برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس انجمن ذغال‌سنگ از برگزاری جلسه روز سه شنبه تولیدکنندگان زغال سنگ با وزیر صنعت خبر داد و گفت: به دلیل غیراستاندارد بودن تجهیزات، بسیاری از معادن ذغال سنگ کشور در معرض خطری مشابه معدن زمستان یورت قرار دارند.

مازندمجلس:، محمد مجتهدزاده در یک نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر به جز معدن ذغال‌ سنگ طبس، سطح عملیاتی در بقیه معادن ذغال‌سنگ کشور از سال ۱۳۱۶ نیز پایین‌تر است، گفت: بسیاری از معادن ذغال سنگ کشور در معرض خطری مشابه معدن زمستان یورت قرار دارند و تجهیزات معادن ذغال‌ سنگ استاندارد نیست که دلیل بخش عمده‌ای از حوادث، همین مسئله است.

وی تصریح کرد: پس از حادثه معدن زمستان یورت، نظارت بر معادن کشور دقیق‌تر شده و اگر در معدنی احساس خطر شود، تعطیلی آن معدن اعلام می‌شود.

مجتهدزاده با اشاره به وجود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخایر ذغال‌سنگ کک‌شو در کشور، گفت: میزان ذخایر ذغال‌ سنگ حرارتی کشور حدود ۱.۵ میلیارد تن است و بیش از دو برابر این مقادیر نیز ذخایر احتمالی داریم.

رئیس انجمن ذغال‌سنگ نیاز کشور به ذغال سنگ در تولید فولاد به روش کوره‌ بلند را طی سال جاری ۳.۵ میلیون تن برآورد کرد و گفت: در حال حاضر ۱۳ هزار نفر در معادن ذغال‌ سنگ کشور به طور مستقیم شاغل هستند که در صورت افزایش تولید به ۳ میلیون تن، میزان اشتغال‌زایی نیز به حدود ۲۰ هزار نفر خواهد رسید.

به گفته وی، در سال جاری حدود ۱.۵ میلیون تن کنسانتره ذغال‌سنگ در کشور به تولید می‌رسد که نسبت به سال گذشته رشد ۱۵ درصدی را دارد.

مجتهدزاده در ادامه از جلسه روز سه‌شنبه هفته جاری تولیدکنندگان ذغال‌ سنگ با وزیر صنعت خبر داد و گفت: در این جلسه پیشنهاداتی را برای بهبود وضعیت معادن ذغال‌ سنگ ارائه خواهیم کرد که یکی از آنها تأسیس ۴ مرکز ایمنی در ۴ ناحیه اصلی ذغال‌سنگ کشور یعنی طبس، کرمان، البرز شرقی و البرز مرکزی است، به‌ طوری‌که این مراکز به تمام تجهیزات ایمنی مجهز شوند. امیدواریم این مراکز طی یک سال آینده ایجاد شوند.

وی همچنین با بیان اینکه تاکنون یارانه‌ای به معادن ذغال‌ سنگ کشور پرداخت نشده است، گفت: پیشنهاد ما این است که بابت تهیه کپسول‌های خودنجات انفرادی، یارانه‌ای به معدنکاران پرداخت شود.

وی در ادامه با اشاره به وجود بازار انحصاری ذغال‌سنگ در کشور افزود: در حال حاضر ذغال‌سنگ در ایران یک خریدار انحصاری دارد، در حالی‌ که قیمت این محصول باید تقویت شود تا انگیزه سرمایه‌گذاران در معادن ذغال‌سنگ افزایش یابد.

رئیس انجمن ذغال‌سنگ توضیح داد: طی سال جاری متوسط قیمت جهانی ذغال‌سنگ حدود ۲۰۰ دلار در هر تن بود، در حالی‌ که قیمت هر تن زغال سنگ داخلی ۴۵۰ هزار تومان است که البته این نرخ نیز مربوط به سال ۹۵ است.

وی ادامه داد: امیدواریم در جلسه‌ روز سه‌شنبه با وزیر صنعت، قیمت ذغال‌سنگ برای سال ۹۶ و ۹۷ مشخص شود.

مجتهدزاده اضافه کرد: در این جلسه به وزیر صنعت پیشنهاد خواهیم کرد که نرخ داخلی ذغال‌ سنگ برای سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ از نرخ‌های جهانی تبعیت کند.

وی اظهار داشت: به منظور نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات معادن ذغال‌ سنگ نیازمند اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود مناسب طی ۴ سال هستیم که در صورت اختصاص این تسهیلات شاهد افزایش یک میلیون تنی تولید ذغال‌ سنگ خواهیم بود.

وی افزود: همچنین معادن بزرگ نیز برای افزایش تولید خود و رساندن آن از ۱.۵ میلیون تن فعلی به ۲ میلیون تن نیازمند تسهیلات ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلاری و همچنین تسهیلات ۷۰۰ میلیارد تومانی هستند.

ذغال‌سنگ معادن ذغال‌ میلیون تولید میلیارد افزایش مجتهدزاده تسهیلات ذخایر زمستان ادامه همچنین خواهیم تجهیزات انجمن انحصاری پیشنهاد حالی‌ افزود داخلی نیازمند تومان پرداخت اختصاص جهانی سه‌شنبه اشاره اینکه بسیاری وضعیت میزان ایمنی امیدواریم مراکز البرز یارانه‌ای