برگزیده ها

مازندمجلس: سخنگوی اقلیم کردستان عراق به روزنامه العربی الجدید گفت با توجه به استقبال بغداد از بازگشایی گذرگاه های مرزی ایران و اقلیم کردستان احتمال حل قریب الوقوع بحران اقلیم کردستان وجود دارد.

مازندمجلس:
به گزارش نامه نیوز به نقل از «العربی الجدید»، تنها یک روز بعد از بازگشایی گذرگاه مرزی اقلیم کردستان با ایران که به دلیل برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان و اختلافات بغداد و اربیل مسدود شده بود، «سفین دزی» سخنگوی اقلیم کردستان عراق در گفتگو با روزنامه العربی الجدید اعلام کرد که اربیل آماده است تا در چارچوب قانون اساسی عراق تمام پرونده های موجود میان بغداد و اقلیم کردستان را به مذاکره بگذارد.
سخنگوی اقلیم کردستان تأکید کرد که پرونده گذرگاه ها، فرودگاه ها و نفت از مواردی است که باید در کمیته های فنی مشترک مورد بررسی قرار بگیرد. وی ضمن خوشبینی نسبت به حل قریب الوقوع بحران اربیل و بغداد اعلام کرد که تصمیم ایران برای بازگشایی گذرگاه های مرزی خود با اقلیم کردستان نشان دهنده حل قریب الوقوع بحران بغداد و اربیل است و این اقدام ایران با واکنش های مثبت برادران ما در بغداد هم مواجه شده است.
دزی گفت که هنوز مسئولان دولت مرکزی عراقی نگفته اند که کنترل گذرگاه های مرزی اقلیم کردستان و فرودگاه های این منطقه را به دست خواهند گرفت اما اقلیم کردستان آمادگی اداره مشترک فرودگاه های اقلیم کردستان با بغداد را دارد.
این در حالی است که پیشتر «سعد الحدیثی» سخنگوی دولت عراق تأکید کرده که بغداد در شرایط فعلی بر لزوم به راه انداختن مذاکرات کارشناسی با دولت اقلیم کردستان پافشاری می کند تا از طریق کمیته هایی از سوی دو طرف اختلافات باقی مانده بررسی شود. به گفته الحدیثی، گذرگاه های مرزی، موضوع فرودگاه ها و میدان های نفتی در اقلیم کردستان و ساز و کار صادرات نفت از آنها، منابع آبی و نحوه توزیع حقوق کارمندان دولتی در اقلیم کردستان از جمله مواردی است که باید مورد بحث قرار بگیرد.
سخنگوی دولت عراق گفت که اقلیم کردستان هنوز در حال صادرات نفت میدان های نفتی این منطقه است و اقدام به صادرات نفت بدون اطلاع دولت مرکزی به معنای عدم شفافیت کامل از سوی اقلیم کردستان است. به گفته او تنها راه حل این مشکل این است که نفت اقلیم کردستان از سوی دولت مرکزی صادر شود و به این ترتیب دولت مرکزی هم مسئولیت پرداخت حقوق کارمندان دولتی در اقلیم کردستان را برعهده خواهد داشت.
وی تأکید کرد تا زمانی که فرودگاه های بین المللی اربیل و سلیمانیه تحت مدیریت و کنترل دولت مرکزی نباشد، پروازهای هوایی از این دو فرودگاه صورت نخواهد گرفت زیرا این دو فرودگاه دو گذرگاه بین المللی به شمار می روند که مسأله کنترل آن به امنیت ملی عراق مرتبط است.
اقلیم کردستان بغداد فرودگاه گذرگاه سخنگوی اربیل مرکزی کنترل صادرات تأکید الجدید العربی بحران الوقوع منطقه المللی الحدیثی میدان دولتی روزنامه کارمندان بگیرد پرونده اعلام بازگشایی مواردی کمیته اختلافات بررسی مشترک اقدام