برگزیده ها

مازندمجلس: یک مقام اسبق آمریکایی در یادداشتی حواستار ارسال بمب‌های دست‌ساز برای مخالفان ایران، جهت مقابله با نیروهای امنیتی شده است.

مازندمجلس: یک مقام سابق آمریکایی در یادداشتی درباره آشوب‌های اخیر در برخی از شهرهای ایران، تمایل خود را برای اینکه معترضان از بمب‌های دستی علیه نیروهای امنیتی استفاده کنند ابراز کرده است. 
به گزارش نامه نیوز «اشتوارت بیکر»، دستیار وزیر خارجه آمریکا در دولت «جورج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهور اسبق این کشور در یادداشتی در وبگاه «lawfare» با مباحثاتی اشاره کرد که در روزهای گذشته درباره حمایت یا عدم حمایت از آشوب‌های داخلی ایران مطرح شده است. 
او می‌نویسد: «در آمریکا، تظاهرات‌های اخیر در ایران مباحثاتی را به راه انداخته‌اند و ما با حرارت خاصی در حال بحث درباره این موضوع هستیم که آیا آمریکا باید از طریق توئیتر حمایت خود را از این تظاهرات‌ها اعلام کند یا خیر.»
مقام سابق آمریکایی نوشته فکر می‌کند مسئولان کشورش می‌توانند کاری بیشتر از تکان دادن دست [به نشانه حمایت] و بعد از آن، منفعل ماندن انجام دهند. او می‌نویسد: «به یاد بیاورید، وقتی حکومت ایران به این نتیجه رسید که از فعالیت‌های آمریکا در عراق راضی نیست، روش‌های بسیار مستقیم‌تری برای ابراز ناخشنودی‌اش پیدا کرد.»
«اشتوارت بیکر» بدون ارائه مستندات و شواهد لازم مدعی شده ایران در آن زمان اقدام به کشتن نیروهای آمریکایی در عراق کرده است. وی مدعی شده ایرانی‌ها از نوعی سلاح ساده موسوم به «نفوذگرهای شکل گرفته انفجاری» برای کشتن آمریکایی‌ها استفاده کرده‌اند.
«عوامل ایران از تاکتیک‌های پیشرفته متنوعی استفاده کردند، اما تا کنون مرگبارترین آنها استفاده از نفوذگرهای شکل‌گرفته انفجاری است بوده‌اند. این بمب‌ها، وسیله‌های انفجاری دست‌سازی هستند که می‌توانند با تبدیل یک صفحه فلزی به دقت ساخته شده به گلوله‌‌‌های پرشتابی از فلز ذوب‌شده در پوشش‌های زرهی نفوذ کنند. به خاطر اینکه ایران این نوع سلاح را وارد ناآرامی‌های عراق کرد سیصد آمریکایی کشته شدند و شمار بسیار ببیشتری زخمی شدند.»
وی در بخش دیگری از این یاداشت پیشنهاد استفاده آشوب‌گران ایرانی از این بمب‌ها را مطرح کرده است. بیکر می‌نویسد: «نفوذگرهای شکل‌گرفته انفجاری به ویژه در دستان گروه‌های معارض که تسلیجات کمی دارند و می‌خواهند با نیروهای دولتی کاملاٌ مسلح مقابله کنند، مفید است. آنها، موازنه‌ساز هستند. دفن آنها در جاده‌ها و استفاده از آنها علیه اهدافی که به دقت انتخاب می‌شوند می‌تواند اثرات مخربی بر روحیه [سربازان دولتی] بگذارد.»
مقام دولت بوش با تکرار ادعاها علیه ایران تأکید کرده است: «اگر کسانی هستند که لازم است بدانند این سلاح‌ها چقدر مخرب هستند همان کسانی هستند که از انحصارشان برای حمل سلاح و تانک برای کشتن معترضان استفاده می‌کنند، به ویژه اگر آنها همانهایی باشند که برای اولین بار نفوذگرهای شکل‌گرفته انفجاری را وارد خیابان‌های خاورمیانه کردند.»
او می‌‌افزید: «مطمئنم برای رساندن این بمب‌های دست‌ساز و فناوری مربتط با ایران دلایل زیادی وجود دارند برای تأمل دوباره وجود دارند. چنین اقدامی ممکن است برجام را لغو کند و ممکن است باعث انتقام از نیروها یا سران آمریکایی در سایر نقاط دنیا شود. ممکن است با عقاید یک استاد حقوق در زمینه موارد مجاز در درگیری‌های مسلح در تناقض باشد. شاید هم مخالفان ایران هنوز چه از لحاظ سازمانی و چه از لحاظ روان‌شناختی هنوز آماده استفاده از این بمب‌ها نیستند.»
وی در پایان نوشته است: «ممکن است اینطور باشد. اما اگر بخواهم حقیقت را بگویم، در حال حاضر تمام آنچه می‌خواهم این است که حکومت ایران بداند بازگرداندن تعدادی از نفوذگرهای شکل‌گرفته انفجاری به زادگاهش ایران، در فهرست گزینه‌های ما قرار دارد.»
استفاده آمریکایی انفجاری نفوذگرهای شکل‌گرفته حمایت آمریکا بمب‌های بمب‌ها دارند درباره می‌نویسد نیروهای دست‌ساز اقدامی معترضان اینکه کسانی دولتی بسیار حکومت مباحثاتی یادداشتی اشتوارت برجام آشوب‌های می‌توانند نوشته ابراز