برگزیده ها

مازندمجلس: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از اتمام ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سال جاری و بهره‌برداری از ۹۱۹ کیلومتر خطوط جدید ریلی خبر داد.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی درباره آخرین وضعیت هفت پروژه اقتصاد مقاومتی ریلی در سال ۹۶ گفت: با توجه به مزایای ترانزیت ریلی و نقش اساسی آن در رشد اقتصادی کشور یکی از اولویت‌های مهم دولت تدبیر و امید توسعه و گسترش شبکه راه‌آهن است و در همین راستا هفت طرح مهم ریلی در اولویت اجرایی قرار گرفت که با اتمام این طرح‌ها علاوه بر ارتباط ریلی میان ایران و افغانستان ۵ استان کشور شامل همدان، کرمانشاه، گیلان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به شبکه ریلی متصل خواهند شد.

وی افزود: شایان‌ذکر است شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون ۱۳ هزار ۳۵۰ کیلومتر خطوط در دست بهره‌برداری، ۳۴۱۰ کیلومتر خطوط در دست احداث و ۴۹۳۰ کیلومتر در حال مطالعه است که با اتمام ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سال جاری، ۹۱۹ کیلومتر از خطوط جدید ریلی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: با تحقق این مهم ضمن ثبت رکوردی جدید در تاریخ راه‌آهن کشور شاهد تحولی بنیادین در زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور خواهیم بود.

راه‌آهن قزوین ـ رشت

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در خصوص راه‌آهن قزوین ـ رشت اظهار داشت: عملیات اجرایی راه‌آهن قزوین ـ رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر باهدف اتصال این استان به شبکه ریلی و سپس تا کشور آذربایجان از سال ۱۳۸۳ آغاز شد. این پروژه که از شهرهای کوهین، لوشان، منجیل، رستم آباد و امام‌زاده هاشم عبور می‌کند و تاکنون با صرف هزینه‌های بالغ‌بر ۱۳ هزار ۸۸۰ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود امسال به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: عملیات اجرایی صورت گرفته در این پروژه شامل ۱۱ میلیون و ۵۲۰ هزار مترمکعب خاک‌ریزی، ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری، ۱ میلیون و ۶۰ هزار مترمکعب پی‌کنی و ۶۰۰ هزار مترمکعب بالاست بوده و حدود ۱۶۰ کیلومتر ریل‌گذاری شده است.

خادمی گفت: تعداد ۶ ایستگاه با مساحت ۳۵ هزار و ۶۲۵ مترمربع زیربنا و ۱ میلیون ۱۸۰ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است که تاکنون بیش از ۲۰ هزار مترمربع از ساختمان و ۷۳۰ هزار مترمربع از محوطه آن ساخته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبار مورد نیاز این پروژه را ۶ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: راه‌آهن قزوین-رشت یک ابر پروژه عمرانی با ۲۵.۴ کیلومتر تونل و گالری و حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ که زیباترین و طولانی‌ترین پل ریلی کشور به طول ۱۴۳۰ متر جزو همین پروژه است.

راه‌آهن فیروزان ـ کرمانشاه

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به عملیات اجرایی راه‌آهن فیروزان-کرمانشاه گفت: این پروژه به طول ۱۱۰ کیلومتر باهدف اتصال این استان به شبکه ریلی از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و از شهرهای زاگرس و بیستون عبور می‌کند.  تاکنون با صرف هزینه‌ای بالغ‌بر ۳ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد برخوردار است.

وی افزود: عملیات اجرایی صورت گرفته در این پروژه شامل ۵ میلیون و ۱۴۵ کیلومترمربع خاک‌ریزی و ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری، ۶۴ هزار مترمکعب پی‌کنی و ۴۲۰ هزار مترمکعب بالاست بوده و خط اصلی پروژه به طول کامل ریل‌گذاری شده است. همچنین میزان وزن ریل بالغ‌بر ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن و تعداد تراورس به کار رفته شده ۱۹۰ هزار عدد است.

خادمی خاطرنشان کرد: در این طرح ۴ ایستگاه با مساحت ۴۷ هزار و ۲۵۹ مترمربع زیربنا و ۱ میلیون و ۲۳۰ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است که تاکنون ۳۱ هزار و ۴۰۰ مترمربع از ساختمان و ۷۲۲ هزار مترمربع از محوطه آن ساخته شده است.

