برگزیده ها

مازندمجلس: استاد ژئومورفولوژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با بیان اینکه زلزله ۵.۲ ریشتری در تهران، زلزله اصلی بود، گفت: در حال حاضر وضعیت گسل‌های تهران به حالت آرامش برگشته است.

مازندمجلس: فریده اسدیان گفت: مقاوم‌سازی ساختمان‌ها از جمله اقداماتی است که در بحث مدیرت قبل از وقوع زمین ‌لرزه باید به آن توجه ویژه‌ای شود.
 استاد ژئومورفولوژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد افزود: با نگاه به خسارات زمین‌لرزه کرمانشاه مشخص می شود، بیشترین تلفات جانی و مالی در بخش بافت‌های فرسوده بوده و حتی در ساختمان‌های مسکن مهر نیز تنها شاهد تخریب نما و دیوارهای نازک بوده‌ایم.
وی تاکید کرد: تمهیداتی نظیر تعیین مناطق امن در منزل برای پناه بردن در هنگام وقوع زلزله، مناطق امن در تهران و حاشیه شهر و قطع خودکار شریان‌های اصلی آب، برق و گاز از جمله عواملی است که باید در بحث مدیریت بحران زمین‌لرزه‌ها به آنها توجه ویژه ای شود.
اسدیان با اشاره به حرکت صفحه عربستان از سمت جنوب غرب کشور و فشار وارده از آن که منجر به تغییر رفتار در گسل‌های ایران شده است، افزود: پس از وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری در تهران، شایعه‌های فراوانی به‌خصوص در مورد تخریب بسیار سنگین در تهران ایجاد شد.
وی عنوان کرد: میزان تخریب ناشی از زلزله در تهران به هیچ عنوان بر اساس گفته‌ها و شایعات مطرح شده نخواهد بود. البته مناطقی مانند منطقه ۱۲ که در بافت فرسوده واقع شده‌اند ممکن است آسیب بیشتری ببینند.
استاد ژئومورفولوژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت گسل‌های تهران به حالت آرامش برگشته است، گفت: وقوع زمین‌لرزه‌های مختلف در سطح کشور، مانند خوزستان، کرمان، کرمانشاه، لنگرود و ایلام نشان از تخلیه انرژی زمین دارد.
اسدیان اظهار داشت: به‌جای ترس و دلهره از آنها، باید صبر کرد تا گسل‌ها، فعالیت خود را انجام داده و به حالت آرامش نزدیک شوند.
وی به ساخت‌وسازهای اخیر در ژاپن با بهره‌گیری از فناوری نانوکربن اشاره کرد و ادامه داد: برای مدیریت قبل از بحران زلزله، لازم و ضروری است تا بلند مرتبه‌ سازی با تکنولوژی جدید و قابل انعطاف در برابر زلزله صورت گیرد.
استاد ژئومورفولوژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد گفت: اخیرا در کشور ژاپن از فناوری نانوکربن برای ساختمان‌های مرتفع استفاده شده که تا زلزله‌های ۹ ریشتر از خود مقاومت نشان داده است.
تهران زلزله دانشگاه ژئومورفولوژی تخریب تحقیقات اسدیان گسل‌های آرامش اشاره عنوان استاد بحران نانوکربن فناوری مانند فرسوده افزود برگشته کرمانشاه وضعیت مناطق ساختمان‌های مدیریت