برگزیده ها

مازندمجلس: دو فروند کشتی شنبه‌شب در آب‌های ساحلی شرقی چین با یکدیگر برخورد کردند که نفت‌کش حادثه‌دیده متعلق به ایران و در اجاره شرکت کره‌جنوبی بوده است

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز  ماجرا از آن قرار است که به علتی نامعلوم با احتمال یک در‌ هزار، این دو کشتی با یکدیگر برخورد کرده‌اند و به‌این‌ترتیب با آتش‌گرفتن دو مخزن نفت‌کش ایرانی (با پرچم پاناما)، جان ٣٢ خدمه کشتی (٣٠ ایرانی و دو بنگلادشی) به خطر افتاده است.
اخبار ضدونقیضی از سلامت جان این خدمه منتشر می‌شود، اما تاکنون سرنوشت آنها در هاله‌ای از ابهام است و امید می‌رود که در بدو حادثه، خدمه با توجه به آموزش‌های دریافتی با قایق از نفت‌کش خارج شده باشند.
بر اساس خبر منتشرشده در خبرگزاری شینهوا، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که شماری از مفقودان حادثه برخورد دو کشتی ایرانی و چینی نجات یافته‌اند، البته به گفته او، هنوز شمار دیگری جزء مفقودان هستند.
صحت اين خبر را معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی رد كرد. ماجرا از آن قرار است که دو فروند کشتی شنبه‌شب در آب‌های ساحلی شرقی چین با یکدیگر برخورد کردند که نفت‌کش حادثه‌دیده متعلق به ایران و در اجاره شرکت کره‌جنوبی بوده است و ۱۳۶هزار تن میعانات نفتی را حمل می‌کرده که ارزش بار این تانکر حدود ٦٠‌ میلیون دلار برابر با یک‌میلیون بشکه نفت برآورد شده است.
بر اساس آخرین گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت ترابری چین، این نفت‌کش که «سانچی» معرفی شده، هنوز در حال سوختن است و نفت آن به دریا نشت می‌کند.
پایگاه خبری بلومبرگ نیز بر اساس اطلاعات گردآوری‌شده خود در مورد کشتی‌ها اعلام کرد که نفت‌کش سانچی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران، در تاریخ ١٦ دسامبر (٢٥ آذر) بندر عسلویه را به مقصد «دائسن» کره‌جنوبی ترک کرده است.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید: سال ٢٠٠٨ که این کشتی خریداری شده، از همان زمان، مسئولان هیچ‌گاه با پرچم ایران درنمی‌آورند و کشتی را بارها به شرکت‌های دیگر اجاره می‌دهند و به نظر ضرورتی نمی‌دیدند که این کشتی را ثبت پرچم ایران کنند؛ بااین‌حال مالکیت این کشتی شرکت ملی نفت‌کش ایران است.
به گفته او به نظر می‌رسد شرکت ملی نفت‌کش برای اینکه بتواند از تسهیلات تجاری استفاده کند، کشتی را تحت پرچم کشور پاناما ثبت می‌کند. البته در سال‌های دیگر، ثبت کشورهای دیگر نیز بوده؛ اما آخرین مرحله تا هنگام حادثه، کشتی با پرچم کشور پاناما بوده است.
بااین‌حال این مقام مسئول تأکید می‌کند که این نفت‌کش حتی اگر با پرچم ایران نیز به فعالیت می‌پرداخت، مشکلی در دریافت تسهیلات تجاری نداشت.
به گفته حق‌شناس در سازمان بنادر و دریانوردی، از نظر سازمان دریانوردی به‌عنوان مرجع اصلی، چنین اقدامی از سوی شرکت ملی نفت‌کش پذیرفتنی نیست؛ زیرا ما به دنبال آن هستیم که نه‌تنها کشتی‌های ایرانی بلکه کشتی‌های دیگر را نیز با پرچم ایران درآوریم. در واقع، نه ممنوعیت و نه محدودیت از منظر مرجع دریایی ایران برای کشتی‌های ایرانی وجود ندارد؛ بااین‌حال در دنیا مرسوم است برخی کشورها، کشتی‌های خود را هم ثبت کشور خود می‌کنند و هم کشتی با ثبت پرچم کشورهای دیگر انجام می‌گیرد و حتی به خاطر برخی ملاحظات، برخی کشورها حتی دبل پرچم (دوملیتی) دارند.
ایران نفت‌کش ایرانی دریانوردی کشتی‌های بنادر بااین‌حال می‌کند دریایی حادثه برخورد پاناما یکدیگر تسهیلات تجاری گزارش کشورها ماجرا کشورهای سانچی اجاره البته مفقودان اعلام معاون خبرگزاری وزارت متعلق کره‌جنوبی