برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برخی بخش های لایحه بودجه شفافیت را از بین می برد، گفت: درباره نرخ بنزین هم حتماً شرایط مردم را باید در نظر بگیریم.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی عصر امروز در نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۳۹۷ با بیان اینکه برخی بخش های لایحه بودجه شفافیت را از بین می برد، اظهارداشت: به عنوان مثال کاملاً باید مشخص کنیم که منابع حاصل از نفت چقدر است و در کجا هزینه می شود.

وی افزود: تلاش کنیم تا احکام برنامه ششم توسعه در مقطع یکساله بودجه رعایت شود؛ مثلاً کاهش وابستگی اقتصاد به نفت، از جمله این احکام است که باید به خوبی لحاظ شود و اگر شما سخت نگیرید، محقق نمی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی به موضوع هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: در رابطه با یارانه ها باید به طبقاتی که نیاز دارند مانند کارگران، روستائیان، کسبه خرد و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی همچنان یارانه پرداخت شود؛ البته برای کمیته امداد و بهزیستی شرایط ویژه ای قائل شده ایم.

لاریجانی بر ضرورت حل چالش های صندوق های بازنشستگی در بودجه سال آینده تاکید و اظهارداشت: صندوق های بازنشستگی رنجور هستند؛ برخی از اینها در آستانه مشکل قرار دارند و برخی دیگر مشکل دارند. در این رابطه کارهایی مرکز پژوهش های مجلس انجام داده که اینها را باید لحاظ کرده و مشکلات این صندوق ها را ساماندهی کنیم.

درصد افزایش حقوق طبقات پایین «بیشتر» و طبقات بالا «کمتر» باشد

وی درباره افزایش حقوق کارکنان دولت نیز گفت: برای طبقات پایین درصد بیشتر و برای طبقات بالا درصد کمتری برای افزایش در نظر گرفته شود؛ مجموع شرایطی را که باعث می شود طبقات بالا حقوق بیشتری بگیرند، کمتر کنید. همچنین در رابطه با بازنشستگان تا حد مقدور به سمت همسان سازی باید برویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی به موضوع انتشار اوراق مشارکت برای کسری بودجه اشاره کرد و عنوان کرد: اوراق مشارکت در دنیا یک استانداردی برای خودش دارد؛ روشی که ما در حال حاضر برای انتشار اوراق داریم، درست نیست و دولت های بعدی را دچار مشکل می کنیم.

لاریجانی افزود: همین امسال ۳۰ هزار میلیارد ریال برای اوراق قبلی حکم داریم؛ باید جلوی این مشکل گرفته شود.

رئیس مجلس همچنین با تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن تسهیلات خاص برای استان های کمتر برخوردار در زمینه اشتغال اظهارداشت: تجربه دو دولت اخیر برای طرح های زود بازده خیلی مناسب نیست، در حالی که اگر یارانه تولید را پرداخت کنیم، امکان سرمایه گذاری و اشتغال نیز فراهم می شود.

نرخ بنزین نباید باعث تنش و فشار به طبقات پایین شود

لاریجانی ادامه داد: درباره نرخ بنزین هم حتماً شرایط مردم را باید در نظر بگیریم چرا که به هیچ وجه تنش در این زمینه به مصلحت نیست و نباید به طبقات پایین فشار بیاوریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا مسئله صادرات حل نشود، مشکلات این کشور حل نخواهد شد، خاطرنشان کرد: برای صادرات باید معافیت ها و مشوق های لازم در نظر گرفته شود تا روند سازمان جان بگیرد.

لاریجانی در خصوص واردات کالاها نیز گفت: باید مانع واردات کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شود، شویم. زیرا این کالاهای وارداتی کیفیت لازم را ندارد و ما باید با حمایت از تولید داخلی موجب غنی شدن این تولیدات بشویم.

وی در ادامه به مسئله حمل و نقل اشاره کرد و ادامه داد: در سالهای گذشته به حمل و نقل ریلی توجه ویژه ای نشده و ما باید در بودجه جدید به حمل و نقل ریلی توجه ویژه ای کنیم تا تحول ویژه ای در مقوله حمل و نقل ایجاد شود.

رئیس مجلس تصریح کرد: به نظر من ورود بخش خصوصی به مقوله حمل و نقل و ساخت جاده و ریل می تواند بار سنگینی را از دوش دولت بردارد.

بودجه طبقات لاریجانی یارانه اوراق پایین افزایش اشاره گرفته اسلامی دارند رابطه تولید ادامه بنزین شورای اظهارداشت صندوق بیشتر درباره همچنین زمینه صادرات واردات مقوله مسئله نباید مشارکت اشتغال انتشار ضرورت عنوان افزود احکام اینکه لایحه کمیسیون تلفیق شفافیت موضوع کمیته بازنشستگی تاکید اینها شرایط پرداخت امداد بهزیستی مشکلات