برگزیده ها
روایت رئیس اتاق بازرگانی ایران از راز ماندگاری امین‌الضرب

مازندمجلس: رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه امین الضرب اولین کارخانه برق و بلورسازی را تاسیس کرد، گفت: علیرغم تلاش برای تاسیس کارخانه ذوب آهن نتوانست، این کار را انجام دهد، ولی کلنگی که او زد، منجر به ورود ایران به این مقوله شد.

مازندمجلس: غلامحسین شافعی امروز در دومین مراسم اعطای نشان امین‌الضرب به کارآفرینان برتر و تجلیل از پیش کسوتان عرصه اقتصاد که در تالار وحدت به مناسبت 134 امین سال تاسیس اتاق بازرگانی تهران در حال برگزاری است، گفت: این جلسه برای بزرگداشت کارآفرینان عزیز و به یاد مرحوم امین‌الضرب برگزار می شود، حاج محمد حسن امین الضرب از شاخص ترین کارآفرینان قرن 19 و نخستین سرمایه‌گذار صنعتی در بخش خصوصی ایران بود. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه امین الضرب اولین کارخانه برق و بلورسازی را تاسیس کرد، گفت: اما متاسفانه علیرغم تلاش برای تاسیس کارخانه ذوب آهن نتوانست، این کار را انجام دهد، ولی کلنگی که او زد، منجر به ورود ایران به این مقوله شد.

وی بیان داشت: قدرت و مکنت امین‌الضرب باعث ماندگاری وی نشد و هیچکس را هم سراغ نداریم که این گونه ماندگار شده بود.

شافعی اظهار داشت: او کارآفرینی به معنای عام و فراگیر بود و او از آزاد اندیشان عصر خود به شمار می‌رفت و سید جمال الدین اسد آبادی که در دو سفر مهمان خانه وی شود و با ارتباط برقرار کرد و مقداری عقوبت آن را کشید و حکومت وقت به دلیل اینکه امین‌الضرب مرید سید جمال شده بود، آزارهایی هم به امین الضرب رساند.

وی افزود: اندیشه های امین الضرب راز ماندگاری و بزرگی او بود.

شافعی با اشاره به چند مطلب از وصیتنامه امین الضرب گفت: در این وصیت‌نامه به فرزندش و وارثش آمده است که پسرم در امور خیر آنچه قوه داشته باشی، به طور مخفی که کسی ملتفت نشود، از اجرای آن خودداری نکن. اشخاصی که پیرمرد هستند و فقیر شده‌اند، مراعات حالشان را در خفا و آشکارا کن.

وی افزود: در تعزیه خامس آل عبا کوتاهی نکن و در ایام عاشورا 500 من برنج تهیه کن و فقرا را غذا بده ، صبر پیشه گیر و با مردم تواضع و احترام کن و توجه به کسب و تجارت را بطور جدی داشته باش و علم حساب را بر دیگر علوم در تجارت مقدم بدان و هرگز و هوی و هوس نداشته باش که امروز لباس رنگین و سنگین می خواهم و عیال من این طور می‌خواهد و یا عمارت عالی دلت بخواهد. این چیزها را نخواهد و بزرگی تو باید از وجود خودت و افکار خودت برخیزد و نه به چیزهایی که بر شمردم. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: در این گونه روش و منش می توان از امیر اکبیر نام برد و آیا می شود نام شهر تبریز را آورد و یا به یاد ستارخان و باقر خان نیفتاد. 

وی افزود: راز جاودانگی همه اینها در چه مشخصه ای است؟ که حتی آنهایی که مغرضانه تاریخ را می‌نگارند، نمی‌توانند خط بطلان بر این نقطه تاریخ بکشند. 

شافعی اظهار داشت: امروز مصادق با سالروز وفات تختی قهرمان ملی ایرانی است. آیا جاودانگی تختی از مدال های طلایش بود؟ خیلی افراد بیشتر از تختی مدال طلا گرفتند، ولی جاودانه نشدند. 

رئیس اتاق بازرگاین ایران گفت: راز این جاودانگی این انسان های بزرگ باید از خودگذشتگی و خود رها شدن دید و اینکه ؛آنها آینده را از گذشته روشن تر می بینند و تلاش و کوشش را برای خدمت به خلق در نچسبیدن و اعتبار نگرفتن به میزها و عناوین باید دید و راز ماندگاری را باید در جستحوهایشان برای حقیقت و عشق شان برای نوآوری و کارآفرینی باید دید در پیشرو شدنشان برای پذیرش خطر و رد شدنشان از میدان های مین که حتی امید بازگشت نیست و در اخلاق مداری و سالم زیست آنها و در ارائه بینشهای متفاوت در جهان هستی باید دید. 

وی افزود: راز ماندگاری این است که برگی از تاریخ باشیم، نه صفحه ای از تقدیر. 

ب

ایران امین‌الضرب الضرب ماندگاری بازرگانی افزود شافعی تاریخ جاودانگی کارآفرینان امروز تاسیس تجارت بزرگی شدنشان کارخانه اعطای دومین اظهار کارآفرینی اینکه