برگزیده ها
مردم تورم تک رقمی را لمس نکردند/ مشکل اقتصادی کارد به استخوان مردم رساند

مازندمجلس: وزیر اسبق بازرگانی با تأکید بر اینکه سیاست باید از اقتصاد جدا شود، گفت: مشکلات اقتصادی مردم قابل انکار نیست و برخی از آنها کارد را به استخوان مردم رسانده است.

مازندمجلس:یحیی آل اسحاق در گفت‌‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس در مورد دلیل اعتراضات مردمی، گفت: قطعا بین مسائل اجتماعی و اقتصادی همیشه رابطه مستقیم و تنگاتنگی بوده و این مسائل کاملا به یکدیگر اثر می‌گذارند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: اما آنچه اکنون در کشور در حال وقوع است، ریشه داخلی و خارجی دارد و عده‌ای هم از شرایط به وجود آمده سوء استفاده می‌کنند. 

* مشکلات اقتصادی مردم قابل انکار نیست

وزیر اسبق بازرگانی با تأکید بر اینکه در حوزه اقتصادی نارسایی‌هایی وجود دارد که قابل انکار نیست، گفت: رکود اقتصادی، حاشیه‌نشینی، بیکاری و ... از جمله این مسائل است که دولت برای حل آن در حال تلاش است. 

آل‌اسحاق گفت: همچنین یک سری مسائل مقطعی اقتصادی از جمله اتفاقاتی که اخیرا در مورد برخی موسسات مالی و اعتباری به وجود آمد و سرمایه‌های مردم را به خطر انداخت، هم وجود که دولت باید برای حل آن چاره‌اندیشی کند. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه مردم برای حل مشکلاتشان امیدهایی داشتند، گفت: بنابراین با انتخاب دولت دوازدهم انتظار داشتند، بخشی از مشکلات اقتصادی حل شود که به این نتیجه نرسیدند. 

وی افزود: البته خود دولت هم با توجه به انتظاراتی که از برجام داشت، فکر می‌کرد برخی مسائل حل شود که این اتفاق نیفتاد. 

آل اسحاق با اشاره به اینکه دولت در حوزه اقتصاد در کلان به یک سری موفقیت‌ها رسیده است، گفت: رشد 6 درصدی اقتصادی و رفع بخشی از بیکاری از جمله این مسائل است، اما این شاخص‌ها با شاخص‌های اقتصادی مردم فرق دارد. 

وی افزود: درآمد 50 تا 60 درصد مردم با هزینه‌های زندگی شان مطابقت ندارند و بنابراین شاخص‌هایی که این طیف دارند با شاخص‌های دولت فرق دارد. 

* مردم تورم تک رقمی را لمس نکردند

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت اعلام می‌کند که تورم تک رقمی شده اما عامه مردم نه تنها تورم تک رقمی را لمس نکرده‌اند بلکه به دلیل گرانی در کالاهای اساسی تورم را بالای 20 درصد عنوان می‌کنند،  بیان داشت: این موضوع به این دلیل است که  75 درصد از هزینه‌های روزمره عامه مردم مربوط به تأمین مایحتاج زندگی از جمله گوشت، برنج، روغن و ... می‌شود که این کالا هم گران شده‌است. 

آل اسحاق گفت: مردم گرانی اجاره مسکن، افزایش هزینه‌های زندگی و افزایش ضریب تکفل را می‌بینند و شاخص‌های تورمی مردم با شاخص‌های تورمی که دولت تعریف کرده فرق دارد.

* مشکلات اقتصادی کارد را به استخوان مردم رساند

وی با تاکید بر اینکه در برخی مسائل از جمله بر باد رفتن رفتن پول مردم در موسسات مالی و اعتباری کارد به استخوان مردم رسیده گفت: مردمی که سرمایه‌ خود را توسط این موسسات از دست داده‌اند، مدتی است که منتظر حصول نتیجه و تحقق وعده و عیدها بودند، بنابراین وقتی که جوابی نمی‌گیرند، می‌خواهند صدایشان را به حق به گوش مسئولان برسانند و لذا اعتراض می‌کنند و اعتراضات آن‌ها هم ناشی از حقایق است. 

آل اسحاق افزود: مردم زندگی خود را در این موسسات از دست داده‌اند و دولت باید با حل مشکلات مردم در این بخش قال این قضیه را بکند. 

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: اما از آن طرف سوء‌استفاده‌گران در داخل و خارج و یک سری جریانات سیاسی از این اتفاقات استفاده می‌کنند و با سوء استفاده از هر آسیبی فضای متلاطم‌ را متلاطم‌تر می‌کنند. 

آل اسحاق اظهار داشت: بی‌توجهی‌های دولت به برخی مسائل اقتصادی  که منجر به پرداخت هزینه‌های گران می‌شود، در حالی است که این مسائل قابل حل است. 

