برگزیده ها
رای استمزاجی کمیسیون اقتصادی برای محسوب شدن «حامل‌های انرژی» به عنوان کالا

مازندمجلس: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تعریف کالا در لایحه مالیات بر ارزش افزوده تعریف کالا عنوان می‌کند مفاهیم و اصطلاحات به کار رفته در این قانون در خصوص کالا شامل هر نوع اموال منقول و غیرمنقول که قابل معامله باشد که یه صورت استمزاجی رای آورد.

مازندمجلس:حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، در تشریح نشست عصر امروز کمیسیون متبوعش اظهارداشت: جلسه امروز با حضور معاون وزیر اقتصاد، رئیس سازمان امور مالیاتی و معاونان وی و همچنین وزیر بهداشت با محوریت بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده برگزار شد.

وی افزود: وزیر بهداشت برای موارد مربوط به بخش بهداشت در جلسه حاضر شد و ضمن آن اظهار نظرهایی مطرح شد همچنین تعدادی از نمایندگان به اظهارنظر در خصوص لایحه مالیات بر ارزش افزوده پرداختند و مسئولان مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات نیز مطالبی را مطرح کردند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به جزئیات ماده یک لایحه مذکور عنوان کرد: تا بند (ج) این ماده بررسی شد البته با توجه به اینکه عدد کمیسیون برای رأی‌گیری کامل نبود رأی‌گیری استمزاجی صورت گرفت و مقرر شد برای نهایی شدن مصوبات این جلسه رأی‌گیری مجدد صورت گیرد.

موسوی لارگانی همچنین عنوان کرد که در این جلسه بیشتر روی تعاریف کالاهای منقول و غیرمنقول و کالاهای مورد معامله بحث و تبادل نظر شد. ماده یک این لایحه بیشتر به تعریف کالاها می‌پردازد. کالاهایی که عمدتاً مورد معامله قرار می‌گیرد.

وی همچنین یادآور شد: آنچه که در جلسه امروز به تصویب رسید تعریف کالا بود که عنوان می‌کند مفاهیم و اصطلاحات به کار رفته در این لایحه در خصوص کالا شامل هر نوع اموال منقول و غیرمنقول که قابل معامله باشد. همچنین در ادامه این ماده آمده است حامل‌های انرژی اعم از انواع گاز و آب نیز کالا محسوب می‌شود که این بند مورد بحث بسیاری قرار گرفت و نهایتا استمزاجی رای آورد.

وی افزود: بنده به همراه تعدادی از نمایندگان نیز مخالف این بند بودیم چرا که در صورت کالا محسوب شدن حامل‌های انرژی هزینه تولیدکننده نیز افزایش خواهد یافت در نتیجه قیمت تولید بالا رفته امکان رقابت ندارند و دیگر سراغ کالای ایرانی نمی‌روند لذا در این رابطه نباید هزینه‌ تولید را بالا ببریم و در اصل حامل‌های انرژی نباید کالا محسوب شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از بیان جزئیات نشست مذکور عنوان کرد: براساس بند «ب» ماده یک لایحه مذکور عرضه کالا شامل واگذاری مالکیت کالا یا منفعت آن از طریق هر نوع معامله می‌شود؛که این بند در همان رأی‌گیری استمزاجی هم رد شد چرا که روی موضوع منفعت بحث های بسیاری وجود داشت.

موسوی ادامه داد: با توجه به اینکه بند (ج) لایحه دولت در کمیته مربوطه، حذف شده بر این اساس عرضه کالا به خود کالاهایی که توسط مودی خریداری تقسیم یا تولید می‌شوند و برای استفاده شغلی ا مصارف شخصی برداشته می‌شوند، که حذف شده است که حذف آن در کمیسیون مورد مناقشه قرار گرفت که به جلسه آینده موکول شد.

کمیسیون لایحه عنوان همچنین انرژی موسوی حامل‌های محسوب معامله رأی‌گیری امروز اقتصادی استمزاجی مذکور تولید بهداشت لارگانی تعریف می‌شوند منقول غیرمنقول کالاهایی بسیاری منفعت ادامه نباید تعدادی افزوده مالیات بررسی تشریح افزود نمایندگان بیشتر اینکه جزئیات کالاهای