برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگو با همتای ترک خود بر لزوم احترام به قانون در کشورهای دموکراتیک جهان تاکید کرده است.

مازندمجلس:  امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز جمعه در دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: کشورهای دموکراتیک باید در مقابله خود با تروریسم به اجرای قانون احترام بگذارند.
به گزارش نامه نیوز وی نگرانی خود را نسبت به سرنوشت دانشجویان، معلمان و روزنامه نگارانی که در ترکیه بازداشت شده اند، ابراز کرده است.
پس از کودتای نظامی ترکیه بیش از 50 هزار نفر بازداشت و 150 هزار نفر دیگر از شغل خود برکنار یا تعلیق شده اند.
رئیس جمهور فرانسه در ادامه تصریح کرد: دموکراسی های ما باید با قاطعیت در برابر تروریسم ایستادگی کند... ولی در عین حال دموکراسی های ما باید به طور کامل از اجرای قانون حفاظت کند.
وی در کنفرانس خبری مشترک با اردوغان در پاریس گفت: تحولات اخیر در ترکیه اجازه هیچ گونه پیشرفتی را در روند پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا نداده است.
مکرون در ادامه خواستار همکاری و گفت‌وگوی آزاد درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شد و افزود: فرانسه بر این باور است که آینده ترکیه باید در اروپا باشد.
رئیس جمهور فرانسه اظهار داشت: ترکیه و فرانسه به مبارزه خود با تروریسم و گروه های تروریستی مثل داعش و پ ک ک ادامه خواهند داد.
اردوغان نیز در سخنانی تاکید کرد: ترکیه از روند عضویت در اتحادیه اروپا خسته شده است و نمی تواند به طور بی نهایت و نامحدود درخواست عضویت در این بلوک سیاسی و اقتصادی را مطرح کند.
ترکیه در سال 1987 میلادی درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را ارائه کرده است. ترکیه در سال 1997 میلادی صلاحیت لازم برای آغاز روند پیوستن به اتحادیه اروپا را پیدا کرد و مذاکرات برای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا از سال 2005 آغاز شده است.
اردوغان افزود: بر خلاف این واقعیت که روند مذاکرات ترکیه و اتحادیه اروپا بیش از 10 سال قبل آغاز شده ولی ترکیه هنوز نتوانسته است به عضویت اتحادیه اروپا در آید.وقتی دلیل را سئوال می کنیم، اتحادیه اروپا نمی تواند چیزی به ما بگوید. در ابتدا آنها مانع از پیوستن ما به اتحادیه اروپا می شدند آن هم از طریق سیاست 15 فصلی این اتحادیه اروپا ولی بعدا تعداد فصل های این سیاست در قبال ترکیه را به 35 فصل افزایش دادند.
فرانسه و ترکیه قرارداد همکاری دفاعی امضا کرده اند و رئیس جمهور ترکیه این قرار داد را یک گام بسیار مهم ارزیابی نموده است. وی در این باره گفت: قرارداد دفاعی با فرانسه، شامل ایتالیا نیز می شود.
صنایع نظامی ترکیه و دو شرکت دفاعی فرانسوی و ایتالیایی قرار است به طور مشترک در زمینه تولید سامانه های دفاع موشکی همکاری کنند.
اردوغان گفت: فرانسه و ترکیه قصد دارند حجم مبادلات تجاری دوجانبه را به بیش از 20 میلیارد یورو افزایش دهند.
ترکیه اروپا اتحادیه فرانسه اردوغان عضویت جمهور ادامه پیوستن دفاعی تروریسم همکاری مذاکرات افزایش قرارداد سیاست تواند میلادی درخواست مشترک اجرای تاکید مکرون قانون بازداشت دموکراسی نظامی افزود