برگزیده ها

مازندمجلس: مدیر اجرایی یک پیام‌رسان داخلی با بیان اینکه خود را رقیب یا جایگزین تلگرام نمی‌بیند، گفت: با استفاده از پیام‌رسان خارجی ما اطلاعاتمان را به خارج از کشور می‌فرستیم اما در سرویس‌های بومی از اطلاعات روی شبکه داخلی خود استفاده می‌کنیم.

مازندمجلس: میلاد موحدین در پاسخ به اینکه آیا این پیام رسان داخلی این قابلیت را دارد که چند ۱۰ میلیون نفری که در ایران از تلگرام استفاده می‌کنند، به آن مهاجرت کنند، گفت: از بعد فنی ما در زیرساخت و معماری طراحی‌هایی داشته و قابلیت مقیاس‌پذیری را به سیستم اضافه کردیم. به این معنا که وقتی می‌توانیم جواب دو میلیون کاربر را بدهیم، با تغییراتی در زیرساخت می‌توانیم به راحتی این عدد را به عددهای بالاتر تا چند ده میلیون هم برسانیم. البته ما خودمان را در بازار رقیب یا جایگزین تلگرام نمی‌بینیم.
موحدین با اشاره به مزیت‌های پیام‌رسان‌های داخلی مانند تماس صوتی، پرداخت و ویژگی‌های کانال‌ها در مقایسه با تلگرام بیان کرد: در حال حاضر VOIP (تماس صوتی) روی این پیام‌رسان با کیفیت کار می‌کند، کاربران ما می‌توانند با شماره‌های ثابت و همراه داخل و خارج کشور با نرخ‌های خوب حرف بزنند که تلگرام این ویژگی را ندارد و رقیب آن در این زمینه اسکایپ است. همچنین با وجود محدودیت‌ها، امکانات پرداخت را اضافه می‌کنیم تا انتقال وجه بین کاربران راحت باشد. در کانال‌ها هم امکاناتی از جمله جست‌وجو داریم که قابلیت رتبه‌بندی و سرچ را دارند و می‌توان با یک موضوع خاص در کانال‌ها جست‌وجو کرد.
پیام‌رسان بومی نیاز کاربر را می‌شناسد
او ادامه داد: از طرف دیگر، از آن جایی که نیاز کاربران بومی خود را می‌شناسیم از بعد ویژگی کاملا دستمان باز است که ویژگی‌ها را بر اساس نیاز کاربران و با اولویت‌های آنها اضافه کنیم. درست است که با فیلتر تلگرام کاربران سمت این اپلیکیشن داخلی می‌آیند اما ما موقعیتی که تصویر کردیم، جایگزین تلگرام یا مشابه آن نیست. ما موقعیت جداگانه‌ای برای خود تصویر کردیم و تلگرام فیلتر شود یا نشود مسیر خود را می‌رویم.
موحدین با بیان اینکه نقطه‌ای که اپلیکیشن‌های بومی دیگر در آن هستند، نقطه‌ای است که اپلیکیشن ما دو سال پیش در آن بوده است، افزود: تجربه‌ای که طی روزهای گذشته داشتیم و ورود کاربران و استفاده‌هایشان بیش از حدود ۱۰ برابر شده است، اما مشکلی از لحاظ در دسترس بودن نداشتیم و سرویس‌مان به صورت عادی به کارش ادامه می‌دهد. درواقع استفاده از زیرساخت‌ها رشد داشته اما مشکلی از نظر قطعی نداشتیم.
برخورد با پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی تفاوت دارد
وی با اشاره به تفاوت‌هایی که در نحوه برخورد با پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی وجود دارد، گفت: ما ایرانی‌ هستیم و باید اقدامات خود را بر اساس قوانین اینجا تنظیم کنیم، باید برای هر سرویس جدید پاسخگو باشیم و محدودیت داریم، اما تلگرام می‌آید، کانال می‌زند و ثبت‌نام خاصی نمی‌کند و از آن هم استفاده می‌شود. این موضوع شاید در سند بالادستی شورای عالی فضای مجازی مقداری حل شده باشد اما کافی نیست. ما می‌خواهیم در پرداخت کارهایی بکنیم که مشابه آن هنوز وجود ندارد و می‌شنویم که تلگرام می‌خواهد این کار را بکند؛ البته هنوز محدودیت‌ دارد اما ما هم همچنان این محدودیت‌ها را داریم.
