برگزیده ها
مجلس بین «برهم زنندگان آرامش عمومی» و «مطالبه‌گران اقتصادی» مرز قائل خواهد شد/پیگیر مطالبات اقتصادی مردم هستیم

مازندمجلس: عضو فراکسیون امید مجلس گفت: مجلس قطعا بین کسانی که قصد تخریب اموال عمومی و بر هم زدن آرامش جامعه را دارند با کسانی که مطالبات بحق دارند مرزی قائل خواهد شد.

مازندمجلس:عبدالرضا هاشم‌زائی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ،‌ اظهار داشت: در حال حاضر کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 را بررسی و روی آن کار می‌کند.

*با افزایش 50 درصدی قیمت بنزین مخالفیم

وی افزود: بنده شخصا با افزایش 50 درصدی بنزین موافق نیستم. ولی اکنون اگر بودجه را ببینیم به علت اینکه 90 درصد بودجه مربوطه به هزینه جاری است، ما هیچ مانوری نمی‌توانیم بدهیم و نمی‌شود برای پرداخت‌ها روی آن حساب باز کرد.

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: زمانی که کسر بودجه وجود داشته باشد و یا اعتبارات پیش بینی شده در بودجه تامین نشود، از بودجه عمرانی کسر می‌شود چرا که از بودجه جاری نمی‌توان برداشت کرد. زمانی هم که ما بودجه عمرانی نداشته باشیم امکان توسعه نداریم حتی نگهداری پروژه‌های نیمه تمام را هم در چنین شرایط نمی‌توان تمام کرد.

*افزایش یکباره قیمت‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد

وی برهمین اساس اضافه کرد: بنابراین درصد معمول حداکثر در 10 تا 15 درصد افزایش قیمت منطقی به نظر می رسد. در هر صورت باید پول و اعتبار وجود داشته باشد اما اینکه به یکباره 50 درصد بنزین را گران کنیم منطقی به نظر نمی‌رسد.

هاشم‌زایی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: بنزین هم از نظر اقتصادی روی تورم تاثیر می‌گذارد و هم افزایش قیمت‌ها و هم از نظر روانی تاثیرگذار خواهد بود. اگر بنزین امروز گران شود، قطعا اجناس دیگر هم گران خواهد شد. اگر هم اعتراضی در این رابطه صورت گیرد می‌گویند بنزین و کرایه ماشین گران شده است.

*مجلس بودجه پیشنهادی دولت را تعدیل خواهد کرد

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در همین رابطه تصریح کرد: لذا بنده نیز معتقدم مجلس بودجه پیشنهادی دولت برای سال 97 را تعدیل خواهد کرد.

وی با اشاره به آشوب برخی تخریب‌گران در شب‌های اخیر، تصریح کرد: اگر چه مردم مطالباتی دارند و در این رابطه تجمعاتی هم داشتند اما آشوب‌های اخیر در دو شب گذشته مطالبات اقتصادی نیست؛ یعنی عمده تجمعات اخیر اصلا بر پایه مسائل معیشتی و اقتصادی نیست.

*آشوب‌های تخریب گران در شب‌های اخیر مبنای معیشتی و اقتصادی ندارد

هاشم‌زایی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود تصریح کرد: کل نظام و قوای سه گانه باید به خواسته‌های مردم با دید وسیع‌تر و بازتری نگاه کنند و نباید محدودیت در این زمینه ایجاد شود. مثلا اینکه یک راهپیمایی ساده را مجوز ندهیم.

*مجلس قطعا پیگیر مطالبات اقتصادی و بحق مردم خواهد بود

وی افزود: اصل 27 قانون اساسی می‌گوید اگر راهپیمایی مردم مخل مبانی اسلام نباشد، می‌توانند مطالب و مطالبه‌ها خود را مطرح کنند و این در تمام دنیا و جوامع هم وجود دارد که اگر پاسخگوی آنها نبودیم و جمعیتی نسبت به مطالبات اقتصادی و به حق خود اعتراض کردند، آنگاه عده‌ای از این تجمع سوء استفاده می‌کنند و این طبیعی است که این مسئله باید به صورت ریشه‌ای مورد بحث قرار گیرد؛ تجارب ما از ابتدای انقلاب هم گویای همین مطلب است.

* قوای سه گانه باید به خواسته‌های مردم با دید وسیع‌ نگاه کنند

«نخستین روزی که ما در ابتدای انقلاب تظاهرات کردیم به خاطر احقاق حقوق بود. حتی گروه‌هایی می‌دیدیم که زیر عکس شاه تظاهرات کرده بودند. اینها آرام آرام به خواسته‌های سیاسی و فرهنگی تبدیل شد به ویژه سیاسی.»

عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که خواسته‌ های سیاسی کف خیابان مطرح شود مردم دیگر مسائل معیشتی را یادشان می‌رود. ما باید به شکلی این مسائل را ریشه‌یابی کنیم و قطعا هم از این مقطع عبور خواهیم کر، مشکل حل خواهد شد و وحدت بین جناح‌ها بیش از بیش خواهد شد.

*مجلس بین «برهم زنندگان آرامش عمومی» و «مطالبه‌گران مشکلات اقتصادی» مرز قائل خواهد شد

وی همچنین عنوان کرد: مجلس قطعا بین کسانی که قصد تخریب اموال عمومی و بر هم زدن آرامش جامعه را دارند با کسانی که مطالبات بحق دارند مرزی قائل خواهد شد و مجلس هم قطعا پیگیر مطالبات اقتصادی و بحق مردم خواهد بود.

بودجه اقتصادی مطالبات بنزین افزایش اینکه منطقی خواسته‌های ادامه زمانی هاشم‌زایی معیشتی دارند سیاسی آرامش پیگیر عمومی تصریح فراکسیون رابطه مسائل شب‌های آشوب‌های تخریب ابتدای انقلاب راهپیمایی تعدیل کسانی تظاهرات نمی‌توان شورای اسلامی نماینده مطالبه‌گران گفت‌وگو زنندگان درصدی افزود نمی‌رسد عنوان قیمت‌ها یکباره عمرانی پیشنهادی