وی با بیان اینکه «علاوه بر این ۱۱۰۰ متر پل و ۳ هزار متر تونل در این پروژه ساخته شده است» گفت: اعتبار مورد نیاز این پروژه ۲۵۰۰ میلیارد ریال است که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

راه‌آهن همدان

معاون وزیر راه و شهرسازی به عملیات اجرایی راه‌آهن همدان اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی راه‌آهن همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر باهدف اتصال استان به شبکه ریلی از سال ۱۳۸۴ آغاز شد در این پروژه که از شهرهای رباط کریم، نوبران و فامنین عبور می‌کند تاکنون بالغ‌بر ۵ هزار و ۳۵ میلیارد ریال هزینه شده و هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است.

وی افزود: عملیات زیرسازی و ریل‌گذاری این پروژه تا همدان به اتمام رسیده و ساختمان ایستگاه آن در حال احداث است. در این طرح ۴ ایستگاه به مساحت ۴۰ هزار و ۱۲۴ مترمربع زیربنا و ۱ میلیون و ۶۶۰ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است که تاکنون ۱۶ هزار و ۶۰۰ مترمربع از ساختمان و ۵۹۰ هزار مترمربع از محوطه آن ساخته شده و همچنین برای احداث این خط ریلی ۱۶۵۰ متر پل نیز اجرا شده است.

راه‌آهن مهاباد ـ ارومیه

خادمی درباره وضعیت پروژه ریلی مهاباد ـ ارومیه گفت: عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن مهاباد ـ ارومیه به طول ۹۷ کیلومتر باهدف اتصال استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی از سال ۱۳۸۰ آغاز شد. این پروژه از مبدأ مهاباد آغاز می‌شود و پس از عبور از شهر نقده به ارومیه منتهی می‌شود و تاکنون با هزینه‌ای بالغ‌بر ۴ هزار و ۵۳۴ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد برخوردار است.

وی افزود: عملیات اجرایی صورت گرفته در این پروژه شامل ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار مترمکعب خاک‌ریزی، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری، ۲۵۳ هزار مترمکعب پی‌کنی و ۲۵۰ هزار مترمکعب بالاست است و کل محور از مهاباد تا ارومیه ریل‌گذاری شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: میزان وزن ریل بالغ‌بر ۱۲ هزار تن و تعداد تراورس به کار رفته شده ۱۶۷ هزار عدد است. در این طرح دو ایستگاه با مساحت ۲۷ هزار و ۴۱۶ مترمربع زیربنا و ۸۵۰ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است؛ که تاکنون ۲۰ هزار مترمربع از ساختمان و ۶۱۴ هزار مترمربع از محوطه آن ساخته شده است. همچنین در این پروژه ۱۱۰۰ متر پل ۱۹۰۰ متر تونل احداث شده است.

خادمی یادآور شد: اعتبار مورد نیاز این پروژه ۲۷۵۰ میلیارد ریال است که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به بهره‌برداری برسد.

راه‌آهن میانه ـ بستان‌آباد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به میزان پشرفت فیزیکی راه‌آهن میانه ـ بستان‌آباد ابراز داشت: عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن میانه بستان‌آباد به طول ۱۳۳ کیلومتر باهدف کاهش مسیر فعلی تهران-تبریز از سال ۱۳۸۰ آغاز شد. این پروژه که از شهرهای ترکمانچای و تیکمه‌داش عبور می‌کند تاکنون با هزینه‌ای بالغ بر ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصد برخوردار است.

وی افزود: عملیات اجرایی صورت گرفته شامل ۱۴ میلیون مترمکعب خاک‌ریزی، ۲۳ میلیون مترمکعب خاک‌برداری و ۴۵ هزار مترمکعب بالاست و ۷۴ کیلومتر ریل‌گذاری است. میزان وزن ریل بالغ‌بر ۹۵۰۰ تن و تعداد تراورس به کار رفته شده نیز ۱۴۰ هزار عدد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این طرح ۳ ایستگاه با مساحت ۱۲ هزار و ۶۲۸ مترمربع زیربنا و ۳۱۰ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است که تاکنون ۹۵۶ مترمربع از ساختمان و ۲۰ هزار مترمربع از محوطه آن ساخته شده است

خادمی افزود: علاوه بر این ۵ هزار متر پل و ۱۸ هزار متر تونل در این پروژه اجرا شده است. همچنین اعتبار مورد نیاز این پروژه ۱۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال است که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به بهره‌برداری برسد.

