برگزیده ها

مازندمجلس: محسن غرویان گفت: باید زمان بگذرد تا اهداف و ماهیت تجمعات اخیر مشخص شود و من فکر می کنم همان گروه‌های افراطی و دلواپسان پشت این قضیه هستند. نمونه این اتفاقات نوعی موج‌سورای است که هر کسی به هر بهانه‌ای از فضا سوءاستفاده می کنند و به دولت فشار می‌آورند، حالا این فشارها تحت عنوان گرانی و ... مطرح می‌شود و گرنه چنین چیزی عام و گسترده در میان اقشار دیده نمی‌شود. درست است که برخی از کالاها مقداری گران شده اما از این گرانی‌ها تا به حال زیاد بوده و قیمت‌ها بالا و پایین می‌شود.

مازندمجلس: محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» به تجمعات اعتراضی در روزهای اخیر پرداخته است.
مشروح این گفت و گو به شرح زیر است: 
در روزهای اخیر شاهد اعتراضاتی در شهرهای مختلف هستیم که گفته می شود بیشتر منشا اقتصادی و معیشتی دارد. راه حل مشکلات اخیر را در چه می دانید؟
تشخیص اینکه انگیزه این تجمعات چیست، آیا سیاسی، اقتصادی یا سازماندهی شده کمی مشکل است و باید چند روز بگذرد. اما آنچه از قرائن مشاهده می شود اینها سیاسی است و همان بحث های جناحی و سیاسی در آن مطرح است.
دلیل این اتفاقات را در چه می دانید؟
 به هر حال آقای احمدی نژاد در روزهای گذشته حرکاتی انجام داد و صحبت هایی مطرح کرد که منشا این شد تا یک سری تجمعات این چنینی شکل بگیرد. باید زمان بگذرد تا اهداف و ماهیت این تجمعات مشخص شود و من فکر می کنم همان گروه‌های افراطی و دلواپسان پشت این قضیه هستند. نمونه این اتفاقات نوعی موج‌سواری است که هر کسی به هر بهانه‌ای از فضا سوءاستفاده می کنند و به دولت فشار می آورند، حالا این فشارها تحت عنوان گرانی و ... مطرح می شود وگرنه چنین چیزی عام و گسترده در میان اقشار دیده نمی شود. درست است که برخی از کالاها مقداری گران شده اما از این گرانی ها تا به حال زیاد بوده و قیمت ها بالا و پایین می شود.
پس به نظر شما رویه ای که دولت پیش گرفته موجب شده تا رقبای دولت از این وضعیت استفاده کنند و چنین برنامه هایی به وجود بیاید؟
به هر حال دولت هم تحت فشار داخلی و خارجی است و عمده مردم این موضوع را درک می کنند. بحران آب وجود دارد، دریاچه ارومیه روز به روز به همین دلیل در حال خشک تر شدن است و از نزولات جوی هم کاسته شده، کشاورزی دچار مشکل است. اینها مشکلاتی است که هر دولتی باشد با آن روبرو خواهد شد. از طرف دیگر فشار عربستان، رژیم صهیونیستی و امریکاست و تلاش می کنند کشور را تحت فشارهای مختلف قرار دهند. در مجموع کشور مشکلات دارد. مقام معظم رهبری هم فرمودند که مشکلات داریم، در قوای سه گانه هم مشکلات هست اما اینها درحدی نیست که عده ای بخواهند از آن سوءاستفاده کنند.
شما این اتفاقات را موج سواری گروه های مخالف دولت می دانید فکر می کنید با توجه به مشکلاتی که از آنها یاد کردید این کار درستی است که جریان های سیاسی با این وضعیت از آن سوءاستفاده کنند؟
به هیچ وجه؛ باید آرامش کشور را حفظ کنیم دولت منتخب با 24 میلیون رای مردم است باید به آن کمک کرد و مشکلات را تحمل کرد، اقتصاد مقاومتی که مطرح می شود باید همین جا خود را نشان دهد. 
اینکه عده ای تلاش کنند تا مردم را نسبت به رای‌شان ناامید کنند چه تبعاتی می تواند برای کشور داشته باشد؟
اولا مردم دادند همچنان بر روی رای خود تاکید دارند، اینهایی که می گویند  پشیمان شده ایم و کمپین تشکیل می دهند به نظر من ساختگی است. مردم همچنان اکثریت با آقای روحانی هستند و این جوسازی‌ها هم نتیجه‌ای جز خوشحال کردن دشمن ندارد. مقام معظم رهبری هم چند روز پیش فرمودند کاری نکنید تا دشمن خوشحال شود. یکی از کارهایی که موجب خوشحالی دشمن می شود نمونه همین کمپین‌هایی است که برخی برای منافع خود به راه می اندازند، اینها کار ضدانقلاب هاست و عده ای هم از آنها حمایت می کنند.
شما می گویید که اکثریت مردم با آقای روحانی هستند و این اتفاقات به آنها مربوط نمی شود، باید برای اقلیت ناراضی چه فکری کرد تا صدای آنها هم شنیده شود؟
در هر انقلاب و در هر انتخاباتی این اقلیت و اکثریت وجود دارد، گاهی دولت دست این گروه و گاهی هم دست آن گروه است باید تحمل کرد، نمی شود اقلیت و اکثیرت را یکسان راضی نگه داشت. بازی دموکراسی همین است، وقتی وارد دموکراسی می شوید باید تحمل داشته باشید چطور هشت سال دولت قبلی دست آن گروه بود و اصلاح‌طلبان و اعتدالیون تحمل کردند حالا هم باید این گروه تحمل کنند. بسیاری تریبون ها دست آن گروه است در واقع این اقلیت همیشه مدعی و مطالبه گر هستند و هیچ زمان هم کوتاه نمی آیند با وجود اینکه اکثریت امکانات را در اختیار دارند. اقتضای دموکراسی همین است باید قلب انقلابی داشته باشند. دولت البته باید وظیفه خود را انجام دهد صنعت، تولید و کشاورزی باید توسعه پیدا کند. دولت نباید به این نق زدن ها توجه کند و باید اهداف توسعه خود را ادامه دهد. 
منبع: اعتماد آنلاین
مشکلات اقلیت تجمعات سیاسی اتفاقات اکثریت اینها سوءاستفاده دموکراسی روزهای فرمودند رهبری همچنان مشکلاتی بهانه‌ای توسعه خوشحال روحانی کشاورزی دارند گرانی اینکه یکسان اقتصادی مختلف اکثیرت بگذرد نباید نمونه اهداف غرویان وضعیت