برگزیده ها

مازندمجلس: یک مسئول سابق لیبیایی پیش‌بینی کرد که سیف الاسلام قذافی بیشترین شانس را برای رهبری این کشور در صورت برگزاری انتخابات سالم داشته باشد.

مازندمجلس:
احمد قذاف الدم، پسر عموی معمر قذافی و مسئول پیشین روابط مصر و لیبی و مسئول سیاسی جبهه مبارزه ملی لیبی در مصاحبه با خبرگزاری آلمان نقش خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی و دستاوردهای حاصل شده توسط وی را ستود. اما  در عین حال تاکید کرد که شانس سیف الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی در صورت برگزاری انتخابات عادلانه بیشتر است.
وی تاکید کرد، این امر متکی به قدرت این خانواده و ائتلاف‌ها نیست، بلکه به این خاطر است که لیبیایی‌ها از شکست رهبرانی که از زمان سقوط قذافی به قدرت رسیده‌اند، خسته شده‌اند.
قذاف الدم تصریح کرد: خود لیبیایی‌ها احتمال کاندیداتوری سیف الاسلام را مطرح کردند، چراکه احساس می‌کردند ممکن است وی راه حل نجاتی از آشوب‌ها باشد اما خود سیف الاسلام صحبتی در این خصوص به میان نیاورده است، به نظر من اگر او ببیند که فضا برای کاندید شدن مناسب است، در آن هنگام نامزد خواهد شد و وی فقط از آراء حامیان قذافی برخوردار نخواهد شد، بلکه آراء بخش زیادی از لیبیایی‌ها را نیز به دست خواهد آورد که این لیبیایی‌ها از چهره‌های سیاسی که از سال ۲۰۱۱ به قدرت آمدند و در نابسمان‌تر شدن اوضاع نقش داشته‌اند، خسته شده‌اند و ما و آنها حدود ۷۰ درصد از مردم یعنی اکثریت را تشکیل می‌دهیم.
وی تاکید کرد: نفوذ حفتر تنها به منطقه شرقی محدود می‌شود، اما در منطقه غربی و جنوبی، بر این باور هستیم که وی آراء بسیاری ندارد و صحبت از تکیه کردن به حمایت خارجی فایده‌ای ندارد، چراکه لیبیایی‌ها این امر را مداخله‌ای در امور خود به حساب می‌آورند.
قذاف الدم همچنین این امر را بعید دانست که اگر گزینه سیاسی شکست بخورد، خلیفه حفتر متوسل به گزینه نظامی شود. این مقام سابق لیبیایی خاطرنشان کرد که خلیفه حفتر قدرت نظامی کافی را برای این امر ندارد.
وی همچنین از سخنان غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی که گفتگو با سیف الاسلام را به عنوان یک شخص تحت تعقیب بین المللی رد کرده بود، انتقاد و اعتراض کرد.
قذاف الدم گفت: این سخنان به نحوی در عدالت اختلال وارد می‌کند. موضع غسان سلامه نسبت به جنایت‌های صورت گرفته نه فقط در حق حامیان نظام قذافی بلکه در حق گروه‌های بسیاری از مردم لیبی چه بوده است، این جنایت‌ها توسط رهبرانی صورت گرفت که همچنان در عرصه حضور دارند و سازمان‌ ملل با آنها مذاکره می‌کند. انتقادهای مطرح شده از سیف الاسلام نیز در چارچوب تلافی جویی‌ها و تسویه حساب‌ها صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: فرستادگان سازمان ملل قبل از سلامه هدفشان مدیریت نزاع نه پایان دادن به نزاع بود، راه‌حل‌های بسیاری در مقابل آنها وجود داشت، همانند اینکه برای یکپارچه سازی نیروهای مسلح و حمایت از آنها تلاش کنند یا دست کشورهایی همچون قطر، سودان و ترکیه را از نابسمان‌کردن نزاع کوتاه کنند.
قذاف الدم با اشاره ضمنی به وجود توطئه‌های خارجی برای باقی نگه داشتن وضعیت دودستگی در کشور تا به این لحظه، گفت: روزانه صدها نیروی داعش که از سوریه و عراق فرار کرده بودند، به لیبی انتقال داده می‌شوند.
قذافی الاسلام لیبیایی‌ها سلامه بسیاری ندارد تاکید سیاسی خلیفه همچنین گرفته سخنان خارجی می‌کند نظامی گزینه حامیان رهبرانی مسئول انتخابات شده‌اند تصریح منطقه چراکه حمایت