برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه سیاست ایران جلوگیری از فروپاشی کشورهای منطقه است، گفت: برای گفتگو با کشورهای منطقه برای کاهش تنش ها و ایجاد ثبات آماده هستیم.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجه کشورمان در پنل نخست کنفرانس امنیتی تهران که با موضوع ترتیبات امنیتی عرب آسیا، جمهوری اسلامی ایران و بازیگران منطقه ای برگزار شد، گفت: در طول چهار دهه اخیر منطقه غرب آسیا دچار تحولات زیادی شد که از جمله آن می توان به تجاوزهایی که به کشورهای همسایه انجام شد، اشاره کرد.

وی افزود: از جمله این تجاوزها تجاوز عراق به ایران، تجاوز شوروی سابق به افغانستان، تجاوز عراق به کویت، تجاوز آمریکا به عراق و در شمال آفریقا تجاوز کشورهای غربی به لیبی و تحولاتی که در زمان انقلاب عربی افتاد اشاره کرد.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان گفت: دخالت های غیرقانونی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه ای در امور داخلی کشورهای منطقه از جمله سوریه، عراق، بحرین و یمن تحولات زیاد و شرایط ناگوار را در منطقه فراهم ساخت.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: حرکت های مردمی که در این منطقه رخ داده حق مردم هر کشور بوده که در جهت اثبات مسائل گام بردارند و این یک امر طبیعی است.

خرازی افزود: سواستفاده برخی از قدرت ها از این خیزش های مردمی را شاهد بودیم مانند آنچه در سوریه اتفاق افتاد که با دخالت های بیگانگان، ارسال اسلحه و حمایت از گروه های تروریستی موجب کشتار و تخریب و بدنامی اسلام را فراهم کردند.

وی ادامه داد: از تحولات دیگری که در این سال ها با آن روبرو بودیم ظهور هویت های نوظهور چه در قالب گروه های تکفیری و چه در قالب گروه های مقاومت و مردمی است که در برابر تروریست ایستاد و توانستند تا حد زیادی پروژه های تروریستی را نابود کند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با چنین اوضاع درهمی که در منطقه داشتیم و مشکلات زیادی که شاهد بودیم باید دنبال راه حل باشیم که چگونه می توانیم برای برون رفت از این مشکلات تلاش کنیم.

خرازی تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت از کشورهای مستقر و جلوگیری از فروپاشی نظام های مستقر و تجزیه کشورهای منطقه است، ما چنین سیاستی را همواره دنبال کرده ایم و برای گفتگو با کشورهای منطقه برای کاهش تنش ها و ایجاد ثبات و امنیت آماده هستیم.

خرازی همچنین در جمع بندی پنل اول نشست تخصصی ترتیبات امنیتی غرب آسیا که ریاست آن را به عهده داشت اظهار کرد: آنچه که مورد تاکید قرار داشت مخالفت با دخالت کشورهای خارجی بود و نیز لزوم مبارزه با تروریسم و گفت‌وگو با کشورها و تلاش های آنان برای از بین بردن بی ثباتی و  همکاری های اقتصادی که می‌تواند کشورهای منطقه را بهم نزدیک تر کند.

وی افزود: امروز منطقه از یک بیداری برخوردار است که ما اسم آن را بیداری اسلامی می گذاریم و کشورهای منطقه طی آن مسئولیت خود را درک می کنند ، آنچه در سال های اخیر شاهدش بودیم جنگیدن و مقابله مردم با داعش و گروهک های تروریستی بود که نشان از همین بیداری اسلامی است که خودش می تواند نقطه امیدی باشد و  دولت های ما می توانند از این فرصت و نقطه امید بهترین استفاده را بکنند که موضوع مهمی است تا ما را به سمت حل مشکلات سوق دهد.

خرازی در پایان تصریح کرد: در منطقه غرب آسیا ایران می تواند منبع تامین انرژی باشد در هر صورت ما در منطقه ای زندگی می کنیم که دخالت ها و منافع بیگانگان زیاد است اما اگر کشورهای منطقه در کنار هم قرار گیرد می توانند در برابر این مسائل مقاومت کنند.

منطقه کشورهای خرازی تجاوز اسلامی ایران دخالت بودیم امنیتی زیادی تحولات بیداری مشکلات مردمی خارجی تروریستی افزود شورای راهبردی روابط دنبال آماده برابر گفتگو مقاومت تاکید توانند کنفرانس تواند تهران مستقر حمایت مسائل اشاره خارجه کشورمان موضوع ترتیبات افتاد سوریه ایجاد جمهوری هستیم فراهم بیگانگان