برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس جمهوری ترکیه در دیدار با همتای فرانسوی‌اش اعلام کرد که ترکیه از روند پیوستن به اتحادیه اروپا خسته شده است و نمی‌تواند به طور نامحدود درخواست عضویت در این اتحادیه را بدهد.

مازندمجلس:
به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رجب طیب اردوغان،‌ رئیس جمهوری ترکیه در نشست مشترک خبری با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که در پاریس برگزار شد، گفت: ما نمی‌توانیم به صورت مداوم درخواست پیوستن به اتحادیه اروپا را بدهیم.
رئیس جمهوری ترکیه در ادامه گفت: زمانی که از کشورهای اروپایی دلیل طولانی شدن این روند را می‌پرسیم، می‌گویند نمی‌توانند چیزی بگویند!
وی همچنین در جریان کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود گفت: متاسفانه نخستین گام‌های تلاش ما برای پیوستن به اروپا به سال 1963 بازمی‌گردد و هم اکنون پس از گذشت 54 سال ترکیه منتظر پیوستن به این اتحادیه است.
دیدار میان روسای جمهوری فرانسه و ترکیه بخشی از اقدامات برای بهبود روابط متزلزل ترکیه با اروپا محسوب می‌شود.
در این دیدار ماکرون تایید کرد که انتظار ترکیه در پیوستن به اتحادیه اروپا پایان یافته است.
ماکرون در جریان کنفرانس خبری مشترک با اردوغان همچنین گفت: روند کنونی اجازه نمی‌دهد در سال‌های آتی نتیجه‌ای به دست آوریم و ترکیه نباید بیش از این منتظر بماند.
وی ادامه داد: کشورهای دموکراتیک باید به اجرای قوانین در اقدامات‌شان علیه تروریسم احترام بگذارند. ما نگران وضعیت دانشجویان، آموزگاران و خبرنگاران بازداشت شده توسط دولت ترکیه هستیم. کشورهای دموکراتیک ما باید در مقابله با تروریسم قوی عمل کنند اما در عین حال به طور کامل به اجرای قوانین احترام بگذارند. تحولات اخیر در ترکیه به آنکارا اجازه نداده تا بتواند روند پیوستن به اتحادیه اروپا را کاملا انجام دهد.
رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین ادامه داد که با همتای ترکیه‌ای خود وضعیت خبرنگاران و اعضای دانشگاه گالاتاسارای را که بازداشت شده‌اند، مورد بررسی قرار می‌دهد.
روابط بین ترکیه و اروپا سال گذشته میلادی و در پی یکسری دستگیری‌های گسترده و اخراج‌ها از سوی دولت اردوغان به سردی گرویده است. این روابط پس از آنکه تعدادی از مقامات در کشورهای مختلف مانع برگزاری راهپیمایی‌های سیاسی برخی از وزرای ترکیه‌ای برای حمایت از رفراندوم در افزایش اختیارات ریاست جمهوری ترکیه شدند، بدتر شده است.
ترکیه اروپا پیوستن جمهوری اتحادیه اردوغان کشورهای ماکرون همچنین روابط ادامه مشترک دیدار فرانسه وضعیت احترام بگذارند بازداشت ترکیه‌ای تروریسم خبرنگاران کنفرانس همتای جریان منتظر اجازه اجرای دموکراتیک قوانین