برگزیده ها

مازندمجلس: شبه نظامیان روهینگیا موسوم به ارتش آزاد روهینگیا' (آراکان) در یک پست توئیتری مسئولیت نخستین حمله به نیروهای امنیتی میانمار را در سال جاری میلادی(2018) در ایالت راخین برعهده گرفتند.

مازندمجلس:
حمله به نیروهای امنیتی در ایالت راخین میانمار در نخستین روزهای سال نو میلادی چند مجروح به جای گذاشته است.به گزارش نامه نیوز 'میانمار پست' به نقل از ارتش میانمار در این زمینه گزارش داد :حدود 10 نفر از ستیزه جویان ارتش آزاد روهینگیا (آراکان) روز جمعه گذشته با استفاده از مین های دست ساز و تیراندازی به یک خودرو نیروهای امنیتی این کشور در راخین حمله کردند که دو نفر از این نیروها به همراه راننده زخمی شدند.
بحران کشتار و آوارگی روهینگیایی ها در اواخر ماه اوت2017 (شهریور96) پس از حمله تعدادی از نیروهای ارتش آزاد روهینگیا (آراکان ) به چند ایستگاه مرزی در ایالت راخین آغاز شد.ارتش میانمار به بهانه مقابله با این شبه نظامیان، عملیات گسترده ای را در ایالت راخین انجام داد و گروهی از مسلمانان را کشت که سازمان ملل از آن به عنوان پاکسازی نژادی نام برد.
حملات گسترده و سیستماتیک ارتش میانمار با حمایت و مشارکت گروههای بودایی افراط گرا علیه روهینگیایی ها تاکنون بیش از 6 هزار و 700 کشته برجای گذاشته و 655 هزار مسلمان میانماری به بنگلادش فرار کرده و آواره شده اند.
رسانه های آسیایی می گویند: اکنون شش ماه پس از این کشتار تلخ، خبر دیگری از حمله شبه نظامیان روهینگیایی به چند نیروی امنیتی درایالت راخین منتشر شده است که می تواند دستاویز دو باره ای برای ارتش میانمار در شروع سرکوب دیگری باشد.
علاوه براین، براساس توافق دوجانبه میانمار و بنگلادش قرار است آوارگان روهینگیایی از اواخر ژانویه جاری به صورت داوطلبانه به میانمار بازگردند.ارتش آزاد روهینگیا 'آرکان' همچنین در پیام خود در توئیتر اعلام کرد حملات جدید خود را علیه ارتش میانمار آغاز کرده است.ارتش میانمار نیز با اعلام اینکه با حضور در ایالت راخین کاملا اوضاع این منطقه را تحت کنترل دارد مدعی شد: سرکوب یک پاسخ مناسب برای تهدیدات تروریستی است.
ارتش آزاد روهینگیا 'آرکان' خود را ابتدا 'حرکت الیقین' (جنبش ایمان) معرفی کرد و در نخستین ویدئوهای منتشر شده نیز نام خود را به صورت عربی نشان دادند. اقدامی که ارتباط آنها را با تروریست ها تقویت می کرد.
اما از سوی دیگر، تحلیلگران بر این باورند که این گروه دارای انگیزه های تروریستی نیست و خود را وابسته به گروه های تروریستی اعلام نکرده است.
ارتش آزاد روهینگیای آراکان (آرسا) در جنگل‌ های شمال ایالت راخین در میانمار فعالیت می‌کند. این گروه گاهی با نام پیشین خود 'حرکت‌الیقین' نیز شناخته می‌شود.
بر اساس گزارش گروه بین‌المللی بحران در دسامبر ۲۰۱۶ این گروه به وسیلهٔ 'عطاالله' رهبری می‌شود. عطاالله یک روهینگیایی است که در کراچی پاکستان به دنیا آمده و در مکه در عربستان سعودی بزرگ شده‌ است.
میانمار راخین روهینگیا ایالت روهینگیایی اعلام نخستین امنیتی آراکان تروریستی نیروهای گزارش سرکوب منتشر آرکان عطاالله دیگری نظامیان بحران گذاشته کشتار اواخر حملات گسترده بنگلادش