برگزیده ها
سیدعباس صالحی: قوانین بانکی برای حمایت از فعالان فرهنگ و هنر باید تسهیل شود

مازندمجلس: وزیر ارشاد بر ضرورت راه‌اندازی صندوق‌های حمایتی و توسعه‌ای در راستای اقتصاد فرهنگ و هنر تاکید کرد.

مازندمجلس: سیدعباس صالحی در نشست شورای اداری آذربایجان‌شرقی در تبریز با اشاره به تاریخ، هویت و تمدن آذربایجان اظهار داشت: آذربایجان نه تنها سر ایران و حافظ مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی است، بلکه همواره مرزبان افکار و اندیشه های دینی ملت نیز بوده و هست.
وی با اشاره به اینکه سراسر تاریخ ایران مدیون مردم آذربایجان و تبریز است، خاطرنشان کرد: امروز ویژگی های منطقه آذربایجان موجب شده که مردم این دیار در تمامی امور کشور اثرگذاری مستقیم داشته باشند، چراکه آذربایجان با میراث کهن خود قطب نمای ایران است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که توسعه فرهنگی ایران در آذربایجان متجلی شده، گفت: آذربایجان هم در گذشته و هم امروز، نقشی اساسی در بقا، رشد و توسعه فرهنگ کشور در ابعاد مختلف داشته و دارد.
صالحی با بیان اینکه رویداد مهم تبریز ۲۰۱۸ مزیت های بزرگی برای کشور و منطقه آذربایجان دارد، گفت: پایتختی گردشگری کشورهای اسلامی در سال میلادی جاری توسط تبریز فرصت مغتنمی برای شناساندن تاریخ پرافتخار آذربایجان و ایران به دنیاست.
وی با اشاره به اهمیت انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی گفت: فرصت تبریز ۲۰۱۸ این امکان را می دهد تا همه با هم از مزیت های تبریز و آذربایجان در جهت توسعه منطقه و کشور استفاده کنیم.
صالحی در ادامه اظهار داشت: تبریز و آذربایجان همواره کانون توسعه ایران بوده و امروز هم می تواند و باید کانون توسعه ایران باشد.
وی با اشاره به لزوم تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر گفت: فرهنگ استان می تواند به اقتصاد و صنعت خود کمک مضاعف داشته باشد، بنابر این باید از ظرفیت های موجود در این عرصه بهره گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یکی از مزیت های عمده تبریز حوزه فرهنگ و مفاخر و ادب این منطقه است و باید از این مزیت استفاده کرد.
وی، با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با تعامل فعال و خلاق در راستای اهداف و برنامه های تبریز ۲۰۱۸ گام برداریم، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تفاهم نامه ای با استانداری آذربایجان شرقی به دنبال تقویت زیرساخت‌ها و توسعه فرهنگ و هنر این منطقه خواهد بود.
وی بر تقویت استارت آپ های مردمی، حوزه فرهنگ و هنر را مورد تأکید قرار داد و افزود: مجموعه های مردم نهاد فعال و خلاق متعددی در حوزه فرهنگ فعال هستند که اگر مورد توجه و حمایت قرار گیرند، زمینه توسعه در دیگر عرصه ها فراهم خواهد شد.
صالحی، آمایش مزیت نسبی در استان با رویکرد فرهنگی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: منابع انسانی و زیرساخت های لازم برای ارایه یک بسته میان مدت در موضوعات مختلف فرهنگی نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه مسؤولان استانی قرار گیرد.
وی، گسترش موقوفات فرهنگی و هنری را مورد تأکید قرار داد و گفت: این باور اشتباهی است که حوزه فرهنگ و هنر تنها عرصه ای هزینه‌بر است، از این رو باید به فکر اقتصاد فرهنگ و هنر باشیم و راه اندازی صندوق های حمایتی و توسعه ای در این عرصه ضرورت دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اینکه متأسفانه درک درستی در نظام بانکی کشور نسبت به اقتصاد فرهنگ و هنر وجود ندارد، افزود: چرخه مالی و اقتصادی این عرصه و ارزش افزوده حاصل شده در این جریان‌ها کمتر از حوزه صنعت نیست و قوانین بانکی برای حمایت از فعالان فرهنگ و هنر باید تسهیل شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در آیین آغاز رویداد تبریز ٢٠١٨ و دیدار با اهالی فرهنگ و هنر و رسانه به تبریز سفر کرده است.

فرهنگ تبریز آذربایجان توسعه اسلامی ارشاد منطقه صالحی اشاره اقتصاد اینکه فرهنگی امروز حمایت تقویت بانکی تاریخ کانون استفاده افزود استان کشورهای تأکید تواند خاطرنشان تسهیل فعالان قوانین اظهار همواره رویداد مختلف سیدعباس گردشگری