدون مجوز تاسیس امکان واگذار زمین به واحدهای صنعتی را ندارد و قبل از معرفی سرمایه گذار جهت احداث واحد صنعتی، سازمان صنعت ومعدن وتجارت و اداره کل محیط زیست استان بررسی های لازم در خصوص نحوه تولید و استقرار در کدام شهرک صنعتی را انجام داده و سپس به شرکت شهرکهای صنعتی جهت واگذاری زمین معرفی می گردد.

طیبی گفت: طبق قانون محیط زیست قم بر اساس وظیفه خود به صورت مداوم کار پایش و نظارت بر آلایندگی واحدهای صنعتی در کل استان و بخصوص سلفچگان را انجام ودر صورت مشاهده هر گونه مشکلی اقدامات قانونی از تذکر و یا مراحل بعدی را انجام می دهد.

وی افزود: استقرار و مکان یابی شهرک صنعتی سلفچگان با توجه به ارزیابی زیست محیطی انجام شده و تایید سازمان محیط زیست کل کشور ایجاد شده است و بنا به اذعان مسولان مربوطه درآخرین جلسه برگزار شده در بخشداری سلفچگان ، میزان آلایندگی شهرک صنعتی سلفچگان نسبت به سال های گذشته کمتر شده است و همه دستگاه ها برای بهبود وضعیت موجود همچنان به تلاش های خود ادامه می دهند.

وی ادامه داد: البته تعدادی واحد صنعتی وجود داشتند که آلایندگی ایجاد می کردند ولی با توجه به اخطارهای مکرر اداره کل محیط زیست استان مجبور به نصب فیلتر شدند.

طیب نژاد در خصوص سایت پسماند شهرک صنعتی سلفچگان نیز گفت: مکان یابی این سایت طی توافق صورت گرفته و با تایید اداره کل محیط زیست استان انجام شده است و مسئولیت نگهداری آن برعهده شرکت خدماتی سلفچگان و هیئت تولید کنندگان تصفیه دوم روغن می باشد.

بر اساس قانون و طبق ماده 7 قانون مدیریت پسماند مصوب سال 1383 مجلس محترم شورای اسلامی، مدیریت اجرایی پسماند صنعتی و ویژه برعهده تولید کنندگان واحد صنعتی می باشد.

وی بیان کرد: شرکت شهرک های صنعتی استان قم نیز برای بهبود شرایط زیست محیطی در تمام شهرک های صنعتی استان تمام تلاش و همکاری خود با واحدهای صنعتی و دستگاه های مربوطه را به کاربسته و از هر اقدامی در راستای افزایش سطح بهداشت و مسائل زیست محیطی حمایت می کند.

** واحدهای متقاضی استقرار در شهرک های صنعتی استان باید از محیط زیست مجوز داشته باشند

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قم گفت: با ایجاد شرکت شهرک های صنعتی در استان هر گونه واحد صنعتی متقاضی استقرار در این شهرک ها، درصورت امکان آلودگی حتما بایستی با مجوزهای لازم از سوی محیط زیست نسبت به استقرار در شهرک اقدام نماید و این رویه بر تمام شهرک های صنعتی قم حاکم می باشد.

طیبی نژاد بیان کرد: همچنین برای واحدهایی که بعد از استقرار ایجاد آلودگی می کنند نیز طبق قانون و بر اساس پایش های دوره ای و بازدیدهای صورت گرفته توسط سازمان محیط زیست نسبت به تذکر، اصلاح و یا در صورت عدم همراهی مسولان واحد آلاینده سایر اقدام های قانونی اعمال خواهد شد.

وی بیان کرد: مسئولان شرکت شهرک های صنعتی قم و محیط زیست استان بر همکاری دوجانبه و تعامل برای رفع مشکل های زیست محیطی واحدهای صنعتی تاکید دارند و بهره گیری از راهکارهای قانونی و روش های موثر وکاربردی برای اصلاح آلایندگی ها و جلوگیری از تعطیلی واحد های مذکور را در برنامه های خود قرار داده اند.

شهرک صنعتی سلفچگان در کیلومتر 2 جاده قدیم قم ساوه واقع که در آن 101 واحد صنعتی با شرکت شهرکهای صنعتی استان قرارداد دارند که از این تعداد، 81 واحد بهره بردار می باشند.

در استان قم 2هزار و 357 واحد صنعتی و تولیدی دایر هستند که از این تعداد 2 هزار و 76 واحد فعال می باشد.

استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

صنعتی استان سلفچگان واحدهای آلایندگی استقرار تولید ایجاد اقدام آلودگی محیطی ادامه قانون اداره امکان قانونی همکاری وتجارت ومعدن رسانی تصفیه پسماند مسولان افزود گذشته شهرکهای تعطیلی مدیریت معرفی نماید تعداد تایید متقاضی دارند گرفته بهبود اصلاح واگذاری باشند کنندگان دستگاه برعهده مربوطه دارای شرایط موجود بیشتر حمایت مدیرعامل نیازمند تجهیزات سرمایه ارزان ایزوگام میزان آلاینده منطقه اشاره صنایع مشاهده تاسیس