* مشکل گرانی با اقدامات به موقع قابل حل است

وی با اشاره به گران شدن تخم‌مرغ اظهار داشت: به عنوان مثال جلوگیری از گران شدن قیمت تخم‌مرغ، پیش از این قابل حل بود و مسولان باید به محض وقوع آنفلوانزا اقداماتی را برای تأمین تخم‌مرغ انجام می‌دادند. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه پس از گرانی تخم‌مرغ برای کنترل بازار تخم‌مرغ تصمیم به واردات آن گرفته شد، گفت: اگر اقدامات پیش‌گیرانه به موقع انجام شود، دیگر کار به جایی نمی‌رسد که نمایندگان مجلس حتی برای گرانی تخم‌مرغ هم اقدام به پرسش از رئیس جمهور کنند. 

وی با اشاره به اینکه وصل کردن گرانی تخم‌مرغ به موضوع سوریه و فلسطین توسط معاندن از کم توجهی است، بیان داشت: با تأمین به موقوع کالاهای مورد نیاز مردم، نباید اجازه وقوع چنین مسائلی را داد.

وی با بیان اینکه می‌توان از تجربیات گذشته استفاده کرد، افزود: در دوران جنگ تحمیلی و بعد از جنگ که درآمد نفتی دولت 10 میلیارد دلار و تورم حدود 40 درصد بود با دسته‌بندی نیازهای مردم به سه دسته اساسی، ضروری و عادی کمبودی وجود نداشت و ذخایر کالاهای اساسی در حد وفور بود.

آل اسحاق با بیان اینکه بی‌توجهی به تأمین برخی نیازهای اقتصادی منجر به اعتراض و خدای نکرده توهین به مقدسات کشور می‌شود، گفت: بنابراین دولت باید مسایل اقتصادی را در شرایط کنونی اولویت‌بندی کند. 

وی با طرح این پرسش که آیا درست است رئیس جمهور کشور را به خاطر تخم‌مرغ و گوجه فرنگی زیرسوال برد و برای این مسائل زمینه برخورد با دولت را فراهم کرد، گفت:باید مسائل اقتصادی را از سیاست جدا کرد. 

وزیر اسبق بازرگانی با تأکید بر اینکه مسائل اقتصادی را باید از مسائل سیاسی جدا کرد، گفت: نباید اجازه داد که از این حوادث استفاده سیاسی کرد. 

* سیاست از اقتصاد جدا شود

آل اسحاق بیان داشت: در این شرایط بحرانی پیشنهاد من این است که شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای صادر کند که حداقل برای 6 ماه از مسائل اقتصادی بهره‌گیری سیاسی نشود و برای این موضوع هم دولت، مردم و رسانه‌ها کمک کنند، تا این مشکلات حل شود. 

وی با تأکید بر اینکه تا زمان انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و انجام اقدامات سیاسی فرصت جر و بحث زیاد است، گفت: اگر این مسائل را حل نکنیم، دودش به چشم همه می‌رود. 

آل اسحاق با تاکید بر اینکه دولت هم نباید سیاسی برخورد کند، گفت: دولت هم باید گارد خود را باز کند و در مسایل اقتصادی از تجربیات گذشته استفاده کند. 

وی با بیان اینکه فراکسیون‌های مختلف مجلس باید اختلافات را کنار بگذارند، گفت: باید به حل مسائل اقتصادی بپردازند و بودجه را طوری تنظیم کنند که مسائل اقتصادی را حل کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه باید دست به دست هم بدهیم و با همدلی چشم فتنه را درآوریم، گفت: دشمنان به دنبال اصول‌گرا و اصلاح طلب نیستند، بلکه می‌خواهند اصل و فرع نباشد. 

وی با تأکید بر اینکه دولت باید اولویت‌هایش را تغییر دهد و به فکر مردم باشد، گفت: اگر چه رشد اقتصادی خوب است، اما اولویت باید رفع مشکلات مردم جامعه‌ای باشد که درآمد 50 درصد از آنها با هزینه‌های زندگی‌شان تطابق ندارد. 

ب

اقتصادی مسائل اینکه اسحاق تخم‌مرغ بازرگانی مشکلات گرانی استفاده سیاسی هزینه‌های افزود موسسات بنابراین تأکید اشاره شاخص‌های تأمین زندگی نباید اقدامات اساسی کالاهای موضوع کارشناس درآمد استخوان نمایندگان شرایط سیاست جمهور رساند اظهار اعتراضات نکردند برخورد گذشته نیازهای تجربیات اعتراض اجازه مسایل داده‌اند اعتباری بیکاری داشتند نتیجه اقتصاد انکار عنوان تاکید رسیده تورمی افزایش مردمی می‌خواهند