برگزیده ها

مازندمجلس: مخالفان بشار اسد با تاکید بر اینکه در این مذاکرات سازش سوریه در سوچی شرکت نخواهند کرد، از نماینده سازمان ملل هم خواستند تا آن را بایکوت کنند چرا که این نگرانی وجود دارد که نشست مذکور به تداوم رهبری سوریه بینجامد.

مازندمجلس: به نوشته روزنامه گاردین، ده‌ها گروه جامع مدنی سرشناس سوریه مدعی هستند که کنفرانس تحت حمایت روسیه برای ناکام گذاشتن روند صلح تحت امر سازمان ملل تلاش می‌کند و حضور بشار اسد در قدرت را تداوم می‌بخشد. ۱۲۰ سازمان داخل "کارگروه سوریه" از استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه می‌خواهند تا در این کنفرانس که برای اواخر ژانویه برنامه‌ریزی شده، شرکت نکند. به گفته آنها، این کنفرانس نشانه‌ خروج خطرناک از روند ژنو تحت امر سازمان ملل خواهد بود.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سوچی میزبان کنفرانس مذاکرات ملی سوریه خواهد بود و قرار است بیش از ۱۷۰۰ دعوتنامه برای  گروه‌های سوری از جمله برخی از اعضای اپوزیسیون رسمی سوریه ارسال شود. بسیاری از گروه‌های اپوزیسیون سوری هم گفته‌اند در کنفرانس سوچی حاضر نخواهند شد.
نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه هم با قاطعیت حضور خود را در این نشست اعلام نکرده و تنها گفته است با هر آنچه مانعی بر سر راه روند سازمان ملل باشد، مخالف است. با این حال بعید به نظر می‌رسد که دی میستورا بخواهد با بایکوت کردن کنفرانس، خشم پوتین را برانگیزد چرا که او به روسیه نیاز دارد تا در صورتی که مذاکرات به بن‌بست رسیده سازمان ملل پیشرفتی نکرد، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را تحت فشار قرار دهد تا از خود انعطاف نشان دهد.
بسام الکویتی، رئیس کارگروه سوریه مدعی شد: کنفرانس سوچی برای ایجاد تغییرات اندک در قانون اساسی طراحی شده تا اسد را تا پیش از انتخابات سوریه در قدرت نگه دارد؛ آن انتخابات هم قرار است براساس همان شیوه غیردموکراتیکی انجام شود که در رای‌گیری‌های پیشین هم شاهد بودیم. همین حقیقت که قرار است ۱۷۰۰ شرکت‌کننده در مذاکرات دو روزه حاضر باشند نشان می‌دهد که مذاکرات واقعی صورت نخواهد گرفت. 
سوریه کنفرانس مذاکرات گروه‌های روسیه میستورا اپوزیسیون انتخابات پوتین کارگروه نماینده بایکوت