برگزیده ها

مازندمجلس: مدیرعامل سازمان بنادر گفت: با مراجع دریایی کشور چین و کشورهای همجوار مذاکراتی صورت گرفته تا حداکثر تلاش لازم برای امداد و نجات مدنظر قرار گیرد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد علت اصلی سانحه دریایی مربوط تصادم نفت‌کش ایرانی با کشتی باری چینی، اعلام کرد که بررسی سانحه متعاقب تکمیل عملیات امداد و نجات است و سامانه ثبت تردد کشتی‌ها و سامانه شناسایی خودکار کشور چین از حادثه رخ‌داده ارزیابی دقیقی خواهد کرد که پس از آن می‌توان نتیجه گرفت که کدام شناور مقصر بوده است.

وی افزود: یک فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناما که حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی از مبدا بندر عسلویه به کره جنوبی بوده است که روز گذشته در ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران در محدوده دریایی چین (۱۶۰ مایلی بندر شانگهای چین) نفتکش ایرانی با کشتی باری چینی تصادم می‌کند و بر اثر این اتفاق متاسفانه بلافاصله کشتی نفت‌کش دچار انفجار و حریق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشتی نفتکش این کشتی ۳۲ خدمه داشته است که ۳۰ نفر آن ایرانی و دو نفر تبعه کشور بنگلادش هستند، ادامه داد: طبق اطلاعات بدست آمده ۴ نفر از خدمه ایرانی دانشجوی دریانوردی بوده‌اند که دوره کارآموزی خود را در این کشتی سپری می‌کردند. همچنین یک نفر از همسران کارکنان روی کشتی حضور داشته است. متعاقب این حادثه کشتی باری چینی موفق می‌شود نفرات و کشتی خود را از حادثه حریق خارج کند، اما به جهت وسعت حریق به شعاع ۱۰۰۰ متر تا کنون عملیات امداد منجر به پیدا شدن ۳۲ نفر از خدمه نفتکش ایرانی نشده است.

راستاد با تاکید بر اینکه کمیته بررسی سانحه دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شد، خاطرنشان کرد: رایزنی‌ و پیگیری با مراجع داخلی و بین‌المللی مرتبط در حال انجام است و تا زوایای مختلف این سانحه بررسی شود. همچنین با مراجع دریایی کشور چین و کشورهای همجوار مذاکراتی صورت گرفته تا حداکثر تلاش لازم برای امداد و نجات مدنظر قرار گیرد.

سازمان بنادر به عنوان مرجع دریایی در حال پیگیری حادثه نفتکش ایرانی است 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در همین رابطه با سفیر ایران در چین و سرکنسولی کشورمان در شانگهای گفت‌وگوهایی صورت گرفته تا از وضعیت امداد و نجات در منطقه رخداد حادثه با خبر شویم، گفت: همچنین از صبح امروز کشتی‌های نجات چینی برای اطفا حریق و نجات دریایی در محل حضور داشته‌اندو امیدواریم عملیات امداد و نجات، سرنوشت خدمه مفقود شده نفتکش ایرانی را مشخص کند.

راستاد تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای کنوانسیون ایمنی جان اشخاص در دریا به عنوان کشوری که خدمه نفتکش اتباع ایرانی بوده‌اند این اختیار را داریم که به عنوان مرجع دریایی در فرآیند رسیدگی سانحه حضور داشته باشیم. رایزنی‌ها در حال انجام است تا کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی به زودی به محل حادثه اعزام شوند تا هرچه سریع‌تر پیگیری‌های لازم صورت گیرد و سرنوشت کارکنان نفتکش مشخص شود.

کشور چین با تمام قوا در حال امداد رسانی است

وی با بیان اینکه عملیات امداد و نجات توسط کشوری انجام می‌شود که سانحه در آب‌های تحت مالکیت و محدودیت آن رخ داده باشد، عنوان کرد: کشور چین با تمام قوا برای پیگیری این حادثه کشتی‌های امداد و نجات خود را به محل حادثه اعزام کرده، بنابراین حضور کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی برای حصول اطمینان از ارائه خدمات ضروری است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد علت اصلی سانحه دریایی مربوطه، اعلام کرد: متعاقب تکمیل عملیات امداد و نجات بررسی ابعاد سانحه انجام می شود. معمولا تصادم در دریا در مسیرهای پر تردد بعضا به دلیل اشتباه در محاسبه مسیرها اتفاق می‌افتد. سامانه ثبت تردد کشتی‌ها و سامانه شناسایی خودکار کشور چین از حادثه رخ‌داده ارزیابی دقیقی خواهد کرد و پس از آن می‌توان نتیجه گرفت که کدام شناور مقصر حادثه بوده است.

ایران حادثه ایرانی نفتکش امداد دریایی بنادر سانحه دریانوردی عملیات بررسی اینکه سامانه عنوان همچنین پیگیری متعاقب کارکنان سرنوشت تصادم راستاد اعلام تاکید بوده‌اند کشوری مراجع کشتی‌های کارشناسان گرفته اعزام خودکار کشتی‌ها شناسایی تکمیل نفت‌کش مدیرعامل رخ‌داده ارزیابی شناور شانگهای نتیجه می‌توان دقیقی اتفاق