برگزیده ها

مازندمجلس: سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷ از مصوبه این کمیسیون خبر داد که بر اساس آن به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف ۷۶ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و اسناد خزانه ریالی و تا سقف سه میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی منتشر کند.

مازندمجلس: علی‌اصغر یوسف‌نژاد در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) خود در تشریح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷، اظهار کرد: مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق مرتبط با یکی از مهم‌ترین بخش‌های تامین منابع مالی دولت یعنی انتشار اوراق مشارکت بود که مورد نقد و بررسی جمع زیادی از کارشناسان اقتصادی، مراکز دانشگاهی، مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات قرار گرفته، بر همین اساس کارگروه تخصصی کمیسیون تلفیق بحث و بررسی‌های لازم را درباره انتشار اوراق مشارکت توسط دولت انجام داد و تاکید کرد که دولت باید غیر از منابع عمومی، منابعی از طرق مختلف داشته باشد که از جمله آنها انتشار اسکناس، استقراض خارجی و استقراض از مردم است.
به گزارش نامه نيوز، وی انتشار اوراق مشارکت را روشی قابل قبول برای تامین منابع مالی دولت عنوان کرد و گفت: این روش تورم ایجاد نمی‌کند بلکه آن را کنترل می‌کند.
یوسف‌نژاد با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق در این زمینه خاطرنشان کرد: شرکت‌های دولتی و وابسته و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی،‌ موسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری با تصویب هیات امنایشان مجاز هستند تا سقف هفت هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی منتشر کنند.
وی ادامه داد: همچنین دولت نیز تا سقف ۲۶ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی منتشر می‌کند و منابع آن صرف طرح‌های نیمه تمام، ساماندهی دانشگاه‌ها و طرح‌های استانی می‌شود. در مصوبه دیگری به شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها نیز اجازه داده شد با تایید وزارت کشور (سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها)‌ تا سقف هشت هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی را با تضمین خود شهرداری‌ها منتشر کنند که این منابع برای امور شهری و ۵۰ درصد آن مربوط به طرح‌های قطار شهری خواهد بود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق خاطرنشان کرد:‌ در بند دیگری به دولت اجازه داده شد اسناد خزانه اسلامی را با حفظ قدرت خرید و سررسید سه ساله در حد ۱۵ هزار میلیارد تومان منتشر کند و منابع آن را در موارد مختلف مثل خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی، تادیه بدهی‌های سازمان بیمه پایه سلامت و مطالبات تولیدکنندگان برق هزینه کند.
یوسف‌نژاد ادامه داد: در بند دیگری به دولت اجازه داده شد برای تسویه بدهی‌های قطعی خود به اشخاص حقیقی و حقوقی، تعاونی‌ها و بخش خصوصی برای مطالبات قطعی ایجاد شده تا سقف پنج هزار میلیارد تومان اوراق را به صورت جمعی خرجی منتشر و آن را تسویه کند. در بند دیگری دولت مجاز شد ۱۰ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه را با سررسید کمتر از یک سال برای تخصیص اولویت‌دار توسط سازمان برنامه و بودجه انتشار دهد. همچنین دولت برای بازپرداخت اخذ و سود اوراق سررسید سال ۹۷ می‌تواند در حد پنج هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت صادر کند.
به گفته وی، ‌در مصوبه دیگری وزارت نفت از طریق شرکت‌های دولتی تابعه مجاز شد برای بازپرداخت اصل و سود اوراق ارزی و ریالی خود در حد سه میلیارد دلار اوراق مشارکت منتشر کند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه میزان اوراق مشارکت در بودجه ۹۷ نسبت به سال ۹۶ افزایش قابل توجهی داشته، گفت که با مصوبه کمیسیون تلفیق، اوراق و اسنادی که دولت در سال ۹۷ منتشر می‌کند، از پرداخت هرگونه مالیات معاف است.
یوسف‌نژاد همچنین اضافه کرد:به احتمال زیاد بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق امروز به اتمام می‌رسد و از فردا بحث هزینه‌ای در تبصره‌ها و ردیف‌ها در دستور کار کمیسیون تلفیق خواهد بود. بر این اساس در پایان بخش درآمدی، سقف درآمدهای پیشنهادی کمیسیون تلفیق برای بودجه سال آینده مشخص خواهد شد و هزینه‌کرد هم باید در همین سقف باشد.
وی در پایان گفت: کمیسیون تلفیق در بخش درآمدی تقریبا آنچه دولت پیشنهاد داده را تصویب کرده و اگر در جایی از این درآمد کسر کرده در جای دیگری به ارقام درآمدی دولت اضافه کرده است. مثلا در موضوع انتشار اوراق مشارکت برای محصولات استراتژیک کشاورزی پیشنهاد دولت ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده اما مصوبه کمیسیون تلفیق ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده یا اینکه دولت برای انتشار اوراق مشارکت جهت تسویه بدهی‌های قطعی خود سه هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده بود ولی مصوبه کمیسیون تلفیق پنج هزار میلیارد تومان بوده است.

اوراق کمیسیون تلفیق میلیارد تومان مشارکت منتشر انتشار دیگری منابع بودجه مصوبه اسلامی درآمدی یوسف‌نژاد طرح‌های همچنین پیشنهاد شهرداری‌ها بدهی‌های سررسید اجازه تسویه ریالی می‌کند دولتی مصوبات بخش‌های مطالبات کشاورزی استراتژیک تامین محصولات بازپرداخت پایان امروز اضافه اینکه خزانه لایحه سخنگوی شرکت‌های ادامه وابسته سازمان‌های موسسات تصویب خاطرنشان ایجاد وزارت دانشگاه‌ها بررسی مختلف استقراض اسناد