برگزیده ها

مازندمجلس: رییس جمهوری اسلامی ایران مناسبات و همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و فرانسه را در راستای توسعه و تقویت صلح، ثبات و امنیت منطقه برشمرد و بر ضرورت ادامه رایزنی‌ها و گسترش و تحکیم روابط تهران – پاریس تاکید کرد.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه سه شنبه در گفتگوی تلفنی «امانوئل مکرون» رییس جمهور فرانسه با وی، ضمن تبریک سال نو میلادی به دولت و ملت فرانسه، اظهار امیدواری کرد تا در سال جدید شاهد تعمیق و تحکیم روابط و همکاری‌های دوستانه و همه جانبه ایران و فرانسه باشیم.
رییس جمهور با بیان اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران بر پایه توسعه صلح و آرامش و تقویت ثبات پایدار در منطقه است، اظهار داشت: حضور ما درعراق و سوریه به دعوت رسمی دولت های این کشورها و برای مبارزه با تروریسم بوده و امروز برای همگان روشن است که تلاش ها و کمک‌های ایران منجر به نابودی تروریسم تکفیری داعش در منطقه شده است.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه معتقدیم سرنوشت هر کشوری تنها با اراده و خواست مردم تعیین می‌شود، افزود: همه باید برای برگزاری انتخاباتی آزاد در عراق تلاش کنیم.
رییس جمهور با اشاره به لزوم تلاش برای پایان دادن به محاصره مردم در سوریه و یمن و رساندن کمک‌های انسان دوستانه به مردم و مجروحین در این مناطق، بر ضرورت ادامه تلاش‌ها و روند مذاکرات برای برقراری گفتمان سازنده و آشتی ملی در سوریه تاکید کرد.
دکتر روحانی برقراری آرامش در لبنان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بیان سخنان تحریک آمیز علیه لبنان از سوی مقامات رژیم صهیونیستی و نقض حاکمیت سرزمینی و قلمرو هوایی این کشور از سوی آنها هرگز پذیرفتنی نیست.
رییس جمهور مواضع اخیر ترامپ نسبت به بیت‌المقدس را در شرایط منطقه مخرب دانست و بر ضرورت اعلام موضع صریح اروپا در راستای توسعه و تقویت ثبات و آرامش در منطقه و عدم همراهی با آمریکا در این زمینه تاکید کرد.
روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در برجام به تعهدات خود در چارچوب مقررات و همکاری با آژانس پایبند است، افزود: برجام توافقی بین‌المللی و به نفع همه بوده و همه باید برای پابرجا ماندن این توافق تلاش کنیم.
رییس جمهور ادامه داد: تا زمانی که احساس کنیم از منافع برجام برخورداریم به آن پایبند خواهیم بود.
روحانی با اشاره به اینکه برنامه‌های موشکی و دفاعی ایران هرگز ناقض قطعنامه‌های بین‌المللی نیست، تاکید کرد: سلاح ما برای دفاع از کشورمان است و هرگز نسبت به دستیابی به آنچه باید برای دفاع از کشورمان داشته باشیم، تردید نخواهیم کرد.
رییس جمهور با بیان اینکه امروز در ایران دموکراسی دقیقی حاکم است و نمونه بارز آن در انتخابات ریاست جمهوری با حضور پرشور ملت پای صندوق ها، در پیشگاه جهانیان به نمایش درآمد، افزود: ترویج خشونت به هیچ عنوان ارتباطی با آزادی‌های مشروع، نقد و بیان مطالبات ندارد و هیچ کشوری در خصوص امنیت مردم خود مسامحه نمی‌کند.
روحانی با انتقاد از اینکه یک گروهک تروریستی در پاریس پایگاه داشته و علیه ملت ایران فعالیت کرده و مردم را تحریک و ترغیب به خشونت در ایران می‌کند، گفت: از دولت فرانسه انتظار داریم تا در راستای مبارزه با تروریسم  و خشونت به وظیفه قانونی خود در قبال این گروهک تروریستی عمل کند.
امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با اشاره به اینکه فرانسه نسبت به اجرای برجام کاملا پایبند بوده و آن را به نفع صلح و ثبات بین‌المللی می‌داند، بر ضرورت ادامه گفتگوها و رایزنی‌ها برای ایجاد ثبات و آرامش در منطقه و پایان دادن به نا آرامی‌ها در یمن، سوریه و عراق تاکید کرد.
رییس جمهور فرانسه با بیان اینکه هرگز منطقی که ایران را محور شرارت در منطقه قلمداد می‌کند را قبول نداریم و آن را باعث افزایش تنش‌های منطقه‌ای می‌دانیم، افزود: باید با توسعه همکاری‌ها و رایزنی‌ها در راستای توسعه و تقویت آرامش و صلح و ثبات منطقه تلاش بیشتری کنیم.
مکرون با اشاره به اینکه به هیچ عنوان نقشی که سپاه قدس در نابودی داعش داشته را انکار نمی‌کنیم و قدردان این حضور هستیم، بر ادامه گفتگوها و رایزنی‌ها برای تدوین نقشه راه در مسیر توسعه ثبات منطقه و کمک به حل بحران انسانی در یمن تاکید کرد.
رییس جمهور فرانسه خاطرنشان کرد: ما هرگز از گروه‌های تروریستی حمایت نکرده و اجازه اقدام علیه دیگر کشورها را ازفرانسه نخواهیم داد.
جمهور اینکه فرانسه منطقه روحانی تاکید اشاره آرامش توسعه برجام پایبند افزود ادامه جمهوری سوریه مکرون بین‌المللی تقویت ضرورت خشونت راستای رایزنی‌ها نابودی تروریستی زمانی دفاعی برقراری پایان کشوری قطعنامه‌های گفتگوها لبنان نخواهیم عنوان کشورمان احساس گروهک تحریک می‌کند تروریسم برنامه‌های خواهیم اظهار امانوئل تلفنی نمی‌کنیم پایگاه ریاست دوستانه باشیم مبارزه انکار امروز کشورها موشکی اسلامی برخورداریم منافع کمک‌های