برگزیده ها
مجلس در صورت عدم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به افزایش قیمت حامل‌های انرژی رای نخواهد داد

مازندمجلس: نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا نکند مجلس با افزایش قیت حامل‌های انرژی مخالفت خواهد کرد.

مازندمجلس: احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی مشروح با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: ما به جهت فقدان عدم توازن شرایط اقتصادی داخل با بیرون از کشور و غیرواقعی بودن شرایط اقتصادی در داخل از جهت ایجاد اشتغال و ایجاد فرصت برای صادرات در شرایط مناسبی به سر نمی‌بریم.

وی ادامه داد: به همین خاطر که شرایط اقتصاد واقعی نیست بسیاری از واحدهای تولیدی ما با کمترین ظرفیت کار می‌کنند و ما با خیل بیکاران مواجه می‌شویم که از دولت و حکومت انتظار دارند کمترین امکان اشتغال را فراهم کند و نمی‌توانیم به این قشر پاسخ مناسبی بدهیم. 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای واقعی کردن شرایط اقتصادی کشور در سال 89 قانونی در سال 86 در مجلس به تصویب رسید که بر اساس این قانون (قانون هدفمندی یارانه‌ها) مقرر شد تا از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی و درآمد حاصل از آن دولت شرایط مناسب‌تری را برای معیشت مردم ایجاد کند که قانون هدفمندی یارانه‌ها فقط پرداخت یارانه نبود بلکه یک بسته جامع بود که موارد مختلفی همچون بیمه، مالیات، بانک ، نرخ ارز، پرداخت یارانه نقدی و موضوعاتی از این دست را بر می‌گرفت اما اجرای این قانون را به پرداخت یارانه آن هم به اقشار آسیب‌پذیر محدود کردند و شرایط نامناسب و مشکلات جامعه را نشأت گرفته از این موضوع عنوان کردند.

علیرضابیگی خاطرنشان کرد:‌نهایتا امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که با وجود اینکه می‌خواهیم قیمت حامل‌های انرژی را بالا ببریم که همان یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی که در ابتدا پرداخت می‌شد و ارزش آن در آن زمان 50 دلار بود و الان چیزی حدود 10 دلار است را حاضر نیستیم به مردم پرداخت کنیم و این مسئله باعث ایجاد فاصله اجتماعی شده.

وی افزود: آنچه در سال‌های 74و 75 دولت آقای هاشمی تحت عنوان تعدیل اقتصادی دنبال کرد و یارانه‌هایی که از طریق کوپن به مردم پرداخت می‌شد و در این سیاست تعدیل اقتصادی این یارانه‌ها قطع شد به خاطر اینکه جایگزینی برایش مشخص نشده بود مردم واکنش نشان دادند و حادثه پاکدشت، مشهد، زنجان و کرمان اتفاق افتاد. و آقای هاشمی ناچار شد از سیاست تعدیل اقتصادی بازگردد.

نماینده مردم تبریز در مجلس اظهار داشت: در هدفمندی یارانه‌ها یک نسخه شفابخش برای اقتصاد کشور بود که متاسفانه امروز این نسخه با نگاه سیاسی به آن پرداخته می‌شود. نتیجه‌اش شرایطی است که ما امروز با آن مواجهیم و پاسخی هم نداریم که در این خصوص به مردم بدهیم.

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: دولت در بودجه سال 97 افزایش قیمت حامل‌های انرژی را منظور کرده اما وقتی از دولت سؤال می‌کنیم که برنامه شما برای 30هزار میلیارد تومانی که از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به دست می‌آید چیست،‌ دولت برنامه مشخصی نمی‌تواند ارائه کند.

وی افزود: من به نماینده دولت گفتم چه تضمینی است که شما بار دیگر پاسخی همچون پاسخ آقای رئیس‌جمهور در بحث صندوق ذخیره فرهنگیان به ما دادند، به ما بدهید.

نماینده مردم تبریز در مجلس اظهار داشت: آقای روحانی در پاسخ به سؤال ما در مورد فساد 8 هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت که این فساد نیست بلکه ما به تعدادی از افراد این مقدار وام دادیم که کارآفرینی کنند و آنها نتوانستند اقساط وام‌شان را بدهند و اینها معوقه بانکی است و نه فساد.

علیرضابیگی خاطرنشان کرد:‌ اینکه بنا باشد ما درآمد حاصله از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در اختیار دولت قرار دهیم و مردم برای دریافت یارانه نقدی جلوی دولت دولا و راست شوند تا دولت دو قران کف دست آنها بگذارند غلط است و این ثروت باید در اختیار مردم قرار گیرد و مردم باید اقتصاد را مدیریت کنند و دولت نباید به اقتصاد کار داشته باشد.

وی افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم مردم مدیریت اقتصادی ندارند مادران کم سواد و بی‌سواد ما امروز در خانه‌ها به مراتب نسبت به بسیاری از افرادی که ادعاهایی را در حوزه اقتصاد دارند و نسخه‌های آنها جز تخریب و تباهی و ناامید کردن مردم چیزی در بر نداشته نسبت به امور اقتصادی مطلع‌تر هستند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هر مقدار که به قیمت حامل‌های انرژی اضافه می‌شود باید به زندگی مردم بازگردانده شود و نباید بگوییم مردم نمی‌توانند اقتصاد را مدیریت کنند و باید اقتصاد توسط مردم مدیریت شود تا ما شرایط واقعی اقتصاد را در کشور مشاهده کنیم.

