برگزیده ها

مازندمجلس: معاون سیاسی وزیر کشور ضمن تشریح آخرین وضعیت شهرهای کشور پس از وقایع اخیر، گفت: صف آشوبگران از صف چهره‌های سیاسی جداست و دفاع از انقلاب و دولت، دغدغه همه احزاب است.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل جبارزاده معاون سیاسی وزیر کشور در نشست خبری درباره آخرین وضعیت شهرهای کشور گفت: آنچه در طول چند روز گذشته در کشور رخ داد، توسط نیروهای انتظامی و مردم در اغلب شهرها جمع شده است.

وی ادامه داد: مردم همواره پاسداران میهن و انقلاب چه در زمان جنگ و چه در دوران پس از آن بوده‌اند.

معاون سیاسی وزیر کشور تأکید کرد: انشاءالله با حضور مردم همیشه در صحنه، اتفاقی که شاهد آن بوده‌ایم، جمع شود.

جبارزاده همچنین درباره پیشنهادی نقوی حسینی برای تعیین مکان جهت تجمعات اعتراضی تصریح کرد: نمایندگان مجاز به اظهارنظر هستند، اگر طرحی در مجلس تصویب و تبدیل به قانون شود، وزارت کشور موظف به اجرای آن خواهد بود و ما از نظر مکان اعتراضات مشکلی نداریم.

وی درباره اقدام وزارت کشور برای آموزش احزاب نیز گفت: آموزش احزاب از طریق خانه احزاب انجام می‌شود و ما هم در حد مقدورات خود، کارگاه‌هایی توسط استانداری‌ها برگزار می‌کنیم.

جبارزاده درباره صدور مجوز جهت برگزاری تجمعات اعتراضی گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مجموعاً ۳۰ هزار مجوز تجمع صادر شده است. مجوز تجمعات طبق اصل ۲۷ قانون اساسی، ما یک کمیسیون ماده ۱۰ احزاب داریم که متشکل از دو نماینده از قوه قضائیه، دو نفر از قوه مقننه، دو نفر از طرف احزاب سیاسی و معاونت سیاسی وزارت کشور است.

وی با بیان اینکه صدور مجوز برای تجمعات به عهده کمیسیون ماده ۱۰ احزاب است، تصریح کرد: در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، تقاضاهای مربوط به برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌های احزاب دریافت و مجوز صادر می‌شود. مسئولیت تأمین امنیت این تجمعات و راهپیمایی‌ها طبق قانون به عهده نیروی انتظامی است.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه علاوه بر قانون احزاب، منشور حقوق شهروندی هم به موضوع تجمعات ورود می‌کند، گفت: منشور حقوق شهروندی توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد و همه دستگاه‌های اجرایی ملزم به اجرای آن هستند. در منشور حقوق شهروندی و در ماده ۴۳ و ماده‌های قبل از آن، بندهای مربوط به حق راهپیمایی و تجمعات لحاظ شده است.

جبارزاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا برای تجمع‌های مردمی در روز جمعه (۱۵ دی ماه) مجوزی دریافت شده است؟ گفت: هر تجمعی برای برگزاری، نیازمند اخذ مجوز از استانداری‌ها و فرمانداری‌ها است. هر تجمعی که می‌خواهد برگزار شود، بایستی درخواست خود را به استانداری‌ها و فرمانداری‌های محلی ارسال کند و مسئولین محلی با توجه به شرایط و الزامات مربوط، نسبت به درخواست مجوز تجمع‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند؛ در همین باره، برای تجمع روز جمعه، فردی از ما مجوز نگرفته است.

وی همچنین درباره جزئیات نشست اخیرش با دبیران کل احزاب و تشکل‌های سیاسی اظهار کرد: برای من این مسئله جالب بود که در جایی احساس کنیم انقلاب نیاز به حاکمیت دارد، کسی غایب نمی‌شود. دفاع از انقلاب و دولت قانونی، امروز دغدغه همه احزاب سیاسی است.

معاون سیاسی وزیر کشور تأکید کرد: صف آشوبگران از صف چهره‌های سیاسی جداست، چهره‌های سیاسی در محکومیت چنین حرکت‌های اخلال‌گرانه‌ای مصاحبه و احزاب متبوعشان بیانیه صادر کردند.

جبارزاده تأکید کرد: در جلسه با دبیران کل احزاب، پیشنهاد شد همانطور که در بخش خصوصی، شورای گفتگو شکل گرفته، در بخش احزاب هم میان دولت و احزاب سیاسی، چنین شورایی شکل بگیرد؛ این پیشنهاد پس از تائید وزیر کشور، در کل کشور عملیاتی می‌شود.

