برگزیده ها

مازندمجلس: یک نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی با بیان این که فیلترینگ و محدودسازی در درازمدت به نفع جامعه و به نفع هر کشوری نیست، گفت: اگر بخواهیم مردم را تحت فشار قرار دهیم تا نتوانند نظرات و خواسته‌های خود را ابراز کنند، نتیجه عکس خواهد داد و نارضایتی‌ها بیشتر خواهد شد.

مازندمجلس: احمد همتی در ارزیابی خود از فیلترینگ تلگرام اظهار کرد: فضای مجازی یکی از تکنولوژی‌هایی است که طی سال‌های اخیر ایجاد شده و در دسترس مردم قرار دارد و قطعا طی سال‌های آتی هم تکنولوژی پیشرفت خواهد کرد.
نماینده مردم سمنان در مجلس تصریح کرد: بنابراین با تکنولوژی به هیچ عنوان نمی‌توان مقابله کرد، این که فکر کنیم می‌توانیم محدودیت ایجاد کنیم، درست نیست زیرا روزی تکنولوژی می‌آید که همه این‌ها را دور زده و خنثی می‌کند، اما باید استفاده از این تکنولوژی‌ها فرهنگ سازی شوند و مردم به حدی از رشد و بلوغ برسند که استفاده صحیح را به خوبی یاد بگیرند.
وی افزود: البته عده کمی ممکن است در شرایط خاصی بخواهند از این تکنولوژی‌ها سوء استفاده کنند که باید موردی و مقطعی آن‌ها را کنترل و مهار کرد زیرا در درازمدت محدود کردن تکنولوژی یا فیلترینگ نمی‌تواند به نفع جامعه و هر کشوری باشد.
این عضو فراکسیون امید مجلس درباره این که بستن فضای مجازی و ایجاد محدودیت چه دستاوردی داشته است؟ گفت: از زمانی که فیلترینگ اعمال شد، آمار استفاده از فیلترشکن‌ها به سرعت افزایش پیدا کرد و حتی مراجعه به سایت‌هایی که به صورت معمول مردم مراجعه‌ای به آن‌ها نداشتند، بیشتر شده است. البته به این محدود نشد و زمانی هم که دیدند چنین حرکتی اتفاق افتاده، اصل اینترنت را یا قطع کرده یا سرعت آن را کاهش دادند و تمام شرکت‌هایی که مرتبط با این تکنولوژی و اینترنت بودند و بسیاری از آن ها اشتغالزایی داشتند آن‌ها را هم دچار مشکل کرده است.
همتی با تاکید بر این که انجام فیلترینگ راه حل اساسی و طولانی مدت نخواهد بود، اظهار کرد: موارد خاصی که در کشور اتفاق می‌افتد را می‌توان نظارت کرد و کنترل را افزایش داد، اما در دراز مدت تبعات منفی از نظر فرهنگی و بین المللی و از نظر اشتغالزایی خواهد داشت.
وی همچنین درباره این‌که آیا ایجاد محدودیت موجب نارضایتی بیش‌تر می‌شود؟ گفت: طبعا همین گونه است، اغلب مردم از فضای مجازی و اینترنت به عنوان فضایی که می‌توانند اطلاع رسانی کرده و یا اطلاعاتی را دریافت کنند، استفاده می‌کنند و اگر بخواهیم مردم را خیلی تحت فشار قرار دهیم که نتوانند نظرات و خواسته های خود را ابراز کنند، نتیجه عکس خواهد داد و نارضایتی‌ها بیشتر  خواهد شد.
این نماینده مجلس در ارزیابی خود از مخالفت دولت با فیلترینگ نیز اظهار کرد: به صورت مقطعی و در شرایط بحرانی قابل پذیرفتن است و اگر یک رویه طولانی شود عوارض و عواقبی را به همراه خواهد داشت، به هر حال دولت هم وقتی در زمینه های مختلف از جمله حقوق شهروندی قولی به مردم می‌دهد را باید اجرایی و عملیاتی کند و اگر محقق نشود اعتماد مردم به دولت کاهش پیدا خواهد کرد و این هم تبعاتی در کشور دارد.
این نماینده اصلاح طلب مجلس در پایان اظهار کرد: در نهایت اگر هدف محدود سازی باشد، قطعا زمانی تکنولوژی خواهد آمد که مردم از راه های دیگر از آن استفاده می‌کنند، چون تکنولوژی‌ها محدودیت ندارد و سال به سال سرعت پیشرفت زیاد است اما باید به سمت فرهنگ سازی استفاده از فضای مجازی برویم، در مقابل اگر نارضایتی مردم را به حدی بالا ببریم و به ناچار به صورت دائم آن‌ها را از دسترسی آزاد به اطلاعات محروم کنیم، پذیرفتیم گسستی بین دولت و مردم به وجود آمده و این نیز نتیجه خوبی را نخواهد داشت.
استفاده تکنولوژی فیلترینگ مجازی اظهار ایجاد محدودیت آن‌ها اینترنت زمانی محدود نماینده تکنولوژی‌ها افزایش درازمدت اتفاق اشتغالزایی جامعه طولانی نتیجه نارضایتی نخواهد درباره کنترل ارزیابی سال‌های عنوان فرهنگ البته پیشرفت مقطعی شرایط فیلترشکن‌ها