راه‌آهن یزد ـ مهریز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل عملیات اجرایی راه‌آهن یزد ـ مهریز به طول ۳۰ کیلومتر باهدف ارتباط ریلی فلات مرکزی با استان‌های فارس و بوشهر از سال ۱۳۹۱ آغازشده است. این پروژه در مسیر یزد-بافق از ایستگاه رخش منشعب و به سمت اقلید ادامه می‌یابد و تاکنون با هزینه‌ای بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال از پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصد برخوردار است عملیات اجرایی صورت گرفته در این پروژه شامل ۵۰۰ هزار مترمکعب خاک‌ریزی، ۲۳ هزار مترمکعب خاک‌برداری، ۱۲ هزار مترمکعب پی‌کنی، ۶۰ هزار مترمکعب بالاست بوده و ۳۰ کیلومتر ریل‌گذاری شده است.

خادمی با بیان اینکه «میزان وزن ریل بالغ بر ۳ هزار و ۶۰۰ تن و تعداد تراورس ۵۰ هزار عدد است» افزود: در این طرح دو ایستگاه به مساحت ۲ هزار مترمربع زیربنا و ۱۶ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است که تاکنون ۱ هزار مترمربع از ساختمان و ۱۰ هزار و ۴۰۰ مترمربع از محوطه آن ساخته شده است.

وی یادآور شد: اعتبار مورد نیاز این پروژه ۱۲۰۰ میلیارد ریال است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

راه‌آهن خواف ـ هرات

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه‌آهن خواف ـ هرات گفت: عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن خواف-هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر باهدف ایجاد کریدور ریلی بین و ایران و افغانستان و سپس اتصال آن به کشور چین از سال ۱۳۸۶ آغاز شد. این پروژه تاکنون با هزینه‌ای بالغ‌بر ۲ هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی ۸۹ درصد برخوردار است.

وی افزود: عملیات اجرایی صورت گرفته در این پروژه شامل ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار مترمکعب خاک‌ریزی، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری، ۱۴۰ مترمکعب پی‌کنی و ۲۵۵ هزار مترمکعب بالاست بوده و ۷۶ کیلومتر پروژه ریل‌گذاری شده است. همچنین میزان وزن ریل بالغ‌بر ۱۰ هزار و ۸۰۰ تن و تعداد تراورس به کار رفته شده نیز ۱۳۵ هزار عدد است.

خادمی ادامه داد: در این طرح یک ایستگاه مسافری با مساحت ۴ هزار ۷۴۷ مترمربع زیربنا و ۶۰۰ هزار مترمربع محوطه طراحی شده است که تاکنون ۴۲۷ مترمربع از ساختمان و ۵۴ هزار مترمربع از محوطه آن ساخته شده است، ۲۰۰ متر پل نیز در این راه‌آهن آهن ساخته شده است. اعتبار مورد نیاز این پروژه ۹۲۰ میلیارد ریال است که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بر اساس بررسی‌ها پس از بهره‌برداری از ۷ پروژه ریلی اقتصاد مقاومتی تا پایان سال جاری اتصال مراکز استان‌های اردبیل، خراسان شمالی، لرستان، کردستان و چهارمحال و بختیاری در سال ۹۷ در دستور کار قرار می‌گیرد تا در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد اتصال ۱۰ استان کشور به شبکه راه‌آهن باشیم.

پروژه مترمربع راه‌آهن مترمکعب کیلومتر اجرایی عملیات تاکنون محوطه میلیون میلیارد افزود ایستگاه بالغ‌بر بهره‌برداری ساخته ساختمان ریل‌گذاری مساحت زیربنا طراحی باهدف شهرسازی اتصال فیزیکی برخوردار بالاست اعتبار میزان تعداد خاک‌برداری گرفته خاک‌ریزی پیش‌بینی پیشرفت استان خادمی قزوین تراورس مهاباد همچنین هزینه‌ای توسعه پی‌کنی حمل‌ونقل معاون زیربناهای می‌کند همدان شهرهای اتمام احداث آذربایجان ارومیه میانه یادآور اشاره علاوه ایران مقاومتی اقتصاد پایان استان‌های بستان‌آباد ادامه وضعیت افغانستان کرمانشاه هم‌اکنون ارتباط درباره خاطرنشان فیروزان اینکه