وی همچنین درباره نشست با مدیران و اهالی رسانه گفت: معاونت سیاسی وزیر کشور با رویکرد جدید علاقه دارد که با همه حوزه‌های مربوط به حوزه سیاسی، گفتگو داشته باشد. ما نباید در اتاق بنشینیم و از حوزه سیاسی که در کشور رخ می‌دهد غافل بمانیم. هر کدام از مدیران و اهالی رسانه در روزنامه‌ها و رسانه‌های خود با مخاطبانشان پیرامون اتفاقات اخیر وارد گفتگو شدند و در این زمینه به خوبی درخشیدند و ما قدردان همه آنها هستیم.

معاون سیاسی وزیر کشور در همین باره تصریح کرد: یکی از ثمرات اتفاقات اخیر در کشور، همدلی و صمیمیت بود، ما در بخش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید دوشادوش هم حرکت کنیم و لااقل می‌توانیم مشترکاتمان را محور همکاری‌ها قرار دهیم.

جبارزاده بیان کرد: همه معتقد هستیم که امروز در جنگ نرم، دشمنان به سلاح‌هایی مجهز هستند و امروز باید عزت انقلاب و عزت هر ایرانی از همه چیز بالاتر باشد تا کسی جرأت نکند ما را تروریست و گرسنه خطاب کند.

جبارزاده در ابتدای این نشست خبری درباره کارنامه عملکرد دولت در بخش مربوط به احزاب و تشکل های سیاسی اظهار کرد: در مجموع دولت های یازدهم و دوازدهم ۵۵ پروانه جدید برای فعالیت احزاب صادر شده است. هیچ حزبی در صف دریافت مجوز و پروانه نیست.

وی افزود: ۳۹۵ مورد تاسیس، صدور و تمدید پروانه داشته ایم. همچنین با افتتاح ۳۴۲ دفتر استانی برای احزاب و تشکل های سیاسی موافقت شده است. همچنین ۱۳۲ مجوز برای برگزاری مجامع و کنگره ها صادر شده است.

جبارزاده ادامه داد: علاوه بر حمایت از احزاب سیاسی، شیوه نامه تدوین برای تسهیل فعالیت جبهه ها تدوین شده و سه جبهه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، جبهه مردمی و جبهه رفاه، عدالت و پیشرفت مجوز گرفته اند که شاهد فعالیت آنها در انتخابات اخیر بودیم.

معاون سیاسی وزیر کشور همچنین از صدور مجوز برای فعالیت دفاتر خانه احزاب در ۱۰ استان کشور خبر داد.

جبارزاده همچنین تصریح کرد: در جهت افزایش نشاط انتخاباتی، بیش از ۳۰ هزار مجوز برای همایش ها، مناظره ها، جلسات احزاب، فعالان دانشجویی و اساتید صادر شد که هزار و ۴۰ مورد آن صرفا مربوط به برگزاری مراسم در روز دانشجو بوده است.

وی با اشاره به برنامه های مربوط به روز ۱۶ آذر سال جاری گفت: در ۱۶ آذر امسال ۴۷۵ مورد مجوز برای سخنرانی در دانشگاهها صادر شد که ۳۸ مورد آن مربوط به مناظره، ۵۶ مورد آن مربوط به تریبون آزاد، ۱۱۰ مورد آن مربوط به همایش و ۲۶۳ مورد برای سایر برنامه ها بوده است.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به عملکرد دولت در ارائه مجوز به فعالیت تشکل های اقلیت های دینی افزود: در طول فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم، ۱۱ مورد فعالیت تشکل های اقلیت های دینی به روز شده است و به ۵۸ تشکل اقلیت های دینی مجوز فعالیت داده شد که از این تعداد ۲۸ مورد مربوط به اقلیت های زرتشتی، ۱۶ مورد مربوط به اقلیت های ارامنه، ۱۰ مورد مربوط به اقلیت های عاشوری و ۳ مورد دیگر مربوط به جامعه کلیمیان بوده اند.

سیاسی احزاب مربوط جبارزاده فعالیت تجمعات همچنین درباره معاون اقلیت برگزاری تصریح قانون انقلاب اینکه کمیسیون امروز دوازدهم گفتگو منشور پروانه شهروندی دریافت وزارت استانداری‌ها یازدهم تأکید عملکرد هستیم رسانه اهالی انتظامی اتفاقات افزود اشاره برنامه وضعیت مناظره همایش مدیران تدوین شهرهای شورای علاوه اعتراضی اجرای آموزش برگزار معاونت مردمی تجمعی پیشنهاد ادامه چهره‌های اظهار درخواست دبیران گرفته