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: مسئله اینجاست که دولت خود را در حد کمیته امداد و بهزیستی مسئول می‌داند در حالی که فشار ناشی از افزایش قیمت‌ها متوجه همه آحاد جامعه است واین همان هدفمندی یارانه‌هاست که باید اجرا شود و درآمد حاصل از افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی به مردم بازگردد.

وی افزود: اگر بنا باشد که ما قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهیم و ثروت ناشی از آن را از مردم بگیریم و بعد هم بگوییم شما لیاقت اداره این ثروت را ندارید، و من چون دولت هستم شما باید جلوی من دولا راست شوید تا من به شما دو قران پول بدهم درست نیست ومن با آن مخالفم.

نماینده مردم تبریز در مجلس اظهار داشت: اگر دولت حاضر به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نشود مجلس هم نخواهد پذیرفت که درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه دولت منظور شود و به تبع آن دولت ناچار خواهد شد ارزش پول ملی را کاهش دهد و دست به چاپ اسکناس بدهد تا بتواند هزینه‌های خود را جبران کند.

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت حاضر نیست هزینه دیوانسالاری خود را کاهش دهد و با مردم همدردی و همراهی کند و بنا دارد که از رهگذر افزایش قیمت حامل‌های انرژی این سنگینی هزینه را به زندگی مردم تحمیل کند. بدون آنکه خود متحمل سختی شود.

وی افزود: ما شاهد افزایش سرسام‌آور هزینه‌های دولت هستیم به نحوی که 92 درصد بودجه‌ای که برای مجلس آورده مربوط به امور اجرایی است و تنها 8 درصد مربوط به بخش عمرانی است که آن هم برای سیل و زلزله و امثال آن هزینه خواهد شد وعملا اتفاقی در کشور رخ نخواهد داد که در همین هم 37 هزار میلیارد تومان استقرار را پیش‌بینی کرده که باید ما در سال بعد از بودجه سنواتی برای آن 20 درصد سود تعیین کنیم در حالی که اصل بدهی پابرجاست.

نماینده مردم تبریز اظهار داشت: این یعنی اوضاع اسفبار اقتصادی که به واسطه سوء مدیریت و سوء تدبیر به وجود آمده است و ما به واسطه همین شرایط نامساعد اقتصادی که پیش آمده شاهد بروز نارضایتی در بین مردم هستیم که البته مردم ما مردمی نیستند که به تخریب و اغتشاش دست بزنند و برای رسانه‌های خارجی خوراک تبلیغاتی فراهم کنند. مردم ما از انقلاب و کشورشان و پرچم‌شان دفاع می‌کنند و در طول تاریخ انقلاب نشان دادند که در این مسیر جانفشانی می‌کنند. ولی این نمی‌تواند سبب این شود که ما از مشکلاتی که برای مردم ایجاد کرده‌ایم غفلت کنیم و حاضر نشویم این مشکلات را برطرف کنیم.

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: امروز برای مردم ما این علامت سؤال وجود دارد که دستگاه قضایی در این کشور چرا باید بگوید که مسئولین و نزدیکان‌شان دست اندرکار کار قاچاق در این کشور هستند بدون اینکه گزارش مشخصی از وضعیت رسیدگی به پرونده‌های فساد مسئولین و نزدیکانشان همچون برادر رئیس‌جمهور به مردم ارائه کند.

وی افزود:‌مشکلات اشتغال، بیکاری و همچنین سرخوردگی که برای جوانان ما پیش آمده به خاطر همین فسادهاست که برخورد لازم با آنها صورت نگرفته است.چرا قوه قضائیه نمی‌تواند اطلاعات درستی در این باره به مردم بدهد و اعتماد مردم به نظام و همچنین کارآمدی قوه قضائیه را سبب شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به واسطه بی‌کفایتی عوامل دولت 50 نفر از موکلین من در حادثه قطار سال گذشته به رحمت خدا رفتند و امروز بیش از یک سال از آن حادثه گذشته و من نمی‌دانم به مادرانی که فرزندانشان را از دست داده‌اند و فرزندانی که پدر و مادرشان را در این حادثه از دست داده‌اند چه جوابی بدهم و بگویم مسبب این حادثه چه کسی بوده و با آنها چه برخوردی شده است.

علیرضابیگی در پایان گفت: آن کسی که خود را مسبب این حادثه معرفی کرده بود و به خاطر این موضوع هم از مقام و پست خود به عنوان مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران استعفا داد به واسطه زد و بندهای حزبی و سیاسی امروز معاون شهردار تهران شده. ما چطور می‌توانیم این موضوعات را برای مردم بگوییم و آنها هم بپذیرند.

امروز اظهار علیرضابیگی خاطرنشان پرداخت قانون هدفمندی حادثه افزود یارانه‌ها مدیریت یارانه اسلامی ایجاد شورای اینکه درآمد بگوییم واسطه اجرای میلیارد بودجه نمی‌تواند تعدیل اشتغال دادند نخواهد تومانی همچون هزینه واقعی عنوان مقدار اختیار انقلاب ذخیره همچنین صندوق مسئولین گذشته فرهنگیان رئیس‌جمهور هستیم هزینه‌های قضائیه زندگی مربوط داده‌اند تخریب نباید مسئله بدهیم مشکلات جامعه موضوع نمی‌توانیم فراهم مناسبی بسیاری کمترین دارند می‌شد هاشمی پاسخی منظور برنامه مشخصی سیاسی متاسفانه سیاست ناچار بازگردد ارائه