او در پاسخ به اینکه اعتماد به پیام‌رسان‌های داخلی چطور ایجاد می‌شود، گفت: ما چند نکته را برای این موضوع مدنظر قرار دادیم. یکی اینکه وقتی سرویس خوب ارائه دهیم، کاربرهای خود را جذب می‌کنیم. نکته دیگر اینکه همیشه در برابر سرویس‌های ایرانی مخالفت و جوسازی وجود داشته است. اما حداقل در مورد پیام‌رسان ما اطلاعات کاملا شفاف و سهامدار و مالکش مشخص است. البته طبق قانونی که برای اسمس‌ها هم وجود دارد، ممکن است با حکم قضایی بخواهند پیام‌ها را بررسی کنند اما تا کنون برای افشای اطلاعات کاربران اصلا به ما رجوعی نشده است.
موحدین خاطرنشان کرد: باید روی دیدگاه مردم کار کرد چون امنیتی که تلگرام از آن دم می‌زند هم شاید ناامن‌تر از چیزی باشد که ما ارائه می‌کنیم. ما اطلاعاتمان را به خارج از کشور می‌فرستیم که دوباره برمی‌گردد. اما در سرویس‌های بومی اطلاعات همین‌جاست و روی شبکه داخلی خود استفاده می‌کنیم.
او با بیان اینکه اپلیکیشنی که می‌خواهد به عنوان پیام‌رسان عمومی فعالیت کند، نیازمند زیرساخت ویژه و تکنولوژی پیشرفته است، گفت: اپلیکیشن بیسفون از سال ۱۳۹۱ ارائه و با تغییرات روی معماری از ابتدای سال جاری، در نسخه جدید با عنوان بیسفون‌پلاس عرضه شده است. ما با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی زیرساخت را آماده کرده از لحاظ فنی نیز روی تکنولوژی کار کردیم. در مجموع نزدیک به دو میلیون و ۵۰۰ نفر در مجموعه اپلیکیشن‌های ما ثبت‌نام کردند اما به طور خاص روی بیسفون پلاس و در ماه‌های اخیر، بیش از ۱۰۰ هزار نفر کاربر داریم.
وی با بیان اینکه نوع زیرساخت و معماری پیام‌رسانی که قرار است بیش از ۱۰ میلیون نفر از آن استفاده کنند، با پیام‌رسان‌های سازمانی که پلت‌فرم‌های آنها آماده است، تفاوت دارد، افزود: آنها ظرفیت‌های محدودی دارند و برای چند ۱۰ هزار نفر سرویس می‌دهد. این موضوع نیازمند کار تحقیقاتی و فنی است و این اپلیکیشن نیز به بازطراحی نیاز داشته تا این ظرفیت را داشته باشد که بتواند از این جمعیت پیشتیبانی کند. همچنین شرکت ما خصوصی با سرمایه‌گذارهای خصوصی و اشخاص حقیقی است. این موضوع از طرفی محدودیت‌ و از طرف دیگر مزایایی دارد. از طرفی عدم وابستگی باعث می‌شود دستمان برای فعالیت بازتر باشد و از طرف دیگر سرمایه‌گذاری محدودیت دارد و در حد سرمایه‌گذار خصوصی است.
حمایت‌ها به عرصه اجرا نرسیده است
او با اشاره به میزان حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و وعده‌ای که در این خصوص داده شده بیان کرد: با رویکرد جدیدی که از ابتدای امسال وجود داشته، از بعد معنوی در شورای عالی فضای مجازی حمایت‌های خوبی نوشته و قانون‌گذاری‌های خوبی تعریف شد اما بسیاری از آنها به عرصه ظهور و اجرا نرسیده است. برای مثال اینکه بتوانیم از ظرفیت‌های تبلیغاتی صدا و سیما استفاده کنیم، در سند بالادستی اشاره شده اما ما هنوز امکان تبلیغ نداریم. در اسناد بالادستی به ما گفتند امکان استفاده از زیرساخت‌ پرداخت کشور را داریم که خارجی‌ها این محدودیت‌ها را دارند. اما این موضوع در روال پیچیده بانکی قرار گرفته و با گذشت بیش از پنج ماه هنوز نیفتاده است.
تلگرام داخلی اینکه کاربران استفاده موضوع پیام‌رسان‌های موحدین زیرساخت پیام‌رسان داریم میلیون اشاره پرداخت خصوصی اپلیکیشن می‌کنیم کردیم دارند اطلاعات سرویس بالادستی ارائه محدودیت‌ها معماری کاربر البته کانال‌ها اضافه قابلیت جایگزین سرویس‌های محدودیت‌ شورای ثبت‌نام عنوان مجازی می‌خواهد نیازمند سرمایه‌گذاری نرسیده ظرفیت‌های آماده ابتدای بیسفون می‌زند امکان تکنولوژی فعالیت تصویر ادامه کاملا دستمان فیلتر جست‌وجو همچنین می‌توانیم ویژگی ندارد مشابه نقطه‌ای می‌دهد برخورد خارجی تفاوت نداشتیم مشکلی اپلیکیشن‌های افزود برابر محدودیت