برگزیده ها

مازندمجلس: روزنامه نیویورک تایمز جزیئات یک نوار صوتی ضبط شده را منتشر کرد که موافقت "ضمنی" عبدالفتاح سیسی با تصمیم واشنگتن مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت کشورش به آنجا و نیز بازارگرمی برای تعیین "رام الله" به عنوان پایتخت جایگزین را برملا می‌کند.

مازندمجلس: طبق آنچه این روزنامه روز شنبه منتشر کرده، نظام عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در تلاش برای بازارگرمی درباره تصمیم ترامپ است و می‌خواهد به طور ضمنی بر فلسطینی‌ها فشار بیاورد تا شهر رام الله را به جای قدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین بپذیرند و معتقد است، هیچ فرقی بین این دو شهر نیست!
به گزارش نامه نیوز این روزنامه می‌نویسد، این نوارهای صوتی ضبط شده مربوط به دستوراتی از سوی یک افسر سازمان اطلاعات مصر است که مامور ارائه دستورات به مجریان برنامه‌های تلویزیونی مصر در این باره است.
افسر سازمان اطلاعات مصر به نام اشرف الخولی تماس تلفنی با مجریان برخی برنامه‌های تاثیرگذار در مصر داشته و به آنها گفته است، موضع قاهره درباره پرونده قدس همان موضع تمامی برادران عربش است. ما ظاهرا با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل مخالفت کرده و آن را محکوم می‌کنیم، اما مهم برای مصر پایان رنج ملت فلسطین به واسطه راه حلی سیاسی است که در قرار دادن رام الله به عنوان پایتخت کشور فلسطین به جای قدس نمود پیدا می‌کند.
به نوشته نیویورک تایمز، این افسر مصری از مجریان برنامه‌ها خواسته بینندگان را به پذیرش تصمیم ترامپ به جای محکوم کردن آن تشویق و قانع کنند. وی این گونه توجیه کرده است که درگیری با اسرائیل به نفع منافع ملی مصر نیست.
این روزنامه در ادامه نوشته است، الخولی این درخواست را از چهار تن از اصحاب رسانه‌ کرده و چهار نوار صوتی ضبط شده مربوط به عزمی مجاهد، مفید فوزی، سعید حساسین و نیز یسرا بازیگر مصری است، حال آنکه یکی از آنها به نام مجاهد صحت این نوار صوتی ضبط شده را تایید کرده است.
او گفته است: من و الخولی دوستان صمیمی هستیم و مدت‌هاست با هم صحبت می‌کنیم.
برآیند مکالمه الخولی با الحساسین که به بیرون درز کرده این است که حساسین به این افسر مصری می‌گوید، "من تحت امر شما هستم" و الخولی ادامه می‌دهد: "ما مثل تمامی برادران عرب‌مان این مساله را محکوم خواهیم کرد".
وی می‌افزاید: " بعد از آن، این امر تبدیل به واقعیت خواهد شد و فلسطینی‌ها نمی‌توانند مقاومت کنند. ما در پی جنگ نخواهیم بود و همانطور که می‌دانی به اندازه کافی مشکل و دغدغه داریم".
افسر سازمان اطلاعات مصر تاکید کرده است: "مساله مهم برای ما موضوع انتفاضه است. انتفاضه منافع امنیت ملی مصر را محقق نخواهد کرد، زیرا باعث فعالیت اسلام‌گراها و حماس شده و حماس دوباره متولد خواهد شد".
در مقابل این روزنامه‌نگار مصری نزدیک به دولت نسبت به اینکه این مکالمه درز یافته بیانگر موضع مصر درباره قدس باشد، ابراز تردید کرد.
در این راستا روزنامه عبری زبان "یدیعوت آحارونوت" نیز نوشت، در پی تصمیم ترامپ درباره قدس عربستان پیشنهاد کرد، "ابو دیس" پایتخت کشور فلسطین شود، اما مصر "رام الله" را پیشنهاد کرد.
ترامپ تصمیم الخولی درباره پایتخت فلسطین روزنامه عنوان اطلاعات محکوم مجریان پیشنهاد ادامه منافع نوشته مجاهد حساسین انتفاضه مساله مکالمه می‌کنیم اسرائیل می‌کند مربوط رئیس‌جمهوری نیویورک برنامه‌های فلسطینی‌ها برادران تمامی تایمز